FIAT ‘600’ B-UV eindelijk in beeld

 

Een echte FIAT.

Zo noemden de mensen die ‘m reeds gezien hebben. De nieuwe B-UV van het merk uit Turijn is namelijk al bijna helemaal klaar. Het project is begonnen aan z’n laatste korte traject met tests op de weg en het proefdraaien qua productie. In de fabriek in Polen wordt de FIAT de tweede in z’n soort sinds de Jeep Avenger en zal men zich na de productiestart van de eerstgenoemde, alweer klaarmaken voor de kleine Alfa Romeo die vanaf medio 2024 van de band moet rollen. De Alfa sluit als laatste aan in de productiedrieluik. Intussen komt de compacte FIAT B-UV vanaf eind 2023 in de handel.

 

 

Opvolger van de 500X. 

Positief vinden we alvast de aangename proporties van het eindproduct dat we hier in de Zweedse sneeuw zien rijden. Men zegt dat de auto qua stijl mooi aansluit op de elektrische 500. Hoogwaardige afwerking en chique uitstraling, oftewel een duidelijke telg van de meer niche tak van FIAT. Het onderscheid met de andere producten uit Tychy is voldoende aanwezig. De vormgeving lijkt ook een beetje een evolutie van die van de 500X, hoewel deze auto iets compacter is dan de bestaande kleine SUV van FIAT. Binnenin zien we een mooi groot rond instrumentarium een brede 10,25 inch touchscreen met de nieuwste apps. De EV versie zal naar verwachting net als de Avenger 115 kW hebben oftewel 156 pk. Het platform is dan PSA’s e-CMP. En hoewel we als liefhebbers het liefst een fijne Firefly onder kap zien liggen denken we dat het om de 1.2 Puretech 48V Mild-Hybrid zal gaan. Deze zomer zal de FIAT ‘600’ (er vanuit gaande dat ie zo heet) officieel gepresenteerd worden. Een marktdebuut zal zoals gezegd echter pas eind dit jaar plaatsvinden.

 

 

Deel dit artikel:

8 gedachten over “FIAT ‘600’ B-UV eindelijk in beeld

  • 1 maart 2023 om 10:32
    Permalink

    Liever een motor van fiat zelf dan een peugeot motor

    Beantwoorden
    • 1 maart 2023 om 12:03
      Permalink

      Inderdaad. Men zegt wel dat de 1.2 inmiddels betrouwbaar is, maar dat vertrouw ik niet.
      Liefst ook geen ADAS van Stellantis (lees: Peugeot, Citroën, DS en Opel) met die dramatische lane assist en een volkomen verkeerd afgestelde adaptive CC. Verder ook niet de beroerde software van Stellantis in de auto. En ook zeker niet de app van Stellantis, die nu al jaren niet goed werkt.
      Ik vrees echter dat dit gewoon een Peugeot is met een FIAT logo. Zo jammer.

      Beantwoorden
  • 1 maart 2023 om 13:30
    Permalink

    Dit lijkt een opvolger voor de 500X. Inderdaad onbegrijpelijk dat Stellantis een kant en klare, betrouwbare mototlijn heeft met de GSE familie en desondanks de 1.2 driecilinder “wegwerpmotor” overal inzet. Die zal goedkoper zijn maar in FR staan nu 3 PSA merken bij de vier minst betrouwbare motoren. Dat kost meer, aan garantie en verloren klanten, dan het voordeel de goedkope PureTech te gebruiken.

    Beantwoorden
    • 1 maart 2023 om 14:49
      Permalink

      Wat een gezeur over PSA motoren. Ze doen het juist heel goed!! Procentueel gezien doen het heel goed.

      Beantwoorden
  • 1 maart 2023 om 21:56
    Permalink

    Zie ik daar aan de zijkant een klein derde ruitje? Op een foto bij Quattroruote lijkt dat zelfs zichtbaar afgeplakt en dan heeft de daklijn opeens heel veel weg van een 500e…

    Beantwoorden
  • 2 maart 2023 om 10:59
    Permalink

    De verhoudingen van een PSA-product met Fiat-frutsels. De auto die hard nodig is maar waar geen liefhebber warm van wordt. Met volledig Franse techniek ook nog…

    Beantwoorden
  • 7 maart 2023 om 12:43
    Permalink

    I see the old 500X with plakken.
    No more sells in germany since few years. Stoom of the funny grap is out and over.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.