FIAT 600 presentatie op 4 juli?
Fiat 600 is ‘Italiaanse stijlicoon’.
Inmiddels is ie redelijk goed te zien geweest, de nieuwe FIAT 600. Het moet gezegd worden, de compacte EV SUV is een stijlvolle strakke evolutie van de 500X. Officieel spreekt FIAT over een vervanger van de 500L, maar dat is puur commerciële strategie, omdat de 500X nog bijna 2 jaar in productie zal blijven. Je kunt je afvragen wie die auto nog opteert na het zien van deze. FIAT wil de 600 als ultieme compacte Italiaanse gezinsauto in de markt gaan zetten. Stijlvol zonder schreeuwerig te zijn en voor een brede doelgroep. Wij vinden het in ieder geval een zeer geslaagd resultaat.
Fotoshootscoop.
De zogenaamde spionageplaatjes tijdens een fotoshoot zonder al te veel publiek, lijken een traditie te worden. Stellantis huurt voor een halfuur een straat af (in dit geval in Rome) met wat figuranten, doet een shoot voor de folder en laat een paar mensen op afstand een foto maken met een niet al te dure smartphone. We zagen het ook bij de Jeep Avenger en de Abarth 500e op precies dezelfde manier gebeuren. Het duurde in het geval van de Avenger ongeveer twee maanden na deze bewuste fotoshoot, voordat de auto ook daadwerkelijk aan de wereld werd gepresenteerd. Iedereen spreekt nu in het geval van de FIAT 600 over 4 juli. De verjaardag van de 500. De 600 was in de jaren ’50 al een belangrijk en nauw familielid van de 500, dus die datum klinkt niet heel ongeloofwaardig. Een dag in de buurt van die datum zou ook goed kunnen.
Nou, ik kan wel wat redenen bedenken om een 500X te verkiezen boven deze. Om te beginnen heeft een 500X geen Peugeot-motoren en ziet hij er een stuk beter uit dan deze Opel Mokka met 500-koplampen. Dit ding is geen Fiat, maar een gekunstelde variant op een uitgemolken Peugeot-thema.
Eens. Ook zeer voorspelbaar dat Stellantis hiermee voor de dag zou komen. Dit lijkt ronduit bedroevend: de eerdere foto’s van de zijkant gaven een weinig verfrissend gezicht. De voorzijde is eigenlijk mislukt. Een karikatuur van de 500e en zeker veel minder evenwichtig dan de 500x. Een gemiste kans, terwijl de concurrenten in huis (2008, Mokka, DS3) al 2-3 jaar op de markt zijn. Het jaar van de waarheid (2031, aldus Tavares) komt met rasse schreden dichterbij voor Fiat. Nu zijn Lancia en Alfa Romeo hopelijk dubbel gewaarschuwd. Verzet je tegen de cententellers van Stellantis en werk aan originaliteit. Dit ontwerp biedt heel weinig nieuws. Of het moet een enorm lage prijs zijn?
Hij is zeker geslaagd hiermee kan je zeker iedereen een oog uitsteken .Zoals ook bij de 500X die ik heb
Oneens. Deze auto ziet er veel volwassener en hoogwaardiger uit dan de wat goedkoop afgewerkte en propperig vormgegeven 500X. Modern en heel merkeigen vind ik de 600. Een voortzetting van FIAT’s luxere insteek voor de 500 tak die reeds is ingezet met de 500e EV. Lichtjaren verschil met de range die bestond uit de vorige 500, de 500L en de 500X.
We zullen zien.. voorlopig start Fiat met een 600 die weinig onderscheidend is van de eigen zussen en ruim 2 jaar later op de markt verschijnt. Spyshots die lijken (..) te zijn van de Alfa ‘Brennero’ geven een zelfde beeld. Dit kan echt niet de bedoeling wezen. Jeep heeft met de Avenger (ook een zus) wel getoond voldoende eigenwijs te zijn… maar ja, dat zijn Amerikanen, die zelfs een Alfa Romeo (Tonale) nog laten uitbrengen die in werkelijkheid een Dodge is. Die zelfs een E-segment SUV Alfa ontwikkelen in Amerika (..) Waar blijft de Italiaanse bravour?
Wat een onzin de alfa tonale is gewoon ontworpen als alfa en daar is later een dodge versie van gekomen ook om de fabriek in Italië te laten draaien niks mis mee.zit ook een hele andere motor in .
