FIAT 600 steeds beter in beeld
“Vaticaan-wit”.
We weten nu ook waarom die shoot midden in Rome, ja zelfs bij het Sint Pieter plein, heeft plaatsgevonden. Het betrof toen een witte variant waar slechts korrelige foto’s van op het web verschenen met allerlei gemengde gevoelens van het publiek als gevolg. Die shoot had te maken met een campagne (vanuit het Vaticaan) voor vrede en tolerantie (geen overbodige luxe vandaag de dag), waar FIAT blijkbaar graag in wilde participeren, al was het om de 600 alvast aan de wereld te tonen. De auto gaat namelijk vanaf het Vaticaan in deze vredesduif tint langs wereldsteden als Hiroshima, Buenos Aires, Accra en Jeruzalem met de titel ‘Open doors’. Het promofilmpje geeft nu een veel beter beeld van de FIAT 600. Het blijkt een gebalanceerd design vol mooie details. Geraffineerd en een soort evolutie van de 500X. Precies zoals de 500e dat is van de 500. Over de 500e gesproken; Het dashboard van de 600 heeft veel gemeen met die van de kleine elektrische niche vijfdeurs uit Turijn.
Wereldauto in Italiaans jasje.
De FIAT 600 rolt inmiddels al mondjesmaat van de band in Polen. De 600 is de chique Italiaanse variant op een breed offensief in het segment van (semi)-premium elektrische kleine SUV’s. De Jeep Avenger beet het spits af en is onderhuids dan aardig identiek aan de FIAT. De Jeep is als het ware de stoere Amerikaanse tegenhanger en wordt verder op dezelfde manier markttechnisch gepositioneerd als de FIAT. Alfa Romeo mag straks de productie compleet maken en komt met een kleine SUV die volgend voorjaar zal debuteren. De verwachting is dat voor dit product nog iets meer onderscheidende elementen zullen worden gekozen zodat er geen overlap ontstaat (met de 600 en Avenger) en het wel een product is die pas in Alfa Romeo’s filosofie. Deze wordt dus iets hoger geplaatst. De FIAT 600 zal als EV een 156 pk 54 kWh aandrijving krijgen en tevens als milde 1.2 hybride turbo van 100 pk.
Compacter dan de 500X. Ziet er goed uit en als de prijzen duidelijk onder de Avenger zitten, dan zou het een succes kunnen worden. Benieuwd hoe de PureTech mild hybride presteert in deze auto. Al had ik heel graag de GSE motoren gezien. Daarbij hoop ik ook op niet-SUV Fiats, Alfa’s en Lancia’s. Het elegante en sportieve van Italiaanse auto’s past minder goed bij het wat plompe, hoge van een SUV.
Hoop dat ze hem beter maken als de 500x. Heb er één gehad met 10500 km op de teller maar had alleen maar ellende multiair module kapot 80km op de snelweg. Na de vervanging weer hetzelfde, mocht terug naar de garage maar toch.
Het was een 1.0 gse blok.
Nee fiat is nog niet waar ze moeten zijn.
Ziet er goed uit. Maar komt er nog een fiat op benzine. ? Heb geen vertrouwen in een electrische auto