FIAT 500 1.0 MY2026 ‘micro hybrid’ is productierijp
Alle specificaties duiden op een naderende productiefase.
Insiders zeggen dat de milde hybride variant van de 500, zoals deze tot nu enkel als BEV in Mirafiori van de band rolde, heel dicht tegen productie aanzit. Het lijkt erop dat men het debuut in oktober zal gaan halen. Het was reeds bekend dat de Italiaanse driecilinder 6v 1.0 Firefly uit Termoli wordt toegepast op de 500 ‘Ibrida’, gekoppeld aan het bekende BSG 12V systeem met ketting, wat we kennen van de vorige editie 500, Pandina en de Ypsilon Hybrid. Op de uitgelekte ‘pakbon’ hieronder zien we meer bekende zaken zoals de handgeschakelde 6-bak. Kortom materiaal dat reeds door FCA voor 2020 was ontwikkeld. De screenshot komt van FIAT’s onderdelenafdeling (Ricambi Originali) die de online catalogus (ePER) voor garagehouders alvast samenstellen. We zien ook dat de exacte cilinderinhoud nog niet geheel vaststaat (een 900-999 cc). Kenners zeggen dat zo’n lijst met codes het bewijs is dat er al preproductiemodellen in Mirafiori moeten zijn in aanloop naar de daadwerkelijke productiestart komend najaar. Ook is de toelevering op gang gebracht
Stellantis wilde overleven met de BEV.
Dat de micro-HEV, zoals het hybride systeem in de catalogus wordt genoemd, niet eerder in gebruik is genomen maar nu wel snel beschikbaar is, valt wel te verklaren. Mogelijk had FCA de auto bewust voorbereid, maar zorgde de fusie met PSA voor uit- en uiteindelijk afstel van het project. Men besloot de oude 500 voorlopig als Hybrid te handhaven (mogelijk tot de opvolger van de 500e die in 2027 gepland stond) en de verslechtering van de elektrische markt was iets wat men in 2020 nog durfde uit te sluiten. Toen het tegenovergestelde sinds 2023 ongeveer plaatsvond, maar de steeds strengere emissie-eisen een feit bleven, zagen we de vraag naar de knappe 500e plots kelderen en werd de oude 500 Hybrid uit Tychy uit productie genomen. Een misschatting van het management van Tavares? Dat zou je wel kunnen concluderen. Onder grote druk van de Italiaanse overheid is nu dus een ouder plan weer uit de bureaula gehaald. De 500 Hybrid wordt gepresenteerd in MY2026 uitvoering samen met een update van de 500e en zal starten als goedkopere basisversie (Pop?) en rijkere La Prima. Uiteraard als 3 deurs en als cabrio. Gelukkig kan FIAT dan weer uitkijken naar hogere aantallen voor de iconische 500.
Wat ik heb gelezen is dat de motor 71 PK krijgt en dat het volgens mij een drie cilinder is en geen twee cilinder, en dat de levering pas in Oktober start dat is eigenlijk veel te laat die auto had er al lang moeten zijn,
Denk zelf dat dit eerder👍 & beter gaat verkopen🤑 dan de VW one🦧, want elektrisch🤯 = op z’n terugweg😰, want EV wordt t niet. Kernenergie = de toekomst🌈
Sorry, maar EV wordt het wel. Niet vandaag, maar uiteindelijk wel. EV’s zijn stil, snel, schoon en krijgen steeds betere batterijen. Nu misschien even wat tegenwind, maar als de prijzen van EV’s verder dalen en de batterijen beter worden en minder grondstoffen nodig hebben (solid state), dan zijn er geen redenen meer (behalve het geluid) om voor een brandstofmotor te kiezen. Hooguit voor vrachtwagens, campers en pick-ups…
Toch als je ziet hoe vlot, stil en soepel de hybrides zijn met daarbij een giga autonomie, dan is de EV niet direct in alle gevallen de eerste keuze. Mooi vergelijk is de Ypsilon EV vs Hybrid.
EVs zijn veel efficiënter dan ICEs. Probleem is nog de opslag. De energie in een 40 liter benzinetank van minder dan 10 kg (+39 kg benzine) komt overeen met een accupakket van al gauw 500 kg. Een kleiner accupakket geeft minder autonomie en vereist meer planning en geforceerde stops bij lange reizen. Maar met stijgende energieprijzen en verbeteren accu’s wordt EV uiteindelijk de beste optie, ook vanwege luchtvervuiling. Rond de Tata fabriek hebben mensen 2-3 maanden kortere levensverwachting door luchtvervuiling, hierdoor in de grote Nederlandse binnensteden 9-12 maanden korter. Dus voor sommigen is de EV nu al prima, voor anderen is de mini-hybride technologie van Stellantis een goede manier om een benzine-ice extra zuinig te maken.
Wat ik wel mis bij Stellantis is een hybride die tot 50 km/h elektrisch kan rijden met een bereik van 5-10 km. (Nu is het respectievelijk 30 km/h en 1 km). Voor mij zou dat ideaal zijn, dan stad uit of in elektrisch, op de snelweg zuinige benzinemotor. Dus huidige zetting maar dan de elektromotor in de versnellingsbak iets zwaarder en een wat grotere accu). Zou ook helpen voor verbruik in testcyclus naar beneden te halen, dus in Nenderland zou zo’n auto nog goedkoper worden ook.
3 c firefly idd van 71 pk (edit)
En neem gewoon aan de 1.0 die nu in de (oude) Panda ligt.
Voor NL wordt de CO2 uitstoot cruciaal. Als die is zoals de Panda, ruim 120 gram, dan wordt de auto in Nederland onbetaalbaar. Als de uitstoot onder de 110 gram blijft, dan is de BPM te overzien. Tip voor fiat.nl is om voor de versie hier alle kaarten op zuinigheid te zetten. Gladde velgen, A-label zuinigheid banden, dat werk. Als je een paar gram spaart scheelt dat zo €1000 in BPM.
40l benzine is 30 kg
Zo’n lekker karretje, die 500e. Na vier jaar voor t eerst naar de garage. Alleen nu rijden mijn dochters er ook steeds meer 😅
Hoeft die auto niet iedere twee jaar onder te hebben en remvloeistof, lijkt me vreemd, wat dat moet iedere twee jaar ververst worden en dat is bij alle auto’s.
Moet onderhoud staan.