Fiat 500e wereldpremière in Milaan is statement
Olivier François noemde het een ‘maf idee’, het presenteren van de nieuwe Fiat 500e in Milaan; “Genève gaat niet door, dan is Milaan ons Genève.” In het hart van een zone dat momenteel massaal door de wereld gemeden wordt vanwege de virusuitbraak. Het idee werd afgelopen weekend besproken op het kantoor van burgemeester Beppe Sala. De burgervader van Milaan zei direct ja; “Ik rol voor jullie de rode lopers uit.” Het idee om voor de Lombardijse hoofdstad te kiezen is geen roekeloos idee, maar is een statement van steun aan een stad die het goed kan gebruiken momenteel, aldus de baas van Fiat. De slogan van het event vanavond bij de Triennale in Milaan (vlakbij het Castello Sforzesco en niet ver van de dom) is dan ook “It’s time to take action to create a better future”. François zei; “Milaan stopt niet, Italië stopt niet en Fiat stopt niet! Sterker nog Fiat start het tijdperk van de elektrische stadsauto. Ander belangrijk feit is dat de 500 na een halve eeuw terug is in Italië wat de productie betreft. Deze keuze zal een belangrijke maatschappelijke impact hebben voor heel Italië.”
Maar daarop volgde direct een waarschuwing van François. Momenteel zijn namelijk alleen Turijn en Milaan klaar voor de omslag naar elektrische mobiliteit. Fiat verlangt nu een duidelijk signaal van commitment vanuit de regering in Rome. FCA’s investeringen in het elektrisch rijden kunnen niet door blijven gaan, als het land niet op hetzelfde niveau meebeweegt. François legt een duidelijke eis op tafel. Wie wil kan hier zelf uit opmaken dat de lokale productie van auto’s, uiteindelijk op het spel zal komen te staan, als zaken niet volgens plan gaan. Iets wat evengoed uit de mond van wijlen Marchionne had kunnen komen.
[nggallery id=1258]
Over naar de auto waar het allemaal om draait. De volledig nieuwe 500 is duidelijk een evolutie, maar ook onmiskenbaar vernieuwend. De derde generatie heeft een eigen identiteit en is met z’n zeer hoogwaardige afwerking uit een hoger segment. De Lithium-Icon batterij heeft 42 Kwh en een autonomie tot 320 km WLTP. De auto is uitgerust met een snellaadsysteem van 85 kw. Voorbeeld; Om nog 50 km te kunnen rijden is maar 5 minuten laadtijd nodig. Om 80% op te laden is maar 35 minuten nodig. Thuis laden met de ‘Easy Wallbox’ duurt 14 uur.
De nieuwe 500 is 6 cm langer én breder dan de reeds bestaande (3,63 en 1,69). De wielbasis is 2 cm meer. In het zeer stijlvolle interieur valt een nieuwe 10.25 inch display op, uitgerust met Uconnect 5. De auto heeft 118 pk en een top van 150 km per uur. Nul tot 100 kan in 9 seconden. FCA claimt dat de nieuwe 500 de eerste stadsauto is met Level 2 autonoom rijden. Uniek is ook het muziekje dat te horen zal zijn om voetgangers te waarschuwen. In plaats van wat ufo-achtige tonen klinkt het melancholische Amarcord van Nino Rota.
In Milaan stonden een drietal ultra modieuze versies van bekende Milanese modemerken plus de zogenaamde ‘La Prima’ (‘De Eerste’, foto onder). Een gelimiteerde luxe uitvoering waar maar 500 van gemaakt zullen worden te krijgen in de tinten Mineral Grey, Ocean Green en Celestial Blue. Deze is aan de prijs met 37.900 euro (Italië), maar dan heb je wel een soort collectors item in bezit. De export naar de VS zal vroeg of laat plaatsvinden en Brazilië is in 2021 aan de beurt. In Turijn zal in juli een uitgebreidere presentatie van de auto plaatsvinden en in augustus beginnen de eerste leveringen in Italië en de rest van Europa. Op de filmpjes hieronder zie je de presentatie van François in Milaan (die hij anders in Genève had gehouden) en….de smaakvolle promo (in 2 delen) door niemand minder dan Leonardo di Caprio, die als Italo-Amerikaan met liefde de elektrische 500 als groen alternatief presenteert.
