Fiat 500 57 jaar na 1957
Vandaag is het 7 jaar geleden (2007) dat Fiat opnieuw een groot succes startte met de reïncarnatie van de inmiddels 57 jaar oude 500. Dit weekend is er in dat kader te Garlenda weer de jaarlijkse internationale viering voo rbezitter. Over de geschiedenis van de legendarische Fiat 500, dat zelfs een symbool van Italië werd, schreven we al uitgebreid tijdens de 55ste verjaardag in onze La Grande Storia rubriek. Dit nationale naoorlogse Italiaanse industriële symbool (evenals de Vespa), staat voor vooruitgang en een revolutie waarin afgerekend wordt met het soms nogal donkere verleden.
Tijden van vernieuwing en hoop dus, Italië op z’n best. Het land van design, innoverende technologie, cinema en glamour. Lollobrigida, Loren, Mangano, zijn als personen stuk voor stuk exportmerken voor het land, evenals de labels van Martini, Cinzano, Riva en Ferrari.
Met diezelfde drang naar vernieuwing waarmee de Nuova 500 op 2 juli 1957 in Turijn aan het publiek werd gepresenteerd, wil Fiat ook een mondiaal succesvol merk zijn voortaan. Fouten uit het verleden moeten worden vergeten en het accent ligt juist op de gouden grepen van toen (500, 600, 850). Inmiddels is daarom de 500 opnieuw de basis van een hele reeks en zal zeer binnenkort de 500-familie verder worden uitgebreid. Na 500, 500L en 500L Living, zal een compleet nieuw model worden gelanceerd dat in een bepaald opzicht een historisch moment zal markeren. Voor het eerst sinds de jaren ’70 van de vorige eeuw zal namelijk weer een 500 in Italië geproduceerd gaan worden. Sergio Marchionne bezocht vanwege de aanloop naar deze productie – samen met de Jeep Renegade- deze week de fabriek in Melfi. De nieuwste telg (die vrijwel zeker 500X zal heten) voldoet net als toen aan de wensen van het grote publiek. De markt van de compacte Crossover blijft namelijk maar groeien, ook in deze tijden van dalende verkoopcijfers. Deze nieuwe Fiat zal bovendien ook weer een belangrijk exportproduct zijn.
httpvh://youtu.be/jaR713pzcCA
Had er eigenlijk op gehoopt dat de X vandaag geïntroduceerd zou worden 🙁 .
Zie
http://www.autoedizione.nl/onthulling-fiat-500x-op-vrijdag-4-juli/
@Henk alle media in Italië hield er ook serieus rekening mee incl. wijzelf…maar ja. De dag is nog niet om. Wie weet wanneer wel..mss omdat VW een lelijke Passat heeft getoond vandaag dat men dacht..laten we ff wachten anders kost het weer aandacht. Ach ja..de dijen van Silvana Mangano maken een hoop goed toch? 😆
😆 Ja, ja, ja, die saaie Passat (kampioen rechte lijnen, binnen en buiten), zoiets kan je natuurlijk niet verpesten met een fraaie 500X 😆
Ik heb vandaag al een paar keer op deze site gekeken of er nieuws was over de 500X. Tot mijn verbazing krijg ik wel om 16.00 uur een mailtje met info over de Jeep Renegade waarvoor ik me had opgegeven (omdat deze in Italië geproduceerd wordt)
Maar de dag is nog niet om, dus wie weet morgen de officiële foto’s?
Was er ook van uitgegaan (mede dankzij jullie heren hier 😆 ) dat we vandaag de eerste officiële foto’s van de 500X te zien zouden krijgen. Jammer, ben wel weer toe aan een “officieel: de nieuwe Fiat …” bericht van Fiat.
Wel nieuwe spy foto’s, 2 heel interessante van het interieur. Veel meer echt 500 dan de 500L!
http://www.quattroruote.it/news/foto_spia/2014/07/04/fiat_500x_nuove_foto_spia_per_il_4_luglio.html
W. de Silva had een vooruitziende blik…..
De Renegade op de Italia Zantvoortdag gezien. Eerste indruk positief, leuk ding om te zien met een behoorlijk volwassen uiterlijk. Binnenin best ruim en goed afgewerkt. Dan gaat het met de X zeker goed komen. PS: Prijzen Renegade sinds 2 dagen bekend.
@Niccolo
Wat bedoel je?
Hij had ooit en had weer een bepalende rol kunnen spelen in ‘het nieuwe Alfa Romeo’ maar besloot te vertrekken. Heeft daar volgens mij nog steeds een beetje spijt van gezien zijn recente opmerkingen over Alfa.
@henk
Ik denk dat hij het ten zeerste betreurt dat hij de mogelijkheden heeft gekregen bij VW, die hij bij FIAT nooit meer zal krijgen. Niemand ooit nog zal krijgen. Van Cuore Sportivo naar Cuore sanguinante. Iemand een doekje?
Spijt? Neen. Verdriet, Dát is wat anders en dát is wat ik bedoel.
Vandaag heb ik de nieuwe Passat grondig op internet bekeken. Mooi? Geschmackssache. Clean, gebrek aan emotie? Best. Kwaliteit? Geen idee. Maar een vgl. met Italiaans alternatief is er stomweg niet omdat er geen Italiaans alternatief is en dus de discussie op voorhand zinloos is.
Feit is dat met elke nieuwe Duitser, de achterstand van Alfa Romeo groeit. Ik blijf maar geld pompen in m’n 156 en kaarsen branden. Of dat helpt? Wie weet, maar dat doen ze in Italië ook. Toch?