Fiat 500X nu ook met 1.3 MultiJet dieselmotor
De vraag naar de Fiat 500X stijgt en daarmee is de komst van een kleinere diesel, de 1.3 95 pk MultiJet II een feit. Deze is gekoppeld aan een handgeschakelde transmissie met vijf versnellingen en voldoet aan de Euro6 norm. Vooral op de Italiaanse thuismarkt zal de instapper op dieselgebied de nodige klanten kunnen bedienen. Goedkoper en zuiniger dan de 1.6 MultiJet met 120 pk en de 2.0 MultiJet met 140 pk. De bekende in Polen samengestelde 1.3 MultiJet blijft een belangrijke motor voor Fiat, maar is onlangs wel onder de kap van de Punto en de MiTo vandaan gehaald.
De top van de 500X 1.3 MJet komt op 172 km per uur en 0-100 kan in 12,9 seconden. Het maximale vermogen van 95 pk komt vrij bij 3750 t/min. Al bij 1250 t/min is er een koppel van 170 Nm beschikbaar en bij 1500 t/min is dat 200 Nm. De 1300 blijft behalve zuinig en relatief schoon, ook een zeer flexibele motor met een zeer hoge mate van comfort. Het gemiddelde verbruik komt volgens Fiat op 4,1 L/100 km en de CO² uitstoot stopt bij 107 g/km.
Nou, benieuwd wat hier de prijs van gaat worden.
In Italie kost de 500X City Look 1.3 Mjet 95CV 4X2 POP 18,900.00. Dit is zonder opties.
De 500X City Look 1.3 Mjet 95CV 4X2 POP STAR 21.400,00, zonder opties.
De 500X City Look 1.3 Mjet 95CV 4X2 LOUNGE 23.900,00 zonder opties.
Bron: http://www.fiat.it/it/fiat500/500x-city-look-configuratore
Mijn Italiaans is niet echt goed. Vooral interessant is het prijsverschil tussen deze en de 1,6 liter. Als dat 2000 verschil is, dan kan het de moeite waard zijn. Minder, dan niet. De 1,3 met 95 pk lijkt namelijk wat licht voor deze auto. In praktijk zal de zwaardere motor minstens even zuinig zijn en het net wat makkelijker doen. Al houdt de 1,3 zich verrassend goed in de 500L. Dus wie weet.
Even nagezocht op de Franse Fiat site. Daar is de 1,3 21.290 in Popstar uitvoering en de 1,6 precies 1000 duurder. Dus als ie naar NL komt zal het ook wel zo’n verschil zijn. Tenzij belastingtarief anders is.