Fiat 500 TwinAir met vlag en wimpel de zuinigste volgens de ANWB
De TwinAir is maar net binnen maar valt in ons land al in de prijzen.
Volgens de ANWB en de organisatie Natuur en Milieu is de 500 TwinAir van Fiat de absolute nummer één in autoland. Voor ons geen verrassing maar het bewijst maar weer eens hoe Fiat voorop loopt in de strijd om een groener wagenpark. Dankzij de MultiAir technologie met speciale vloeistofdynamica dat weer voor maximale brandstof-efficiency zorgt, is de ultra kleine motor krachtig en schoon tegelijk. Maar liefst 30% minder CO² uitstoot bij een vermogen van minimaal 65 pk en maximaal 105. De reeds leverbare 85 pk brengt geen wegenbelasting met zich mee en valt binnen de 14% bijtellingscategorie in de lease. De 900cc heeft in combinatie met de gerobotiseerde Dualogic automaat zelfs een uitstoot van slechts 92 g/km. Ook het standaard Start&Stop en de handige ‘Gear Shift Indicator’ dragen als systeem bij aan een groene prestatie van de 500 en 500C TwinAir. De TwinAir begint in ons land bij €13.795,-.
Er staan twee Fiat modellen binnen de top 10 en de tegenstanders die de TwinAir met 85 pk achter zich liet zijn niet de minsten. Er zijn veel lichtere auto’s bij dan de 500.
model CO2-uitstoot (gram/km)
1 Fiat 500 TwinAir 85 92
2 Smart ForTwo Coupe 97
3 Toyota IQ 1.0 VVT-i 99
4 Nissan Pixo 1.0 103
5 Suzuki Alto 1.0 103
6 Toyota Aygo 1.0 VVT-i 104
7 Daihatsu Cuore 1.0 12v 104
8 Citroen C1 1.0 106
9 Peugeot 107 1.0 106
10 Fiat Panda 1.2 69 110
Hoezo “volgens de ANWB”? Volgens Fiat zelf! Natuurlijk is dat geen verrassing, de fabrieksopgaves zijn immers bij iedereen bekend. De ANWB zou beter het echte verbruik testen. En autoedizione niet doen alsof dit bericht nieuws bevat.
Die Co2 getallen zijn niet alleen fabrieksopgaves.. maar gecontroleeerde metingen.
.
zou anders wel wat al te gemakkelijk worden om bpm, belastingvrij en 14% bij elkaar te liegen, zou elke fabrikant wel willen, want het verkoopt auto’s.
@Hans75:
Die metingen hebben weinig met de praktijk van doen. De auto wordt zo afgesteld dat de vaste cyclus zo zuinig mogelijk doorlopen wordt. In het algemeen geldt: hoe zuiniger de auto, hoe groter de discrepantie met de werkelijkheid. Oftewel: hoe meer de consument misleid wordt. Bij de TwinAir kan dit verschil oplopen tot 75%! (sommige tests melden een praktijkverbruik in de buurt van 1:14).
Harrie heeft hier wel gelijk in. Deze waardens zijn behaald tijdens geconditioneerde omstandigheden op een rollenbank. (overigens gelijk voor alle fabrikanten) De ANWB legt gewoon alle folders langs elkaar en weet zo een leuk artikel te schrijven.
De marketingmensen hebben wel een sterke fantasie trouwens. Wie van het kantoorpersoneel heeft de term ‘speciale vloeistofdynamica’ bedacht? 😀
klopt helemaal.. maar de meting is wel voor alle fabrikanten gelijk, het is een ‘wedstrijd kleren voor de koning maken’.. maar voor alle deelnemers gelijk. Fiat speelt dit spel momenteel best aardig met 4 belastingvrije modellen.
Mijn punt richting harry is dat hij de suggestie wekt dat fiat zo maar wat getallen bij elkaar verzint.. en dat is zeker niet waar.
het moeilijke zal altijd zijn hoe je het ‘echte’ verbruik meet.. zodra je dat gaat formaliseren met een standaardaanpak, komt er een fabrikant die zijn auto hier helemaal op aanpast, precies wat er met die EEC normen is gebeurt.. dat maakt de normen nog niet verkeerd, je moet ze alleen op de goede manier interpreteren.
(heb toevallig sinds vorige week een punto evo diesel erbij gekocht.. die op eecpapier 1 op 27 draait… nu met 1000km op de klok zitten we rond de 1 op 20, vind ik niet verkeerd, al is het verschil met 27 wel iets van 30%!)
Daar was even terug nog een item over bij het programma Kassa. Dat er snel een nieuwe meetmethode ontwikkeld moet worden omdat men nu nog met een verouderde methode werkt die niet meer van deze tijd is.
@Harrie:
Wat ook geldt: hoe lager de uitstoot hoe zuiniger de auto. Deze fiat haalt misschien niet de verbruiksopgave zoals jij graag wilt dat hij getest wordt, maar het schoonst van alle kleine auto’s is hij wel… En daar gaat het hier om.
Dat is misschien wel een vuistregel die misschien voor de helft op gaat maar daar kun je je niet aan vastklampen. De weerstand die bijvoorbeeld een katalysator of roetfilter bied verhoogt het verbruik.
En niet te vergeten de voertuigen die zijn uitgerust met een roetbrander. Daar is ook brandstof voor nodig. 😉
De middelen die de uitstoot “intern” (in de motor) verminderen zijn inderdaad wel vaak brandstofbesparend.
@6C Jordy:
Specifiek gaat het hier om een benzinemotor. Geen roetfilter. 😉
@Harrie:
http://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/8398728/__ZUINIGHEID_MET_VLIJT__.html?p=15,1
is 75% niet wat overdreven?
ik denk dat de grootste meetfout nog bij hybride auto’s (of wat daar voor door moet gaan) wordt gemaakt. Weet niet precies hoe ze dat meten, maar denk dat ze daar niet met lege accu’s beginnen ;-)…
vind dat er trouwens nog een ‘landschapsvervuilingstax’ op lelijke gedrochten zoals de priussen van deze wereld moet worden opgeteld, die die meetfout wellicht wel helemaal rechttrekt.. maar dat is mijn ongezouten mening..;-)
@integralechubasco,
En een roetbrander ook niet. Die zitten meestal zelfs niet in personenwagens. Maar uiteindelijk gaat het er om dat elke verbrandingsmotor de keel wordt dichtgeknepen door die krengen. 🙂