Fiat 500L facelift bijna een feit
Zoals we al eerder konden aankondigen, is de praktische en fijne Fiat 500L toe aan een eerste facelift. Hier zie je de eerste plaatjes in het wild van testexemplaren op transport. De update zal volgend jaar debuteren, naar verwachting in Genève. Precies vijf jaar naar dato en op hetzelfde podium. Eerder dit jaar spraken we Fiat’s designchef Klaus Busse al, die we zichtbaar overrompelde met een vraag over een aangepast design voor de 500L. Hij beet snel op zijn lippen tijdens een heerlijk informeel babbeltje, waar verder weinig in verzwegen werd.
De Fiat 500L editie 2017 is duidelijk geen al te milde aanpassing. De koplampen, motorkap en achterlichten zijn namelijk stevig beplakt, voorzien van opzetstukken, die het eigenlijke (mogelijk scherpere) design moeten verhullen. Blijkbaar zijn de units compleet hertekend en zal ook het plaatwerk daarom worden aangepast. De verder goed geproportioneerde en uitermate ruime B-segment gezinswagen, zal zo een nieuwe look ontvangen, die mogelijk bij een grotere groep in de smaak zal vallen dan het huidige model. Naast enkele motorische aanpassingen, verwachten we dat het in 2012 geïntroduceerde model (waarop Uconnect5 debuteerde) een multimediale update krijgt en wellicht enkele esthetische aanpassingen in detail. De nieuweling is goed nieuws voor de Servische fabriek in Kragujevac, waar de productie wel een boost kan gebruiken. Vooral omdat de 500L in de VS niet aanslaat. Met name in Zuid-Europa is de 500L een redelijk succes te noemen. In Italië staat dit unieke ruimteconcept steevast in de landelijke top vijf.
Ben benieuwd wat ze er van gaan maken.
Best een succesvol model, ook al zien we hem hier weinig. In 2014 95.000 stuks verkocht in Europa, in 2015 85.000 stuks, en dat zal ook ongeveer het aantal zijn voor dit jaar. Lang niet slecht. Het is bijvoorbeeld meer dan de Punto in deze 3 jaren, en bijna net zoveel als alle Alfa’s bij elkaar en meer dan de Ypsilon, meer dan de nieuwe Tipo. Kortom een belangrijk model voor FCA.
De kortste versie is nog wel te pruimen, maar de langere versies niet.
Haha @HZW, helemaal eens. Ik vind de 500L echt mooi en elegant Italiaans, maar de Living een gedrocht.
Het is ruim de best verkochte compacte MPV in Europa, maar jammer genoeg voor FCA is het een segment dat aan populariteit heeft verloren. Ze hadden destijds beter een station (giardiniera) van de 500 gebracht – zoals oorspronkelijk gepland.
Ondanks het vele camouflagemateriaal denk ik dat het een erg milde update wordt.
De grootste veranderingen (moeten) in het interieur en onder de motorkap plaatsvinden.
Series 2 van de 500L heeft al andere voorstoelen en gedeeltelijk andere bekleding. De lakkleuren werden in de loop der jaren al jaarlijks aangepast.
(Het interieur schreeuwt van begin af aan om een upgrade naar 500 standaard, is nu teveel speelse Panda. En daardoor is voor mij de prijs van de 500L niet conform de verwachting. Ik zou graag een 500L met 500X interieur willen hebben. Het Punto/Qubo instrumentenpaneel is achterhaald en te eenvoudig voor een 500, de auto is leuk vanbinnen maar echte 500 details ontbreken. Dat doet Fiat bij de 500X duidelijk beter. Daarom de hoop dat het interieur grondig wordt aangepakt. Vanbuiten kan de 500L wat mij betreft met wat retoucheren nog wel even mee).
Fiat voert de laatste tijd zeer, zeer milde facelifts uit.
Het is een 500. Ik meen enige tijd geleden gelezen te hebben dat aan de 500-serie (gezien de restwaarde) alleen kleine facelifts of aanpassingen plaatsvinden.
Kijk naar de spyshots van de MiTo en Giulietta, wat werd er uiteindelijk verandert, ondanks de zware camouflage? Bijna niets. En dan de Panda. Aan het exterieur niets.
85.000 stuks zijn genoeg om break-even te draaien. Of er financieel veel ruimte is om een grote (= dure) facelift door te voeren betwijfel ik. Daarbij, veel meer gaat de 500L er niet door verkopen. Je houdt van hem (haar?) of niet.
In de USA is de auto geflopt. In Italië onverwacht succesvol. In de rest van Europa geen kaskraker. Komt er nog een directe opvolger? Of komt er (zoals geruchten de ronde doen) een opvolger in de vorm van een Lancia?