[nggallery id=1259]
Het getuigt niet allen van lef maar ook van creativiteit en slagkracht om naar Milaan te gaan. Sterk verhaal ook en bovenal goed gebracht door Francois. Chapeau!
Fiat is back. Gewoon prachtig. Maar hoop stiekem toch nog op hybride versie.
Prachtig autootje, die gelukkig niet veel groter is geworden dan de fossiele 500.
De wielbasis van de 500E is niet veel groter geworden en dat kon ook niet, omdat de wielen groter werden. 15- of 16 inch? 6 cm breder geeft volgens mij aan, dat er grotere modellen met een langere wielbasis zullen komen, maar veel zal afhangen van het succes van de 500E. Een hybride versie van de E komt er niet, omdat de 500E volledig als electrische auto ontworpen is, De met en zonder hybrde 500 (en Panda) zullen nog jaren uit de Poolse Fiat fabriek rollen, zolang er voldoende vraag is. En de hybride versie van de Lancia Ypsilon komt er aan. Voordeel van die hybrides is, dat we eindelijk ( bijna) van die 2- clinders af zijn.
Nee, de Lancia Ypsilon Mild Hybrid is er al.
Lancia Ypsilon Hybrid EcoChic is de naam 🙂 , verkrijbaar in Silver of Gold.
Enkel in Italië 🙁
https://www.lancia.it/it/offerta/promozione-ypsilon-hybrid
Er was al veel eerder een Fiat 500, die het koosnaampje Topolino kreeg. Deze kwam in 1936 op de markt en was in die tijd zeer modern: Geheel stalen carosserie, hydraulische remmen, 12 volt installatie, 15 inch wielen en een 4 cilinder 570 cc viertaktmotor met 13 pk.
Deze beroemde creatie van constructeur Dante Giacosa uit 1936 wordt gezien als de eerste Italiaanse volksauto voor massaproductie en is zeker zo’n grote icoon als de latere Nuova 500 uit 1957. Dat model, met 2 cilinder motor achterin, veroverde de hele wereld en vormde de inspiratiebron voor de huidige 500. De ‘Topolino’ werd zo genoemd omdat het sympathieke uiterlijk van het 1e model deed denken aan het in de jaren ’30 reeds bekende Disney-figuur Mickey Mouse. Mouse is in het Italiaans: Topolino.
De Fiat 500 Topolino bleef tot 1955 in productie en was er in vele varianten, de coupe, cabrio, bestel en giardiniera (station). Er werden er ruim een half miljoen van geproduceerd. De 500 Topolino is het bewijs dat Fiat’s geschiedenis van succesvolle compacte auto’s wel heel erg lang is.
Wel jammer, dat in het introductieflimpje van de nieuwe 500E de 500 Topolino bewust vergeten wordt…
Wanneer komt Lancia weer in de rest van Europa
Prachtig!
Toch kijk ik vooral erg uit naar de verdere ontwikkeling van de Centoventi tot een marktwaardige auto. Allicht goedkoper en bruikbaarder dan deze… Neen, zo’n 500 zie ik me niet kopen, geschikt voor modieuze madammen (en al wie wil, natuurlijk). Brengt hopelijk geld in het laatje voor meer bruikbare auto’s. Ik heb er dus niks op tegen: mooi om naar te kijken. Hopelijk komen de suicide-deurtjes nog op de Giardinieri…
Fiat Nederland: “De Fiat 500 & Panda Hybrid. – Driven by Nature. De Fiat Hybrid modellen hebben tot 30% minder CO₂ uit dan onze huidige benzinemotoren.”
“Milaan stopt niet, Italië stopt niet en Fiat stopt niet!”. Inmiddels een week later is deze uitspraak nogal achterhaald: Milaan ligt plat, Italië ligt plat, en FCA heeft vandaag laten weten haar Italiaanse fabrieken stil te leggen…..Nederland loopt zo’n 2 weken achter op Italië qua besmettingen, benieuwd hoe ons land er over 2 weken uit ziet.