Fiat 500X of Jeep Renegade?
Op ons weinig objectieve platform (bestaat er objectieve autojournalistiek trouwens?) hebben we in al die jaren eigenlijk nooit de behoefte gehad aan een serieuze vergelijkingstest. Daarom gaan we dat nu ook niet doen, maar er is een duo binnen de wereld die FCA heet, waarbij je automatisch volop aan het vergelijken slaat… Nou ja, voor ons doen dan. Dat zijn de in hetzelfde nest geboren Fiat 500X en de Jeep Renegade. We hebben al eens eerder gezegd, dat we het ongelofelijk knap vinden, hoe FCA beide modellen een geheel eigen identiteit heeft meegegeven, hoewel ze in één adem van de band rollen. Dat maakt het des te aanlokkelijker om ze naast elkaar te zetten. Alsof de ene auto van fabrikant A komt en de andere van producent B. Beide auto’s hebben we al vaker gereden.
Ze gaan alweer een paar jaar mee, deze twee wondertjes uit Melfi en eigenlijk zijn ze nooit gaan vervelen in die tijd. Beide zijn het waardige en innoverende creaties, elk passend bij de eigen merkidentiteit. Geen enkel moment bekruipt je het gevoel dat dit een gevalletje copy-paste is. Als je ziet hoe andere fabrikanten (vooral VAG) zich binnen het Cross-over segment daar wél aan schuldig maken, kun je enkel met waardering spreken over de aanpak van FCA wat betreft differentiatie. De Jeep en de Fiat voelen zelfs aan als twee heel verschillende auto’s, terwijl ze dat in wezen niet echt zijn. In de Renegade zit je als in een ruime Off-roader, waarbij je het daadwerkelijke formaat van de auto al vergeten bent zodra je plaats hebt genomen. De hoekige voorruit en rechte motorkap voor je neus zorgen voor een eigenzinnige rijervaring. Dat is ook de charme van deze échte Jeep waar heel Italië trots op mag zijn. Een internationaal succesvol model die ook in de VS en Brazilië steeds vaker op de openbare wegen te zien is.
[nggallery id=1202]
Beide auto’s hebben een optimale afwerking en voelen hoogwaardig aan. FCA laat duidelijk zien dat het productietechnisch de zaken goed op orde heeft. Uiteraard ontvang je als producent in de algemene pers daar alleen een compliment voor als je ‘juiste’ merk-logo voert. Daarom moet je vergelijkingstests (wat dit dus niet echt is) volgens ons nooit voor waarheid aannemen. De Jeep voelt wat exclusiever aan vanwege het intense oog voor detail. Over de vormgeving van elk hoekje en opbergvakje is duidelijk goed nagedacht. De 500X lijkt in veel opzichten een volwaardige hatchback uit het C-segment (je merkt weinig van de hoogte). De rijdynamiek van zowel de Jeep als de Fiat is erg goed. Bij harde wind en op de snelweg is duidelijk merkbaar dat de Fiat minder weerstand biedt qua stroomlijn, dan de Jeep met z’n hoekige voorkomen. Dit komt het verbruik ook ten goede.
De 120 pk 1.6 MultiJet in de 500X, is in samenhang met de DCT automaat met dubbele droge koppeling, een erg prettige en zuinige optie voor dagelijks gebruik (320 Nm koppel bij 1750 t/min). Dat geldt voor de meer dorstige 1.4 T-Jet met 140 pk in de Renegade natuurlijk een stuk minder, hoe smeuïg die ook is. Overigens lijkt ditzelfde blok in de X een tikje vlotter (lees binnenkort onze ervaringen met de 500X S-Design), wat weer met de carrosserie te maken heeft waarschijnlijk. De 500X is op de autobaan zelfs ronduit comfortabel. Ondertussen zit je het liefst achterin in de Renegade die stoer en praktisch is. Chique is de Fiat juist volop, zeker in het Blue Jeans blauw gecombineerd met bruin leer plus witte bies, zoals ons testexemplaar. Luxe vonden we ook de aanwezigheid van stuurverwarming. Tijdens onze ochtendlijke ritjes was het behoorlijk koud, dus ging ie gewoon aan.
We reden de twee mooie Cross-overs uit Italië nog net zonder updates op het gebied van infotainment systeem. Die zijn inmiddels wel op de markt voor Android en Apple gebruikers. De net zo spijkerbroek blauwe Mirror-editie is vorige maand zelfs in het leven geroepen om deze aanpassingen extra te benadrukken. Nóg grotere aanpassingen voor beide auto’s zijn eveneens onderweg, nu ze hun tweede levensfase in zullen gaan. Het duo is tot op de poolcirkel (foto) gespot en krijgen een opfrisbeurt om weer up-to-date te zijn. De Fiat zal optisch het meest veranderen en zal vooral aan de voorzijde meer aansluiting zoeken met de 500. De Cross versie dal een wat prominenter voorkomen krijgen, zoals dat met de 500L Cross ook is gebeurd. Full LED gaat nu ook tot de mogelijkheden behoren en men spreekt in de wandelgangen over hybride versies en schonere Urea diesels. De salon in Parijs in september zal waarschijnlijk de locatie en het moment zijn voor de presentatie van deze meer grondige update voor beide modellen.
[nggallery id=1203]
Twee verschillende werelden als het om uiterlijk gaat. De Ford Ka lijkt beduidend meer op een 500 dan deze jeep op de 500x. En bij de Opel Corsa hoef je ook allleen maar de handen over de neus en koffer klep van een Punto te legen en je ziet duidelijk waar de genen van de cora geleend zijn en die komen niet eens uit de zelfde fabriek. Ok bij Opel lenen ze wel meer bij een ander waar geen enkele fantasy bij komt kijken en op de logo’s na er geen verschil is te vinden. 🤣
Jammer dat de klanten geen fantasie hebben en bij andere fabriekanten de auto s kopen .500 x en jeep hebben de boot gemist als model .althans het kon veeeeeeeel beter en attractiever jammer .
Twee fraaie, karaktervolle modellen inderdaad, die de wegen een wat vrolijker aanzien geven tussen al het middelmatige grijs.
De 500 x had volgens mij een succes kunnen worden als hij kort na de 1ste voorstelling uitgebracht was. Toen was hij een van de eerste compacte suv s, maar het heeft nog 3 jaar geduurd vooraleer hij op de markt gekomen is. Dan had iedere concurrent reeds een comptacte SUV
Ph
Zijn er toch al 500000 van gemaakt intussen hoor
Onee dat was de 500L sorry