Fiat 500 gamma wordt uitgebreid met B-segment hatchback
Zojuist is naar buiten gekomen dat de 500-familie nog flink zal groeien de komende jaren. Vanavond wordt in Milaan namelijk de nieuwe Fiat 500L Living met zeven zitplaatsen gepresenteerd. Om precies te zijn vindt dit in de zone Tortona plaats, het Milanese hart van mode en design. Omdat de presentatie precies samenvalt met de verjaardag van de Fiat 500, is er een flinke delegatie van Fiat aanwezig, inclusief Sergio Marchionne zelf en Alfredo Altavilla.
De pers profiteerde van de aanwezigheid van al deze mensen en stelde de nodige vragen over de toekomst van de Fiat 500. Oftewel alle modellen die men nog van plan is te maken, aangezien ‘500’ voortaan een apart gamma vertegenwoordigd, waarmee vooral op de Amerikaanse markt goede zaken worden gedaan. Het lijkt erop dat Fiat het ook in Europa vooral in deze niche wil blijven zoeken. Fiat’s directeur voor Europese zaken Alfredo Altavilla, bevestigde deze strategie, door te stellen dat er in ieder geval geen B-segment model komt, met het karakter van een ‘lowcost’. In 2014 is eerst de belangrijke 500X Crossover aan de beurt. Overigens benadrukte Altavilla ook dat een eerste marktherstel nog erg ver weg lijkt.
Er werd ook gesproken over wat er wél te gebeuren staat, namelijk dat er een belangrijke nieuwe vijfdeurs komt in het B-segment. Deze zou met een beetje fantasie 500B kunnen gaan heten. Een stijlvolle rijk uitgerust auto van topkwaliteit. Of dit dan ook de officiële opvolger van de Punto is, werd niet letterlijk gezegd, maar het sluit wel aan op wat we een tijdje geleden wisten te melden. Dit model wordt verwacht in de loop van 2015. En daar blijft het niet bij, in het verlengde hiervan komen uiteindelijk mogelijk ook een Stationwagon en een kleine MPV op de markt. Uiteraard is er straks ook nog een vervanger van de huidige succesvolle A-segment 500. Over productielocaties werd nog niets gezegd.
Het is denk ik toch niet helemaal juist het 500 programma een niche (heel klein specifiek segment) te noemen. Er is niets gezegd over aantallen voor de B en dat kan best behoorlijk zijn en ook de 500X zal geen niche zijn met een productie van zo’n 140.000 per jaar.
@Henk: het worden unieke meer premium (‘near premium’) producten voor een meer premium prijs omdat de VS veel belangrijker zal zijn de komende jaren en Fiat daar niet echt een massamerk vertegenwoordigd. ‘niche’ noem ik het omdat Fiat met het 500 embleem dus meer een eigen markt creëert dan bv met de Punto het geval is.
Wat ik niet snap is dat de 500L precies dat is wat hier beschreven wordt: Een 500 hatchback voor het B-segment. Toegeven, de 500L vrij groot en redelijk aan de prijs, dus er is ruimte tussen beiden auto’s, maar toch, het klinkt alsof men dezelfde oefening nog eens over gaat doen.