Tip. ga eens in Turijn kijken, het straatbeeld wordt gedomineerd door ongelofelijk veel 500L´s, Renegade’s en 500Xen. Dan zie je de wereld maar eens vanuit een ander perspectief. Het liefst vanaf het dak van Lingotto. Is echt een feest 🙂
@GvApp, ik ben het eens met uw opvatting dat het interieur niet op 500-niveau is, maar eerder bij de Panda aansluit. Dit upgraden naar 500X-niveau, zou het duurder maken en het model (nog) minder verkoopbaar. 500X en 500L staan elkaar dan nog meer in de weg…
Ik zou het logischer vinden dat het 500L-uiterlijk meer aansluiting zoekt met de Panda, zelfs met een naamswijziging naar Panda L (al zal dat bij de marketeers wel erg moeilijk liggen). De verkoopprijs nog wat laten zakken en dan hebben we een perfect aanvullende aanbieding in de Panda-Tipo-reeks die weinig concurrenten kent (Citroën Cactus misschien?)…
Perfecte, functionele auto, maar op heden niet met een duidelijk profiel in de markt geplaatst.
Er was ooit een gerucht over de komst van een Panda XL, maar daar hoor je niets meer over.
Dat kan een Crossover worden op basis van de Tipo/Jeep Compass. Zit nog in de pijplijn als het goed is.
HZW, hoe meer we met de 500L rijden en af en toe een 500 huren op vakantie, ik in de Panda van mijn moeder meerijd, hoe meer ik de overtuiging ben dat de 500L eigenlijk de Panda XL is, op het laatst overgoten met een 500 sausje, om deze (duurder) in de markt te zetten als een telg uit de 500-familie. De stijlelementen in het interieur zijn typisch Panda, en weinig 500.
Als vreemden meerijden is de reactie altijd, wat is dat voor een 500/Fiat (dus onbekend), en wat is hij ruim vanbinnen (een 500 is dus automatisch klein vanbinnen). de 500X is ook geen ruimtewonder.
De multifunctionele kwaliteiten van de 500L worden daardoor snel onderbelicht omdat deze niet als grote Panda (speels, praktisch en groot vanbinnen) verkocht wordt, maar als een 500 (mooi en sexy maar klein).
Sinds de introductie van de 500X hebben we ons vaak afgevraagd of we de 500L zouden inruilen voor een 500X. En moesten vaststellen dat we appels met peren vergelijken. Vanuit een 500 stap je in een 500X. Vanuit een Panda in een 500L. De 500X is duidelijk mooier en moderner vanbinnen, maar absoluut niet praktisch. Mist dat ruimtegevoel wat de 500L heeft en bijzonder maakt.
Ik ben het met BePa eens dat een upgrade er niet in zit, een downgrade echter ook niet. In Duitsland wordt echter al flink met de prijs gestunt d.m.v. actiemodellen als de 500L Rockstar.
Hoe de opvolger van de 500L er in de toekomst gaat uitzien? Gezien het succes van de Mini 5-deurs en stationwagen (in Duitsland) hoop ik vurig op een 500B met 5 deuren en een Panda XL.
Panda-rijders kunnen nu niet naar boven doorgroeien, tenzij ze een 500L kopen. wat m.i. het succes in Italië verklaard. De Panda is daar numero Uno.
Een 500-rijder koopt geen 500L (teveel familie-auto) maar wil een 500B of een 500X.
Het dilemma voor Fiat is dan echter dat ze daarmee 3 submerken zouden gaan voeren; de 500-reeks, de Panda-reeks, de rationele reeks met de Punto, Tipo, Freemont.
En dan wordt misschien zelfs toch ook de terugkeer van een Lancia B-segmenter (SUV/MPV) overwogen.
Hoe wil je dat de klant uitleggen? Ik geloof dat het gros nu al niet de familieovereenkomst tussen de 500 en de Tipo begrijpt. Als je de commentaren bij Autoweek leest is de 500L alles behalve een echte 500. En dat kan ik als 500L-rijder bevestigen. Wat de auto absoluut onrecht aandoet. de 500L is een goed doordachte auto. Waar je echt met plezier mee rijdt. Wat mij betreft was het ook een Panda XL geweest.
BePa heeft m.i. gelijk dat de modellen/merken nog altijd niet eenduidig in de markt gezet worden, welke waarde en identiteit de merken onderling hebben. Daar moet dringend wat aan gedaan worden.
Lancia4Ever: er circuleren spyshots van een Fiat/Dodge gebaseerd op de Fiat Toro.
Die technisch op de 500L leunt, en daarmee van dezelfde band zou kunnen rollen.
Wordt bij Autoweek in de rubriek Scoops als opvolger van de Freemont gezien.