Fiat 500L slimste keus en Alfa Romeo zeer betrouwbaar
Het mag dan wel geen commercieel succesnummer zijn in de VS, de Fiat 500L wordt er wel aangemerkt als de meest economische keuze die een klant kan maken. De degelijke, ruime en rijk uitgeruste 500L ontvangt de titel ‘Best Economic Performance’, van het consumentenbureau Automotive Science Group. Het hele gamma van de Fiat 500L is onder de loep genomen en biedt over de volle breedte erg veel voor prijskaartje vanaf 20.995 dollar. Er is ook gekeken naar de gemiddelde onderhoudskosten over een periode van 6,5 jaar vanaf de aanschaf. Fiat heeft in dit onderzoek elke concurrent achter zich gelaten en presteert dus goed op het gebied van betrouwbaarheid en onkosten.
In Groot Brittannië is men intussen erg te spreken over de degelijkheid van Alfa Romeo. Een term die op het vaste land niet snel gelinkt wordt aan het nobele Italiaanse automerk. De bron What Car? heeft een onderzoek gedaan onder haar lezers, om te ontdekken welke automerken de meeste tevredenheid genereert onder consumenten. Het resultaat is een indrukwekkende vijfde plek voor het merk uit Milaan. Na Lexus, Toyota, Mitsubishi en Suzuki, zien we Alfa Romeo genoteerd staan met een scoringspercentage van 85,8% op het gebied van betrouwbaarheid. Er werd gekeken naar de wijze van onderhoud en de daaraan verbonden kosten over een periode van 12 maanden. Er deden 14.208 consumenten mee, die eigenaar zijn van een auto die maximaal 3 jaar oud is. Er werd gekeken naar 14 vitale punten zoals de ophanging, stuurinrichting, elektronica, verlichting, motor en dergelijke.
Ik hoop maar gauw dat er wat nieuws van fiat komt .
Of nieuwe motoren erin.
👍 nu minder van die akties van geen btw maar langere garantie geven om het eigen vertrouwen in het product te onderstrepen als fabrikant daar winnen ze het vertrouwen van de sceptici mee die wel willen maar durven wegens het jaren 80 imago waar ze maar niet af komen.
Toch hou ik stiekem wel van de jaren 80 alfa.s
Uiteraard komt dit weinig in het nieuws, want dat past niet in de gedachtengang van de algemene autojournalistiek die in regel pro-duits is. Dat de duitsers rommel in de markt zetten en constant geplaagd worden door schandalen, daar ligt het publiek blijkbaar dan ook niet van wakker. In begrijp er niets van.
@lusso ja onbegrijpelijk dat ze zo goed verkopen. Daarnaast overtreven de modernere Duits wagens de roest duivel maar ook deert ze niet. Ze hebben naam die betrouwbaarder is dan de werkelijkheid overigens de Japanners ook die kennen ook genoeg problemen die ik bij onze Italianen niet heb mee gemaakt.
Ik denk dat duitsland rotter is dan jullie denken .
Eigen merken de hemel in prijzen en een negativiteit over andere merken rondbazuinen.
Ik rij al 35 jaar alfa , zou ik dat doen als ze zo slecht waren ?
Mijn vriendin heeft mito al 140000 km 100% probleemloos.
Zo zonde dat de mito stopt want hij is zo goed.
Mischien van de jaar nog gauw een nieuwe halen maar .
@Hoekree, jammer idd dat de MiTo niet wordt opgevolgd. Mijn Zwarte MiTo 120Pk LPg staat na drie jaar op 112.000km, totaal zonder problemen! Ik heb witte 17″ wielen, en witte spiegelkappen, maar 18″ staat nog beter!
Totale onderhouskosten voor mijn Delta zijn lager dan de kosten voor alleen de olie van de gemiddelde audi of VW.
Nou, ik werd bij mijn laatste onderhoudsbeurt aangeslagen voor 15 euro per liter 5W40… ex. BTW. Beetje overdreven….
Dat afgeven op de gevestigde Duitse orde heeft weinig zin. Evenals de sjoemeldiesels van het VW- concern. Het zijn zonder meer goede diesels en met uitzondering van een enkele milieufreak maakt niemand zich zorgen over wat meer uitstoot. En die milieufreak rijdt vast wel elektrisch. VW heeft de kleine dieselauto populair gemaakt, maar helaas hebben ze ook de diesel de nek omgedraaid. Maar, let op, er zijn schonere diesels in de maak! Alfa moet gewoon met meer modellen komen en als de kwaliteit zo goed is moet een garantie van bijvoorbeeld 5 jaar geen probleem zijn. Meer modellen, meer dealers en 5 jaar garantie. Dat levert veel kopers op! Tijdens mijn vakantie naar Italië met mijn Mito Diesel, zo’n 2400 km autobahn, zag ik vrijwel geen elektrische auto rijden. Ik zag een Deen met een Tesla op de Zwitserse autobahn, die achter een vrachtauto aansukkelde. Verder zag ik een Tesla op een aanhangwagen, die werd voortbewogen door een Diesel- Transit. Dat was het. Mijn Mito is zeer betrouwbaar, rijdt heerlijk en is mooi (Ook niet onbelangrijk!) Enige reparatie tot 88.000 km was een defecte sensor van de achterklep, waardoor een oranje lampje op het dashboard constant brandde. Helaas net buiten de garantie. Kosten 60 euro.