FIAT ‘600’ B-UV is voldoende merkeigen
FIAT’s nieuwe stijl.
Het nieuwe en elektrische FIAT van het komende decennium zal qua stijl waarschijnlijk één lijn volgen. Het onderscheiden van twee takken zoals FCA dat het afgelopen decennium deed (500 en rationeel) zal komen te vervallen. De B-UV uit Polen, die volgend jaar gepresenteerd zal worden, is een eerste vrucht in die nieuwe lijn. Niet lang daarna volgt de opvolger van de huidige Panda. Omdat FIAT geheel elektrisch wenst te worden middels een coherent gamma, zullen de eerstvolgende modellen elementen hebben, die enerzijds aansluiten op de elektrische 500 en anderzijds op deze reeds genoemde nieuwe Panda.
Panda als basis van alles.
Het succesvolle concept Centoventi uit 2019 ligt aan dit model dat in 2024 op de markt zal verschijnen (presentatie eind 2023) ten grondslag. De nieuwe Panda zal in Servië geproduceerd worden en wordt een zogenaamde ‘Global car’ genoemd op papier. Dat laatst wil zeggen dat de basis bijvoorbeeld ook in Brazilië gebruikt zal worden voor een tegenhanger voor de Zuid-Amerikaanse markt. Een grotere auto in het compacte segment, rolt over een paar jaar in Turkije van de band. Deze zal qua stijl veel weg hebben van het kleinere model.
Hoekig maar toch kek.
De ‘600’ en de volgende Panda, laten zich straks waarschijnlijk het best omschrijven als functioneel maar toch met innovatieve stijlkenmerken. Dat moet het nieuwe FIAT worden. Misschien zal het in die zin vergeleken kunnen worden met het gamma uit de jaren ’80, ’90 en begin deze eeuw. Van de Uno en Tipo tot de Bravo/Brava en Stilo. Ooggetuigen die de ‘600’ reeds hebben gezien, melden dat de nieuwkomer in het B-UV segment wat weg heeft van een hoekige 500X.
Laatste fase.
Inmiddels is deze strategisch belangrijke FIAT een laatste testfase ingegaan en zullen de eerste preproductie exemplaren spoedig op de weg verschijnen. In Turijn is men zich daar inmiddels op aan het voorbereiden vernemen we vanuit Italië. De Nederlandse importeur (die wij spraken) noemt de 600 een geslaagd ontwerp dat zeker merkeigen is qua stijl. Technisch spreekt men over twee varianten, te weten een milde hybride 1.2 van 136 pk en de BEV van 156 pk. Inmiddels is al officieel bevestigd dat er een Abarth komt op deze basis. Vermoedelijk zien we over een jaar daar het bewijs van.
Fijn dat er eindelijk opvolgers voor de Panda en Punto komen. De techniek begrijp ik nog niet helemaal. Gebruikt deze het Fiat 500e platform of het 2008 platform? Qua motor: 1.2 klinkt als PureTech maar die werd tot nu toe niet in Brazilië gebruikt. Als die DNU daar onkunde de Fiat-modellen geplaatst gaat worden klinkt dat als een definitief doek over de GSE FireFly motoren. Blijft jammer. Maar ook dan zie ik uit naar de nieuwe Panda en 600!
Als die nu daar ook in de Fiat-modellen …
Sorry, tikfout en spellingcontrole maken er een eigen verhaal van.
Beetje actie
Ik zie vooral een gecamoufleerde Fiat (Opel) Mokka. Schaamteloos om een 3 jaar oud ontwerp (want ook 2008 en DS3) als nieuw te presenteren. De Italianen marcheren achteruit onder leiding van Tavares en Jackson. Schandalig beleid. Alle jus wordt uit de Italianen geperst.
De gecamoufleerde auto heeft inderdaad Opel-achtige lampen. Dat kan niet de bedoeling zijn. Zelfs de Grande Punto en Corsa leken niet op elkaar. Al zou ik het nog jammerder vinden als het een opgeblazen 500 wordt. Ik zou liever een wat stoerdere neus zien, meet Tipo-achtig.
Een niet goed voorbeeld was de 500 L wat op zich een prima auto was maar waar de 500 elementen wat mij betreft niet goed pasten bij het hoekige ontwerp.
Blijft de vraag of nu alle platforms en motoren uit de FCA stal worden afgedankt. Dat zou ik erg jammer vinden en dan deel ik de mening van Rob.
mokka vs. mocaccino