Fiat 500X spotje laat weer Amerika lachen
Fiat geeft met deze nieuwe Amerikaanse reclameboodschap op briljante wijze nieuwe invulling aan het begrip “Fix it again Tony”. Toegegeven, Fiat’s reclamespotjes hebben op een paar uitzonderingen na door de jaren heen nooit echt veel indruk gemaakt, maar sinds Fiat in 2011 nabij Hollywood is neergestreken, kan er volgens ons niets meer tegen de spotjes van het concern uit Turijn op.
En ze lijken alleen maar beter te worden, want na een prachtige grap dankzij de toevoeging van een Viagra-pilletje dat een eigen leven ging leiden, is er nu deze hilarische parodie op de Italo-Amerikaanse garage uit de jaren ’70. Vers geïmporteerde Italianen die een broertje dood hebben aan lelijke dingen en vooral auto’s, weigeren een oude Japanner van een nieuwe spiegel te voorzien. Opnieuw zien we een met stomheid geslagen Amerikaan, die al het Italiaans (met zuidelijke tongval dit keer) amper kan verwerken. Één zin is uiteindelijk wel duidelijk voor hem en al even grappig: “There is no sexy!” En dat is precies wat de 500X die hij even later voorgereden krijgt wél heeft. Centraal thema rond de campagnes van de 500X.
De Amerikaan is plots erg tevreden en daar zit volgens ons het briljante van dit spotje, want het negatieve begrip “Fix it again Tony”, is via een flinke dosis Italiaanse zelfspot op heel knappe wijze opnieuw ingevuld. Wie nu nog blijft steken in het verhaal van de onbetrouwbaarheid, is zo zuur als de inhoud van z’n accu en heeft zelf een probleem zullen we maar zeggen.