FIAT 600e: comfortabele stijlicoon
Heerlijke ‘look en feel’.
FIAT evolueert en doet dat in de juiste richting in onze ogen. Als het merk zo doorgaat zal het veel serieuzer genomen worden door een veel groter publiek. Na de 500e is de 600e in alles een aantrekkelijke en waardevolle aanvulling op het gamma. Als we het in 1 zin moeten samenvatten (en daar denken we redelijk lang over na) zou je kunnen zeggen dat de Italiaanse smaak van autorijden -wat we al jaren zo adoreren- een meer internationale allure krijgt. De ideale mix. Dit leest misschien als een slotakkoord op een eerste rij-indruk, maar het moet ons even direct van het hart. De FIAT 600e laat dus een hele goede eerste indruk achter. Het is de betere en mooiere compacte gezinsauto en heeft daarmee een meerwaarde in een drukbezet segment. Dat gezegd hebbende gaan we nu over naar de ervaring achter deze conclusie.
De weelde van La Prima.
Uiteraard baseren we onze eerste indruk op een rijk uitgeruste lanceereditie La Prima (‘De eerste’). Deze uitvoering van de 600e is het neusje van de zalm en het betere visitekaartje in FIAT’s luxere lifestyle gamma. De nieuwe Panda zal ons deze zomer tonen dat er ook nog een meer economisch en praktisch FIAT bestaat voor een andere soort klant. We hopen wel dat de nieuwe Panda eveneens dat kleurrijke zo typisch Italiaanse sausje biedt als op de 600. Want dat maakt FIAT nou juist zo aantrekkelijk en onderscheidend. De 600e die we rijden steekt op aangename wijze fel af tegen een grijze muur van kleine vijfdeurs SUV’s. Toen we de auto reden brak de zon net zo fel door, in een enorm veld van donkere Hollandse stortbuien. Dit spectaculaire weer geeft eigenlijk een beetje het gevoel weer dat FIAT zo graag in de markt wil brengen. Een flinke dosis kleur in een mooi Italiaans jasje. Het is wat ons betreft geen opportunistische slogan, maar echt een geslaagde titel boven een daadwerkelijk veelzijdig product. De La Prima zit vol mooie details, die vorm zijn gegeven op een wijze dat je het ‘vriendelijke luxe’ zou kunnen noemen. Aangename vormen, mooie materialen, handige snufjes en bovenal heel comfortabele rijeigenschappen.
Gemak dient de mens.
Ook in het donker is het salonachtig. Alsof je een avondje uitgaat in je eigen wagen. De mooi gestikte stoelen met blauw 600-logo zitten in één woord geweldig met voldoende steun en het dashboard licht op dankzij een heel subtiele gloed achter het ronde paneel over de hele breedte. De knoppen aan het stuur en op het dashboard (hoera er is ook draaiknopje om de radio aan te zetten 🙂 ) zijn van mooi materiaal en het geheel is netjes afgewerkt. Hoe compact dit segment ook is, de FIAT 600 voelt voldoende ruim aan. We hebben de iets grotere 500X met regelmaat gereden, maar het verschil in ruimtebeweging is niet al te groot. Je spullen kun je volop kwijt en daarmee weet je dat je met een prettige gezinsauto van doen hebt. FIAT spreekt zelf over 15 liter aan opbergvakken. Dat geloven we wel, want het compartiment onder het goed ogende opvouwbare cover tussen de voorstoelen alleen al, is een soort ‘emmer’ waar je snel veel in kwijt kunt. De 600 is dus ook praktisch en niet alleen stijlvol. Gemak dient de mens dat is wat je ervaart met deze La Prima. De auto opent en sluit zich automatisch als je respectievelijk aan- en en wegloopt. De kofferklep is op deze editie ook automatisch. Bij het manouveren krijg je begeleiding van een achteruitrijcamera met 180° beeldhoek. Ideaal. De draaicirkel is opvallend klein (10,5 m).
Prettig reiscomfort.
