Fiat 500 Hybrid is een 1.0 BSG
In Genève presenteert Fiat de nieuwe 12 Volt hybride aandrijving op de 500 Hybrid met 1.0 70 pk BSG. Dat BSG staat voor Belt Driven Starter Generator. Dus de 1.0 driecilinder Firefly benzinemotor zal via een riem verbonden zijn aan de elektromotor. Een zeer compacte combinatie. Andere kenmerken zijn een Start/Stop systeem en een handbak met 6 versnellingen.
Via Twitter ‘lekte’ de informatie vast uit. De zuinige 500 en 500C Hybrid zullen officieel de 1.3 MultiJet vervangen in termen van zakelijke zuinigheid. Uiteraard is ook de tweecilinder TwinAir steeds meer uit beeld nu de Firefly eindelijk z’n intrede zal doen. De 70 pk Hybrid heeft een koppel van 90 Nm. De oude vertrouwde viercilinder 1.2 Fire 69 pk (102 Nm) blijft intussen nog dienstdoen op de LPG versie en de Dualogic automaat.
In het kielzog van de 500 Hybrid zullen ook andere 12V milde hybrides de markt op komen. Lancia zal de succesvolle Ypsilon met deze combinatie lanceren en Fiat zal ook de belangrijke nieuwe hybride Panda lanceren.
Diverse bronnen melden nu overigens ook dat de 500X als 48V milde hybride op de markt zal komen (medio 2020) en dat het dus niet alleen bij de Jeep Renegade en Compass blijft wat de productie uit Melfi betreft. Maar daar blijft het niet bij. De nieuwe generatie Tipo uit Bursa zal eind 2020 gelanceerd worden met dezelfde combinatie. Een Firefly met 48V elektrische ondersteuning.
Zeer benieuwd of de nieuwe 500 echt uitsluitend als BEV komt, of dat deze combinatie daar ook in komt…
Ongelooflijk en toch wel schitterend dat die 1.2 FIRE het maar blijft uitzingen !
Zalige motor(tje) waarmee je lekker schakellui kan rijden.
Zoals (“per vergissing”) In 2e vertrekken : dat moet ik echt niet proberen met de 2-cilinder twinAir. Dan val ik stil als een beginnend rijder 🙂
Wat ik mis in het bericht : CNG / Metano.
Nog altijd geen nieuws hierover ?
Tegen het najaar van dit jaar (dus dat is al voorbij…) zou de FireFly met CNG op de markt komen (werd vorig jaar gezegd).
Gemiste kansen (meer dan 1 !).
Koen je hebt duidelijk nog nooit met een twin air gereden.
Die motor pakt met bijna 0 tperen al op.
Bij 100 km draait ie net 2000 toeten hoe ongelovelijk dat je zulke onzin verkondigt
2000 toeren bij 100 km/u? Niet met de vijfbak in de Yp of 500.
Nja 2000 tpm.. Ik reed met een 6 bak punto TA 100 pk ongeveer 2500 – 3000 tpm bij 100 en 3500 tpm bij 130 km/h
Met onze mito 2000 tpm
Jaja Hoekree…
Jij weet dan ook alles :
– met welke auto’s ik rij
– met welke auto’s ik heb gereden
– zelfs de toekomstplannen van FCA
Jij bent gewoon een helderziende.
Of een roeptoeter ?
Kies zelf maar.
In de tweede versnelling wegrijden met een Twinair lukt me met groot gemak in mijn Mito, dus laat staan in een veel lichtere 500. Ik heb de 1.2 Fire gereden dus kan de vergelijking maken: De Twinair slaat minder snel af bij lage toeren.
Even terug naar het onderwerp: Ik ben zeer benieuwd naar het vermogen van de elektromotor. We weten van de definitie van mild hybride dat het geen krachtige elektromotor gaat zijn, maar toch is het cruciaal om te weten hoe goed dit ding gaat zijn. Is het alleen maar een veredelde startmotor, of voegt de elektromotor daadwerkelijk significant pk’s toe?
Vermoedelijk zoals bij Suzuki ?
Minder verbruik (- 15% !) en beter koppel bij een lager toerental (+ 5 Nm bij 500 toeren minder (beschikbaar bij 2.000 ipv 2.500 toeren)
https://www.autointernationaal.nl/2019/12/suzuki-geeft-ook-haar-grotere-modellen-milde-hybride-techniek/
“”In de tweede versnelling wegrijden met een Twinair lukt me met groot gemak in mijn Mito, dus laat staan in een veel lichtere 500. Ik heb de 1.2 Fire gereden dus kan de vergelijking maken: De Twinair slaat minder snel af bij lage toeren.””
Dit lukt me dus niet bij de Ypsilon CNG (2014).
Goed, volgende keer nog eens proberen 🙂
Maar ik vrees dat ik als een gek gas zal moeten geven opdat die van zijn plaats geraakt / niet stil valt.
En dàt heb ik dus niet voor bij de Y 1.2 (uit 2001).
Het gaat het makkelijkst als je net voor het wegrijden even kort het gaspedaal aantikt geeft met de koppeling nog ingetrapt, zodat de turbo gaat draaien. Maar ook zonder dat lukt het mij om zonder veel problemen weg te rijden.
Nooit begrepen waarom ze de 1.2 FIRE 69 pk niet hebben voorzien van BSG.
Had in mijn ogen een veel betere motor zijn dan zo’n turboloze 3 cilinder.
“Had” moet “Zou” zijn in bovenstaande tekst.
@HZW : wat is BSG ?
Beltdriven Starter Generator.
Ja, staat op de 2e regel van het artikel….
Bloos, bloos, bloos…