Fiat 500 symbool nieuwe economie op Time cover
Fiat heeft in de Verenigde Staten een mooi weekend voor de boeg, want niet alleen staan er weer wat spotjes (3) op het programma tijdens de opening van de Super Bowl, ook op het beroemde Time magazine is de 500 volop zichtbaar. Prominent afgebeeld in verband met een uitgebreid artikel over het nieuwe economische denken dat ook in de VS begint door te dringen. Het is ook overzees nu steeds normaler om je tweedehandsspullen te ruilen of te verkopen via internet, of sommigen verhuren zelfs hun auto. Een auto die steeds kleiner en zuiniger is bovendien. Fotograaf Chris Buck koos voor de bijbehorende fotoshoot bewust voor de Fiat 500. De meest fotogenieke en amusante auto volgens de man die ruim 6 uur aan de shoot werkte. Om er niet een te eenzijdige reclameboodschap van te maken (ook al is men dat in Amerika wel gewend) wordt in het artikel concurrent Mini ook als voorbeeld genoemd.
Een met mensen volgepropte rode 500 symboliseert de gedeelde economie, oftewel de ‘sharing economy’. Iets waar weinig Amerikanen nog altijd niets bij kunnen voorstellen. In het land zonder ‘schuldenplafond’ bestaat er weinig ruimte tussen er geheel wars van zijn en het volledig inrichten van je leven op een besparende levensstijl.