Fiat 500 Coupé Zagato concept
Fiat dacht; wat Mini kan, kunnen wij ook. Met het oog op de Amerikaanse markt geen dom idee. Je raakt bij het zien van deze concept wel heel even in de war, want deze prachtige typische Zagato met ‘double bubble’ geeft je natuurlijk als eerste de indruk dat je naar een Abarth kijkt. En dat terwijl je eigenlijk naar een schattige 2 cilinder TwinAir zit te loeren. Wat ons betreft is dit een prachtige toevoeging op het bestaande design van de 500 voor wat stoerders wil zonder direct een duur Schorpioen label te hoeven kopen. Toch hopen we dat er ook een praktische variant zoals een Giardiniera zal volgen of een cabrio met softtop. Hier onder lees je wat cijfers en de ontstaansgeschiedenis in het persbericht uit Lijnden. Uiteraard volgt ook van dit model een uitgebreide fotogallery met regelmatige updates op onze site.
De ‘500 Coupé Zagato’ concept is ontworpen door één van de meest fameuze automotive designnamen ter wereld in samenwerking met Fiat Group Automobiles’ Centro Stile en beleeft zijn debuut tijdens de International Autoshow van Genève 2011.
Het prototype op de Fiat-stand valt op door zijn ronde en toch beduidend sportieve en eigentijdse contouren. Het model is geïnspireerd op zijn voorganger met dezelfde naam uit de jaren vijftig. Deze was ontworpen door de fameuze carrosserier op het chassis van de 500. Hoewel Zagato toen het uiterlijk van het basismodel volledig had gerestyled, hebben bij de nieuwste uitvoering de ontwerpers de nadruk gelegd op het silhouet van de Fiat 500. Dit model heeft al de vormgeving van een coupé en krijgt nu een agressievere aantrekkingskracht. Daarnaast vertoont de unieke vorm van het dak de karakteristieke ‘dubbele bult’, het echte kenmerk van Zagato, waardoor de auto lager is geworden zonder dat is ingeboet aan comfort in het interieur.
Net zoals zoveel historische ‘custom-built’ auto’s hanteert de conceptauto de klassieke 2+2 zits formule, waarbij de compacte afmetingen van de auto behouden zijn gebleven. Het prototype is 355 centimeter lang, 163 centimeter breed en heeft een hoogte van 149 centimeter. De wielbasis is 230 centimeter. Het is een compacte auto met onder de motorkap de revolutionaire TwinAir motor van 105 pk die het rijplezier van deze auto nog groter maakt. De trend van ‘downsizing’ gaat gepaard met uitstekende prestaties en zeer lage verbruiks- en emissiecijfers. Om deze doelstelling te realiseren heeft de motor een speciale ‘turbomatching’ voorziening (motor-turbocharger koppeling).
De 105 pk TwinAir-motor, tot nu nog niet eerder gebruikt, heeft een koppel van 155 Nm bij 2.500 tpm en het absolute wereldrecord op het gebied van topvermogen (105 pk bij 5.500 tpm). Daarnaast is door de vermogens/pk-verhouding van 124 pk/liter deze motor wereldwijd toonaangevend op het gebied van specifiek vermogen. Het brandstofverbruik en de CO2-emissies voor deze categorie zijn ongekend laag: 95 g/km.
Mooooi! Dit zou inderdaad een mooie toevoeging aan het gamma zijn en ook noodzakelijk willen ze een concurrent blijven voor de mini.
nou , de mini is 2 keer zo duur en laten ze itt de mini ( die geen mini meer is ..) de 500 laten als een 500 met evt een giardinetta . Deze Zagato ziet er wel goed uit , maar toch.
Echt wel stoer!
Meer meer meer.geweldig!!
Mooi ! Mooi !
Bravo !!!
Die brutale achterkant ….. ge-wel-dig !
Heb de 500 samen met de Mini altijd een vrouwenkar gevonden.
Deze vind ik best wel stoer, man!