Fiat 500 tikt 2 miljoen aan

Gisteren is in Fiat’s Poolse fabriek te Tychy de twee miljoenste 500 van de band gerold. Een mooie 500C Collezione in twee tonen lak (‘Primavera’ uitvoering in wit en lichtgrijs) met slimme 85 pk TwinAir Turbo, bestemd voor de Italiaanse markt. Gelukkig is de 500, in tegenstelling tot de Lancia Ypsilon uit dezelfde fabriek, echter niet afhankelijk van de automarkt beneden de Alpen. De Fiat 500 is in meer dan 100 landen te krijgen en 80% van de verkoop vindt buiten Fiat’s thuismarkt plaats. Met bijna 60.000 stuks over het eerste kwartaal van 2018, is de in 2007 gelanceerde 500 nog altijd een groot succes. De kleine hatchback is daardoor bijvoorbeeld marktleider in het segment (14,6% in Europa over 2017), in wel 9 Europese landen.

Fiat is dus vooral succesvol met dank aan de 500. Dat hebben we de afgelopen tijd wel vaker geschreven, gelezen en besproken. Voor veel Fiat-liefhebbers is dit momenteel een punt van discussie, gezien de koers die FCA de komende jaren zegt te willen gaan varen. Fiat zal namelijk niet langer een breed georiënteerd merk voor de massa zijn, maar zich beperken tot de goed presterende elementen zoals de 500. Voor sommigen is dat een logische stap, voor anderen totaal onbegrijpelijk en een beetje zoals VW enkel de Golf zou maken voortaan. Fiat is immers ooit uitgegroeid als product voor een zo groot mogelijk publiek. De oer-500 was en is daar een van Lingotto’s succesvolle symbolen van. Hoe dan ook, Fiat zal blijven investeren in dit icoon en komt binnenkort met een nieuw vervolg op deze uitvinding.

Deel dit artikel:

12 gedachten over “Fiat 500 tikt 2 miljoen aan

  • 11 mei 2018 om 14:04
    Permalink

    Gefeliciteerd fiat je snoert alle kritiek de mond hiermee

    Beantwoorden
  • 11 mei 2018 om 23:03
    Permalink

    Welnee Hoekree, het is een bevestiging van de voorlopige monocultuur. It is as it is. Én het bevestigt dat de 500 een evergreen is een geen eendagsvlieg. Dat is dan weer mooi.

    Beantwoorden
  • 11 mei 2018 om 23:39
    Permalink

    Het is fijn dat de 500 goed blijft verkopen en, anders dan de Panda, ook buiten Italië.
    Maar om dit nu het gelijk te noemen gaat me wat ver. Van de Punto zijn in 25 jaar 8.500.000 verkocht.

    Beantwoorden
  • 12 mei 2018 om 00:48
    Permalink

    Fiat verliest veel klanten met deze strategie. Ik zal van me leven nooit een 500 kopen, en dus waarschijnlijk ook nooit meer een Fiat. Toch gefeliciteerd met deze mijlpaal, Fiat.

    Beantwoorden
  • 12 mei 2018 om 10:36
    Permalink

    Italiaanse auto gemaakt in Polen.Niet goeje.
    Beter Alfa Romeo giulietta qv.
    Gemaakt in Italië en met serieuze pit.
    Zelf gekocht in Italië alleen 2000 euro BPM.c

    Beantwoorden
  • 12 mei 2018 om 19:18
    Permalink

    Claudio, dat is het! Die exemplaren die in la Bella Italia gemaakt worden zijn maar moeilijk te verkopen terwijl die uit Polen als zoete broodjes over de toonbank gaan.

    Beantwoorden
  • 12 mei 2018 om 22:19
    Permalink

    Leuke mijlpaal voor Fiat!! En logisch wellicht dat deze klasse populair is, maar toch jammer dat ten koste gaat van de breedte… Rij zelf een Croma bijvoorbeeld, zeer ondergewaardeerd en een voorbeeld van een goed groter model. (Ok,met een GM bestuiving ,dat wel..)

    Beantwoorden
  • 14 mei 2018 om 00:09
    Permalink

    Zo’n Croma heb ik ook😉. En nog een vol-Italiaanse Coupé.

    De argumentatie door de jaren heen dwarrelt. Rond 2008 werd niet geïnvesteerd in Fiat omdat het crisis was en de verkoop van alle auto’s terugliep. Toen was de crisis voorbij maar werd eerst geïnvesteerd in Chrysler. En in Brazilië. En daarna in Alfa, maar niet in een SW uitvoering die alleen voor Europa interessant zou zijn. Vervolgens wordt Alfa vooral belengrijk genoemd voor de Europese markt.
    En nu wordt na 10 jaar verwaarlozing geconstateerd dat Fiat geen goede reputatie meer heeft en dat investeren geen rendement oplevert. Zo kan je ieder merk in 10 jaar de vernieling in helpen. Het zal wel fout zijn, maar Autovisie herhaalt dat zelfs de toekomst van de Panda niet zeker is. Dat is bovendien, als de Yps, meer en meer een auto voor alleen de Italiaanse markt. De vorige Panda deed het hier maar ook in België, Duitsland en Frankrijk prima. De nieuwe Panda helaas niet. Wel een leuke auto, maar ook daar wreekt zich dat de auto de afgelopen jaren nauwelijks is doorontwikkeld. De Tipo krijgt betere papieren als de nieuwe GSE motoren worden geïntroduceerd. Op korte termijn, over een aantal jaren gaat de stekker er uit zonder opvolger.
    Het grote probleem van FCA is dat het de afgelopen 30 jaar steeds modellen uit productie heeft gehaald zonder dat er een opvolger was of waarvan de opvolger een heel andere auto werd. De GTV, Spider, GT, Brera, 159, 166, Multipla, Croma, Coupe, Barchetta, Marea, Stilo, alle Lancia’s. Zo raak je je klanten vanzelf kwijt.

    Dit is niet mensen de mond snoeren, dit is je eigen klanten minachten en verwaarlozen. Jammer.

    Beantwoorden
  • 14 mei 2018 om 10:12
    Permalink

    Hoewel het 4 jaar geleden is dat het zijn officiële debuut op de markt bracht, wordt de Fiat 500X nog steeds erg gewaardeerd door Italiaanse chauffeurs. Vorige maand registreerde de SUV van het merk Turijn bijvoorbeeld een verkooprecord met 6226 verkochte eenheden in Italië. Als dat nog niet genoeg was, is de 500X de best verkochte cross-over in Italië

    Beantwoorden
  • 14 mei 2018 om 10:15
    Permalink

    En volgens sommige hier doet de panda het niet goed??
    Vorig jaar 188322 stuks verkocht 187500 voor de 500 geen ander merk verkoopt dit aantal.

    Beantwoorden
  • 14 mei 2018 om 11:59
    Permalink

    Bottom line is dat het, eens volumemerk FIAT, marktaandeel blijft verliezen. Wellicht ten gunste van het rendement. Andere spelers van naam en faam blijven wel actief in segmenten waaruit FIAT zich terug trekt. Als alle fabrikanten die lijn zouden volgen werden nog slechts auto’s zoals de Levante en de Giulia gebouwd. Beetje vreemd.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.