Fiat 500L: Veel orders…maar geen productie

De productiestart van de verfriste Fiat 500L begon met een feestje, maar wat volgde was een gespannen sfeer en de pijnlijke stilte van assemblagelijnen waar niets gebeurt. FCA-baas Alfredo Altavilla meldde vorige week trots dat in iets meer dan een maand tijd, het aantal orders voor de 500L flink is toegenomen. Boven verwachting goed zelfs. Wij vragen ons af of hij bij deze uitspraak ook bezorgde gedachten had over de crisis in de fabriek in het Servische Kragujevac. Bij Fiat Automobili Srbija (FAS) stond de productie namelijk al stil toen Altavilla zijn uitspraak deed (sinds de laatste week van juni om precies te zijn), wegens een massale eis voor hogere lonen. Het is niet de eerste keer sinds de voortvarende productiestart in 2012, maar het is wel erger dan ooit. FCA heeft bij vorige eisen op constructieve wijze de boel weer vlot weten te trekken, maar dit keer lijkt alles wat complexer te liggen. FCA ondervindt de nadelen van voordelige productie in een opkomende Europese economie. Sommigen spreken over een complot tegen FCA waar zelfs de overheid bij betrokken zou zijn, maar het gemiddelde inkomen van nog minder dan 400 euro per maand, kan nog weleens de belangrijkste reden zijn. Wellicht kiezen werknemers juist met de productiestart van de nieuwe 500L voor een hernieuwde strijd tegen de Italiaanse fabrikant.

Meer dan 2000 werknemers hebben de handdoek in de ring gegooid en de bokshandschoenen aangetrokken. Inmiddels heeft de premier van het land persoonlijk gevraagd om een overleg op het hoogste niveau tussen beide partijen. FCA’s fabriek en productie vormt namelijk een belangrijke slagader van de landelijke economie. Fiat (dat in Italië al flink doorgewinterd is op het gebied van massale stakingen) heeft zelf intussen ook een eis, namelijk dat de productie hervat zal worden voordat er überhaupt een onderhandeling zal plaatsvinden. De tegenpartij overlegt nu over een tijdelijke onderbreking van de staking. Intussen is het ijzig stil in de fabriek waar werkgever en werknemer voorlopig de impasse in stand houden en beide kampen dus geen krimp geven. Dit vormt intussen een flink probleem voor de leveringen in met name Italië, waar de Fiat 500L met enkele duizenden exemplaren per maand de showrooms uitvliegt. De toegenomen vraag is dus momenteel een last en geen lust.

Deel dit artikel:

7 gedachten over “Fiat 500L: Veel orders…maar geen productie

  • 12 juli 2017 om 11:28
    Permalink

    Fiat is verantwoordelijk voor 8 procent van economische output in Servië… Ik snap wel dat de premier graag wil dat er een oplossing komt. Staken is soms nodig, maar zonder Fiat zou er helemaal geen werk zijn in die regio en dat vergeten de stakende werknemers wel erg makkelijk.

    Beantwoorden
  • 12 juli 2017 om 11:36
    Permalink

    Zo gaat dat altijd in dit soort vakbond situaties. Flink hanengedrag en opboksen tegen elkaar en kijken wie de langste adem heeft. Uiteindelijk komt het goed.

    Beantwoorden
  • 12 juli 2017 om 13:45
    Permalink

    Fiat kiest natuurlijk voor Servie omdat de lonen daar heel laag zijn, in vergelijk met Nedcar in Born ik denk dat FIAT en de Europese unie hier eens een einde aan moet maken waarom mag een werknemer in Servie goedkoper zijn als bijvoorbeeld in Italie. Daardoor krijg je ook dat bedrijven bijvoorbeeld in Polen gaan zitten en niet in NL.

    Dit is natuurlijk geen probleem van alleen maar FIAT maar wel eentje binnen de europese unie, daarom gingen ook veel fabrieken van de USA naar Mexico, maar met meneer Trump mag dit niet meer!

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 12 juli 2017 om 15:59
    Permalink

    Hi Squadra,

    Reden dat lonen in Servie maar ook andere Centraal Europese landen lager zijn is dat alle lonen daar lager zijn. Dat de lonen lager zijn heeft weer met de kosten van levensonderhoud in die landen te maken…

    Niet iets wat je zomaar verandert

    Beantwoorden
  • 12 juli 2017 om 16:43
    Permalink

    @Squadra

    Loon heeft te maken met de specifieke levensomstandigheden in een bepaald land. Het zou natuurlijk lachwekkend zijn voor een bedrijf om overal hetzelfde salaris te betalen.

    Beantwoorden
  • 13 juli 2017 om 11:24
    Permalink

    Weet iemand wat een modaal salaris is in Servie 🙂 🙂 ik heb echt geen idee, maar dat FIAT belangrijk is voor de werkgelegenheid lijkt mij duidelijk. Ik hoor wel van H&S Corse dat de nieuwe FIAT Tipo technisch echt een heel goed product is. Met een hele goede afwerking. De Fabriek in Turkije levert dus erg goede kwaliteit en kan in de toekomst weleens de voorkeur krijgen ten opzichte van Servie omdat daar maar 1 model nog wordt gemaakt namelijk de FIAT 500L FIAT heeft momenteel gewoon capaciteit over bij andere fabrieken.

    Dus ik denk dat daarom de minister graag wil spreken met de FIAT top over het probleem FCA heeft gewoon opties.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 15 juli 2017 om 12:56
    Permalink

    Het loon is (volgens het artikel), gemiddeld € 400,- per maand….
    Die gasten staan daar per uur voor een scheet en drie knikkers te werken.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.