Fiat 500L achter de schermen bij Centro Stile

500L Centro Stile

Deze week werd een deel van de pers bij Centro Stile uitgenodigd, om een kijkje in de keuken te nemen als het gaat om project ‘Ellezero’, oftewel de Fiat 500L. Wij waren er niet bij, maar uiteraard is AutoEdizione wel de bron die je volledig op de hoogte houdt. Deze foto’s komen van autoblog.it en geven zelfs een eerste indruk van de 7-zitter (die 500 XL of 500L Plus zal heten) die als eerste op het programma staat als tweede variant na de 500L (foto boven). We verwachten de 7-zitter al tegen het einde van dit jaar. Het project had wat ons betreft echt de naam Multipla mogen krijgen, aangezien alle ingrediënten die bij deze historische naam passen, aanwezig zijn in het idee achter dit model.

De reden dat Fiat in plaats daarvan voor de combinatie met het getal 500 kiest is natuurlijk al een tijdje duidelijk, namelijk dat het merk uit Lingotto met een hele serie bezig is voor de intercontinentale markt. Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat er straks twee soorten Fiat bestaan (3 als je Brazilië ook apart neemt). Stilistisch zul je deze twee werelden straks ook moeiteloos uit elkaar kunnen houden, op eenzelfde wijze zoals de Fiat 500 tegenwoordig al een aparte status heeft binnen het gamma.

De robuust ogende 500L komt in een tijd tot stand dat Fiat het in Europa zwaarder heeft dan ooit en dat vele andere merken reeds een dergelijk model in het gamma hebben. Fiat heeft de afgelopen jaren al vaker aangegeven dat het geen volger wil zijn en dat het uitgaat van z’n eigen kracht. Komt de 500L dan niet te laat, zou je je kunnen afvragen… Het antwoord hierop gaat eigenlijk schuil in het feit dat Fiat aan de andere kant van de oceaan met een succesvolle opmars bezig is. Dankzij de fusie met Chrysler kunnen de Italianen kostenefficiënt produceren en een markt bedienen, waar momenteel nog volop ruimte is voor dergelijke producten. Fiat heeft daar een streepje voor op iedere concurrent die hetzelfde probeert -zelfs op Volkswagen- omdat het bovendien beschikt over een gigantisch netwerk en een grote hoeveelheid infrastructuur (Chrysler/Mopar). Ook in China, waar Fiat nog maar net van start gaat, zou het in potentie zo kunnen uitpakken, al is het creëren van productiecapaciteit in dat land natuurlijk een onderneming met een langere adem en is de voorsprong van de concurrentie erg groot.

De Fiat 500L is het eerste tastbare resultaat van die internationale ambitie. Fiat wil behalve in dit grotere B-segment, ook in het C-segment met een dergelijk offensief komen (Fiat 600?). Deze zullen voornamelijk in Amerika en China gebouwd gaan worden. Behalve Fiat 500 modellen, zullen er in het compacte segment ook Jeep’s en Alfa Romeo’s de mondiale markt betreden, elk met hun specifieke merkeigen kenmerken. De opvolger van de Alfa Romeo MiTo, zal bijvoorbeeld dezelfde evolutionaire ondergrond krijgen als deze creatie, die Fiat momenteel zo graag aan de wereld wil laten zien.

[nggallery id=806]

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.