FIAT 600e en Jeep Avenger Electric: volmaakte twee-eiige tweeling

Na jaren weer een Jeep.

We rijden natuurlijk bijna nooit Jeep omdat het niet Italiaans is. Maar soms is het bijna een logisch gevolg om het wel te doen. We hebben jaren geleden alweer de Jeep Renegade een paar keer gereden. Dat deden we destijds om de vergelijking met assemblagetweeling FIAT 500X goed te kunnen maken. Uiteraard deden we het ook omdat we stiekem een beetje trots waren dat Jeep weer floreerde dankzij de Italiaanse input van Marchionne’s FCA. Melfi produceerde gelijktijdig twee aantrekkelijke compacte SUV’s. Wat we toen zo lovenswaardig vonden was de grote mate van optische verschillen ondanks de gedeelde techniek. FCA deed niet waar andere grote producenten zoals VAG zich continu schuldig aan maakten, namelijk het creëren van een slaapverwekkende eenheidsworst. Vandaag weet Stellantis eveneens goed onderscheid te maken. De 600 en Avenger zijn heel verschillende jasjes met een duidelijke merkindentiteit. Technisch delen ze intussen heel veel en ze rollen dan ook gezamenlijk van de band in het Poolse Tychy (foto’s onder). De Alfa Romeo Junior wordt intussen apart geassembleerd omdat de verschillen groter zijn.

foto: autogaleria.pl

Als pizza’s met totaal verschillende toppings.

Dat de Alfa een heel ander karakter heeft, geldt naast een vrijwel geheel onderscheidend interieur, ook voor de rijdynamiek mede dankzij de ophanging. Maar laten we ons focussen op de twee die meer gemeen hebben dan het oog ons doet geloven. We richten ons bij dit vergelijk even op de volledig elektrische varianten van de trouwens. We hebben de hybride versies op het moment van schrijven namelijk nog niet kunnen rijden. De 600e en Avenger-e vertonen qua demping en de daarbij behorende grote mate van comfort (werkelijk fenomenaal!), hele grote overeenkomsten qua rijeigenschappen. De verschillen zitten dus met name in de optische beleving, al is dat in het interieur als je goed kijkt ook minder dan je denkt. Nu is ons vergelijk niet helemaal gelijkwaardig, aangezien we de 600 als rijk uitgeruste La Prima reden en de Avenger als meer basic Longitude (in Italië ook als nog kalere Avenger uitvoering). Jeep biedt verder de rijkere Altitude en de Summit. Het uitgebreidere aanbod van Jeep (600 is er nog alleen als RED en La Prima) resulteert trouwens ook in hogere verkoopaantallen tot nu toe. Je kunt hier verschillende redenen voor bedenken (prijs, breder gamma, 500X was tot voor kort nog in de handel), maar Jeep bereikt in dit segment over het algemeen een grotere doelgroep dan FIAT. Zelfs in Italië waar FIAT de baas zou moeten zijn.

foto: autogaleria.pl

Jeep is commerciële winnaar. 

Dat was al zo in de hoogtijdagen van de 500X en Renegade. Een SUV-achtige auto hoort nu eenmaal meer bij de natuur van Jeep. Het avontuurlijke karakter gaat gepaard met talloze leuke verborgen ‘easter eggs’. Van een klein lieve heersbeestje op een van de daklijsten, tot een berglandschap onderaan de achterruit. De Avenger zit er vol mee en zet daarmee een inmiddels goede traditie voort. Wat hebben die ontwerpers van FCA dat tien jaar geleden goed bedacht! Overigens vinden we de 600 natuurlijk het mooist als verstokte merkliefhebber, maar de Avenger ligt bij ons vanaf dag 1 al goed op het netvlies geven we toe. Mooie verhoudingen en vooral met twee tonen lak en 18 inch Diamont Cut velgen, van de Summit uitvoering, echt een knappe auto om te zien. Als rijk uitgeruste EV is ie in die hoedanigheid zelfs een beetje duurder dan de FIAT 600e La Prima. Rond de 40 mille… Forse cijfers voor compacte auto’s als deze. We kiezen dan misschien blind voor de 600e La Prima in Verde Sea, maar het is mooi om die Avengers ook op de weg te zien. Strategisch was dit B-UV offensief (inclusief de Junior) een sterke strategische keuze van Stellantis. Het doorgaans saaie B-UV segment is met deze tweeling die op het oog niet op elkaar lijken, een stuk speelser geworden. We hopen wat de 600 betreft nog wel op een geheim optielijstje. De FIAT 600 biedt namelijk nog geen glazen panoramadak als optie en de Italiaanse driekleur is om politieke redenen van de achterbumper gerukt. Die willen we bij deze graag terug…

foto: noweinfo.pl
Deel dit artikel:

Een gedachte over “FIAT 600e en Jeep Avenger Electric: volmaakte twee-eiige tweeling

  • 22 februari 2025 om 17:30
    Permalink

    De Jeep is een van de weinige echte SUVs in deze klasse. Bij de meeste andere auto’s is het hoog op de poten toch wat geforceerd. Dat gezegd hebbend is de 600 goedkoper en ruimer en ook de betere keuze. Omdat de hybride 600 duidelijk zuiniger is dan de hybride Grande Panda is dat gelijk de beste keuze binnen Fiat als je een ICE zoekt. Als EV is het prijsverschil met de Grande Panda E aanzienlijk en wordt die Panda ook aantrekkelijk.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.