Fiat 500 Amerikaans kampioen tijdens afgelopen verkoopmaand

Net als vorige maand groeit Fiat momenteel erg hard in de VS. Chrysler was niet alleen de sterkst groeiende groep met +10%, het is Fiat dat binnen groep de grootste plus noteerde met een dikke +89%. Opnieuw dus een verkooprecord met cijfers die richting de 5000 stuks kruipen. Marchionne zei in een interview van gister al dat Fiat, Mini kan verslaan in Amerika en daar lijkt geen woord van te zijn overdreven. De gesloten 500 groeide met 109% en de verkoop van de open 500C nam met 21% toe. Nieuwkomer deze maand, is de 500T met 135 pk. Ook de overige merken binnen de groep groeiden weer met sterke cijfers, niet één label uitgezonderd. Oktober was de beste tiende maand van de groep in 5 jaar.

[nggallery id=877]

Bij dit bericht voegen we ook nog deze prachtige plaatjes van de Abarth 500 Magneti Marelli. Vergissen is menselijk zullen we maar zeggen, want maandag gaven we de indruk dat er naast de 500 ‘Beach Cruiser’ nog twee speciale modellen naar de SEMA Show in Las Vegas zouden worden gebracht (dit omdat er op het filmpje een ander model te zien was met verlaagde daklijn!). Het gaat echter om 1 model, van Magneti Marelli, die samen met een normale Abarth en de matzwarte Beach Cruiser op de Custom-beurs flaneert. En wat voor een model! Deze creatie met Italiaans technisch label is werkelijk een kunststuk, die we erg graag in Europa zouden terugzien. Opvallende striping in chroom en felrood, en donkere gematteerde lak, maken van deze editie een bijzonder sportief geheel. Gewaagd en toch zeer geslaagd, is onze bescheiden mening. Ook het interieur is een lust voor het oog.

httpvh://youtu.be/7WDupghLSfk

Deel dit artikel:

2 gedachten over “Fiat 500 Amerikaans kampioen tijdens afgelopen verkoopmaand

  • 2 november 2012 om 13:44
    Permalink

    Hoe kom jij aan je cijfers?

    De Chryslergroep de sterkst groeiende groep? Zij groeide inderdaad met 10% maar anderen nog meer: BMWgroep met 19%, Subaru met 30% (of zijn die niet meer zelfstandig?), Toyotagroep 16% en de Volkswagengroep met 22%!

    Cijfers die richting de 5000 kruipen? Het waren er 3720… Minder dan voorgaande maanden. Mini verslaan? Mini verkocht er 5888 (weliswaar alle modellen totaal).

    Ook de overige merken binnen de Fiatgroep groeiden, niet één uitgezonderd? Jeep verloor als enige label wel, namelijk 5%.

    Dit zijn allemaal percentages t.o.v. oktober 2011, ook de door jou genoemde 89% voor de 500.

    Percentages zijn vaak misleidend. Bijv. die 89%, oktober 2011 was voor de Fiat500 namelijk een slechte maand met 1965 exemplaren.

    De FiatChrysler doet het weliswaar erg goed in de VS, andere merken laten ook hier en daar mooie groeicijfers zien. Helaas bijv. Volkswagen maar ook Toyota is weer terug na de tsunami.

    Nummer 1 in de VS is GM, nummer 2 is Ford. Toyota is nummer 3 en FiatChrysler komt pas op de 4e plaats. Marktaandeel van laatstgenoemde groeit wel wat maar voorlopig gaan ze de nummer drie nog lang niet inhalen.

    In tegenstelling tot de VS is de FiatChryslergroep in Canada wel meestal nummer 2 (in oktober net nummer 3), en de 500 verkocht erg goed maar sinds maart van dit jaar (1207 stuks) wel elke maand weer minder… (468 stuks in oktober).

    Marchionne is er dus nog lang niet. Overigens blijkt uit een bericht van Beppe Grillo dat SM zijn eigen zakken ook riant vult maar dat mag eigenlijk geen verrassing zijn.

    Beantwoorden
  • 2 november 2012 om 14:17
    Permalink

    Beppe Grillo…die linkse gek die bovendien zelf corrupt is tot op het bot. Laat me niet lachen. De zoveelste bedreiging voor het eventueel welslagen van een modern Italië. Bovendien mag iemand die zowat 24 uur per dag werkt van mij z’n zakken gerust riant vullen.

    De cijfers kloppen en ook het feit dat Chrysler sterker groeit dan de andere grote groepen in de VS. De groei van de relatief kleine Duitse merken daar moet je trouwens ook relatieveren aangezien dat ook om percentages gaat, precies zoals je zegt..

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.