De elektrische 54 kWh en 115 kW/156 pk sterke FIAT 600e is erg prettig in gebruik. De actieradius van rond de 400 km voelt als voldoende en de acceleratie is dat ook. Geen sprintkanon maar wel vlot (in Sport is ie wat directer op het gas) en meer verlangen we ook niet, want de demping van het onderstel voelt als een goed zittende bank thuis. De 600e La Prima rijden voelt als ontspanning. Soms kom je hele hobbelige wegen tegen die een tijdje niet zijn onderhouden. De 600e is bijzonder goed in het wegwerken van deze oneffenheden. Hij is zacht, gaat daardoor ook niet snoer strak door een bocht, maar daarvoor heb je andere auto’s. Het regenererend remmen wat we op de 500e zo fijn vonden is er iets minder bij en vormt het enige actieve aspect. Het houdt je ook bij de les zullen we maar zeggen. Met de AC-boordlader van 11 kW duurt het opladen thuis of via een (semi-)publiek laadpunt minder dan zes uur.
Nog geen basisversie.
Platform technisch (eCMP) zijn we dus zeer te spreken over deze auto uit de Poolse FIAT-fabriek in Tychy (waar men inmiddels toe is aan een derde nieuw productiemodel, de Alfa Romeo Milano). Assemblagegenoot Jeep Avenger heeft ook deze kwaliteiten en slaat inmiddels flink aan. We gunnen FIAT hetzelfde, maar daarvoor heeft het wel meer versies nodig. De wat prijsvriendelijkere 600e RED (vanaf € 35.990) hebben we inmiddels gespot op Neerlands wegen. De net zo rijk uitgeruste 600 Hybrid La Prima is tijdelijk vanaf € 29.490,- te bestellen en is dus in aantocht. Er is nog geen goedkopere instapper dus. Het topmodel die wij rijden is er vanaf € 40.990. De hoogwaardige aspecten van de 600e La Prima, maken ons trouwens extra nieuwsgierig naar twee andere luxe nieuwe auto’s op dezelfde basis, maar dan met sportievere aanpassingen. De Abarth 600e en de Alfa Romeo Milano met een vermogen tot 240 pk. De FIAT heeft dit intussen niet nodig en is een volwaardige elektrische gezinsauto dat van alle gemakken is voorzien. Een mooi ogende allemansvriend dat met trots de Italiaanse driekleur draagt. Petje af voor FIAT.
Mooi verhaal😏 zou d’r bijna 1 bestellen…!😉
Veel mooier, stijlvoller en italiaanser dan de nieuwe Kialfa Milano.. zou wel wete wat ik zou kopen in dit segment
Ja eerst de Avenger, nu misschien wel de Milano (240pk rode van de intro) of de Abarth, 600e beetje te liefelijk vooral de uitstekende neus. Achterkant wel aardig. 500e beter gelukt!!
Nou dan koop je toch de fiat
Gezeik hier steeds man ga door met je leven.
Nou dan koop je toch de fiat gezeik hier steeds man ga eens door met leven
?? Welk gezeik hier steeds? Misschien niet zo lichtgeraakt zijn? Ik mag toch wel schrijven wat mijn smaak en mening is of dat erg lastig te behappen? Iemand in z’n waarde laten is ook een kwaliteit.
Nou goed, ben blij dat mensen de 600e goed gelukt vinden en anderen de Milano. Rijden we niet allemaal hetzelfde.
Ik vind de 600e erg geslaagd. De benzine uitvoering is qua prijs wel erg dicht bij de 500X, die minder modern is maar misschien nog meer auto voor je geld. Het interieur van de Alfa Romeo Milano vind ik nog mooier dan in deze 600. Dat zal ook een meerprijs vragen. Hoop niet te veel meer.
Dank voor het delen van deze uitstekende recensie! Ik twijfel tussen deze fiat en de nieuwe Milano. Heb nog een paar weken om te kiezen…
Kiezen = altijd leuk, maar je hebt mijn FIAT😉 bij t kiezen, m.a.w. Alfa = haar gezicht kwijt & FIAT heeft ‘m terug, denk ik zo.
Altijd voor de alfa gaan staat hoger aangeschreven. En het is een alfa en geen fiat
Het goede nieuws is dus dat er weer wat te kiezen is tussen Italiaanse auto’s in deze klasse. Dat is al jaren niet meer zo geweest.
Ik wil de Milano graag in het echt zien voor definitief oordeel maar op de foto’s ziet de auto er goed uit. Misschien te veel lijntjes aan de voorkant, de zijkant heeft achter een beetje de knik die ook de Alfa Romeo 33 had en de auto is (zie video Telegraaf) relatief ruim achterin. Dat laatste geldt ook voor de 600 die bovendien een herkenbaarder familiegezicht heeft. Ach ja, luxeprobleem 😃.