Fiat 500 al 65 jaar een oerdegelijke icoon
Soeverein.
Terwijl we vandaag de dag juist ons erg bewust lijken te worden van de eindigheid der dingen (een te kort aan dit en aan dat), lijkt een stijlicoon als de Fiat 500 de jaren maar niet te voelen en is het zelfs in staat de grootste veranderingen te trotseren. Al 65 jaar inmiddels. Aan de basis van deze eeuwige houdbaarheid ligt natuurlijk de onmiskenbare aantrekkingskracht en herkenbaarheid van het ontwerp van de Fiat 500. Inmiddels is deze kunstige tijdloze lijnvoering die ooit uit de pen van Dante Giacosa vloeide, aan een derde leven begonnen in de vorm van een in onze ogen prachtige elektrische auto. Mooier dan welke andere elektrische auto dan ook. Deze BEV is dan ook in trek en in Mirafiori, waar ooit al de eerste 500 van de band rolde, is men maar al te blij met dit succes.
Productietoename tegen de stroom in.
Het eerste halfjaar van 2022 is in Mirafiori de productie van de elektrische Fiat 500 toegenomen met 39,3% toegenomen. De kraamkamer in Turijn is daarmee een van de lichtpuntjes aan het Italiaanse Stellantis firmament, dat als groep sinds januari een productieafname constateerde van 13,7 % ten opzichte van de eerste 6 maanden van 2021. Vooral het feit dat er minder bedrijfswagens van de band rolden, zorgt voor de afname (-37,2%). Mirafiori produceerde intussen 48.760 eenheden (500e + Levante) van januari tot nu, tegen de 35.014 van vorig jaar (+39,3%). Sinds januari is de assemblagelijn van de 500 BEV overgegaan op dubbele diensten dat neerkomt op circa 360 auto’s per dag. Goed voor een productietoename van 54% van januari tot en met juni. Van 25.219 eenheden in dezelfde periode vorig jaar naar 38.830 stuks dit jaar. In 2021 werden trouwens in totaal 53.819 elektrische 500’s gebouwd. Dit jaar verwacht men de grens van 70.000 eenheden te doorbreken, mits er geen problemen ontstaan in de toelevering uiteraard. De assemblagelijn van de 500e heeft sinds het ontstaan van de halfgeleidercrisis slechts 7 dagen stilgestaan, wat drastisch minder is dan in andere Italiaanse en Franse fabrieken van Stellantis. Het huidige succes is een kers op de verjaardagstaart van de Fiat 500.