Volgens mij was deze website altijd behoorlijk enthousiast over de 500X, dus om die nu weg te zetten als propperig en goedkoop afgewerkt… Het was in ieder geval een echte Fiat, die bovendien nog een sympathiek en onderscheidend broertje had in de vorm van Renegade. Die 600 is een eenheidsworst van Stellantis, daar kunnen die ronde koplampen niks aan veranderen.
Ik snap de reacties niet helemaal.
Er lijkt een soort afgunst te bestaan naar alles wat met Stellantis te maken heeft. Of je het leuk vindt of niet, Stellantis is een feit en dat zal niet veranderen. Accepteer het of blijf zwelgen in afgunst. Aan jou de keuze.
Nu het design:
In mijn ogen is dit zeer herkenbaar een Fiat. Als je de logo’s er af zou halen snapt zelfs mijn dochter van 4 nog dat dit de designtaal van Fiat is. (Dat roept ze nu bij ongeveer iedere Fiat (en Alfa en Lancia) die ze ziet, en nu ook spontaan bij dit plaatje)
De daklijn, bolling van de motorkap, allemaal typisch Fiat.
De auto is een evolutie op de 500X en oogt net een tikje moderner door strakke lijnen en welving van de portieren en grotere afstand tussen de achterlichten.
Tijden veranderen, en dat is prima.
Over smaak valt niet te twisten, maar deze 600 maakt mij hebberig (net als de Stelvio overigens).
Helemaal eens.👍
Het lijkt me niet nodig om mensen weg te zetten als afgunstig, alleen omdat je een andere mening hebt. Laten we het vooral niet belangrijker maken dan het is, het gaat maar over een auto hè…
Afgunst zeker niet. Wel zorgen. Om Fiat, Alfa Romeo en Lancia. Nog 8 jaar om zich te bewijzen en anders zet Tavares een streep door deze merken. Rijp voor de Chinees (als ze dan nog willen). Dus nu direct goed introduceren is heel kritisch. Het opvolgende model komt op zijn vroegst over 6 jaar op de markt (..), dan zit 8 jaar er bijna op. Oh ja, deze 3 staan ook punten achter, omdat ze niet Frans zijn.
Volgend jaar komt er een nieuwe alfa fiat en lancaster uit dus wat bedoel je met 6 jaar??
Lancia
Deze introductie (ontwerp, prijs etc) van de Fiat 600 moet direct goed zijn. Eigenlijk krijgt Fiat geen 2e kans, want dan zit je al akelig dichtbij 2031. Aangezien ik niet onder de indruk ben van het ontwerp (..) zal alles op alles gezet moeten worden om alsnog te slagen (waarschijnlijk prijs). En dit risico zie ik ook bij Alfa; spyshots van de ‘Brennero’ laten weer een Mokka/DS3/2008-variant zien. Het is nu al 5 voor 12 voor de Italianen. NB De PURA biedt hoop. Die is anders, vernieuwend, mooi Italiaans. Ik ben benieuwd wat daarvan overblijft in de finale versie(s).
Overigens komt de concurrentie (en de domheid) niet alleen van binnenuit. Natuurlijk moet ook nog het hoofd worden geboden aan m.n. de Chinezen.
Tenslotte doet dit traject mij ook denken aan diverse andere combinatie-trajecten: Fiat Croma (met oa 605), Fiat Ulysse (oa 608) of Fiat Tempra (Alfa 155/Lancia Dedra). Allemaal geen succesvolle Fiats. Laat dat een waarschuwing zijn.
Edit: beter is om de vergelijking met de Peugeot 605 te vervangen door Saab9000/LanciaThema/Alfa164. Het Tipo-4 project waar de Fiat Croma onderdeel van was.
Gave zeer volwassen SUV. Wat betreft de Puretech motor waar iedereen over loopt te schreeuwen. Als jezelf een beetje slim bent en technisch dan weet je dat E10 rubber aanvreet de Puretech motor heeft een natte riem eentje die in de motorolie loopt voor lange levensduur. Stellantis is de riem nu aan het aanpassen of heeft dit reeds gedaan. Dus je druk maken over deze FIAT 600 is niet juist daarbij is het echt een leuke en mooie SUV beter als die malle dingen van VW die we allemaal kopen en allemaal op elkaar lijken! en daar hoor je niemand over die onbetrouwbare TSI motoren. Wij Nederlanders zijn een raar volkje zo bij elkaar,
Wij rijden thuis al 20 jaar Italiaans, en onderhouden ze goed ik vind het heerlijke auto’s die vaak veel beter zijn als de meesten mensen denken.
Ciao
Squadra