FIAT 600e de markt op maar Italië kijkt uit naar de Hybrid
Uitzien naar de Hybrid.
De FIAT 600 productie in Polen raakt op stoom en de Italiaanse markt is de eerste waar men kennismaakt met kleine SUV. Optisch is de auto zeer geslaagd. We zien de evolutie van de 500X via het sausje van de reeds bestaande 500e. De 500X is een slagje groter en mag nog gewoon door. Toch kun je je afvragen wie daar nog voor kiest. Vooral in het stedelijke Italië verwachten we dat veel klanten naar deze 600 zullen uitwijken. Een markt waar elektrisch rijden overigens nog geen gemeen goed is, zoals in bijvoorbeeld ons eigen Nederland of in Noorwegen. FIAT laat met de lancering van de 600e (54 kWh) echter zien dat de focus wel degelijk elektrisch is de komende jaren. De realiteit is zoals met veel dingen deze jaren vaak tegenovergesteld. We leven dan ook in een transitie.
Kenmerken van de Hybrid.
De Hybrid verschijnt in januari op de markt en is een hybride volgens het MHEV P2 systeem van 100 pk. Onder de kap ligt een 1.2 turbo met een 48 volt batterij (goed voor 28,5 pk) als ondersteuning. De transmissie is een 6-traps automaat met dubbele koppeling. De emissie komt op 110-114 g CO². Nul tot 100 gaat in 11 seconden. Volgens de fabrikant is dit al vanaf een laag toerental (tot 1500 toeren/min) voorzien van het nodige koppel dankzij de elektrische ondersteuning. Geen turbogat dus. Bij lage snelheid, zoals tijdens het parkeren, rijdt de 600 Hybrid volledig elektrisch. FIAT trapt met de 600 La Prima af, wat een goed uitgeruste versie is, en qua look en feel vergelijkbaar met de 500e La Prima. Pakketten gericht op connectiviteit zijn de Connect One en Connect Plus. In Italië start de Hybrid bij 24.950 euro.
Hopelijk geen 3 cilinder pure teck motoren van peugeot maar fiat eigen motoren
1.2 pretecho helaas…
Geslaagde reïncarnatie!
Maar wel de vernieuwde versie met db ketting
Hopelijk zijn de problemen hiermee eindelijk opgelost
Niemand in Italië zit te wachten op die elektrische zooi wegens te duur en te onpraktisch. En moesten die dingen niet aan ons opgedrongen worden, dan zou het ook hier nauwelijks verkocht worden.
Mooie auto. Nieuwe generatie PureTech dus hopelijk vrij van problemen. Met mini hybride, zelfde stijl als 500X en Tipo maar toch niet zelfde techniek. Kleinere accu ook, dus alleen parkeren gaat elektrisch. Met verbruik 1 op 20 zuinig en ruim genoeg voor 4 volwassenen met Texel wat bagage. Prima gezinsauto.
De markt voor elektrische auto’s staat zwaar onder druk. De fabrikanten moeten zich eruit innoveren. Zeker het gewicht moet dik omlaag, anders pikt de consument de belastingtarieven niet. Hoge aanschafkosten, kleine range en beschikbaarheid laadpalen doen de rest. Zie ook de productiestops nu bij Fiat (500e) en Maserati.