Fiat 124 Spider vroegtijdig uitgelekt
Dit is de Fiat 124 Spider zoals we ‘m straks ook bij ons gewoon bij de Fiat dealer zullen zien staan. Een heerlijke verschijning waar we als liefhebber van het merk hals reikend naar uitzien. Fiat is straks langer meer het merk dat alleen kleine stadswagentjes kan maken, maar ook het merk -dat jarengeleden reeds heeft bewezen- tot veel meer in staat te zijn. Sportieve auto’s bijvoorbeeld. Ok, dit is technisch gezien in veel opzichten een Mazda natuurlijk, maar wie kan daar vandaag de dag nog mee zitten. Het is wellicht verstandig dat men er geen Alfa van heeft gemaakt, maar voor Fiat is dit naar onze mening de juiste auto. Vooral om in Amerika het merk een flink extra portie aan allure mee te geven en wie weet wat op ons continent straks het effect is van deze 124 Spider.
We zien opvallend genoeg geen Fiat logo’s op de auto, die hier tijdens een eerste shoot ergens aan de Amerikaanse westkust gesnapt zou zijn. In november zal hij tijdens de autosalon van Los Angeles voor het eerst te zien zijn. Standaard heeft de 124 Spider straks een 1.4 MultiAir onder de kap van 180 pk. Later volgt een pikantere versie met 1750 TBI uit de 4C met Abarth-logo, uitsluitend uitgerust met gerobotiseerde DDCT/TCT automaat. Met de schorpioen op de carrosserie herhaalt de geschiedenis zich trouwens op mooie wijze, dus de keuze van Fiat voor de 124 Spider is een logische. Vooral ook omdat het Amerikaanse publiek ‘m ook nog zal herkennen.
De balans tussen retro en nieuw design is uit de kunst. We zien dat Centro Stile een huzarenstukje Italiaans design heeft toegepast en dat je geen seconde meer aan de donateur MX-5 denkt. Precies zoals is beloofd dus. Waar we ook heel blij van worden is het inmiddels zeer herkenbare nieuwe tweede gezicht van Fiat dat we hier terugzien. De grille van de in Turkije gebouwde nieuwe C-segment Egea, is ook op de Spider te zien. Verder spreken de uitgesproken koplampen en de strakke achterlichten ons erg aan. Deze Fiat is zeer begerenswaardig en zal ook bij het kritische Europese publiek wat handen op elkaar krijgen verwachten we. Over de kwaliteit van afwerking zal men bovendien vast niet zeuren, aangezien Japanse handjes deze Fiat even zorgvuldig als Sushi zullen ‘bereiden’. Niet dat Italianen dat niet doen tegenwoordig, maar legt dat maar eens uit aan de hardnekkige publieke opinie. Alhoewel… Wie gelooft er vandaag de dag nog in Duitse degelijkheid?
Prachtige uitvoering! Achterlichten sluiten (natuurlijk) mooi aan op het ontwerp van de nieuwe 500 achterlichten. Erg begerenswaardige auto en eerlijk gezegd veel mooier dan de donor (of heb ik een bias 🙂
Veelbelovend, al mis ik wel de karakteristieke Tsjaarda ‘deuk’ van de oude 124 spider in de koffer achteraan…
het interieur van deze FIATA is precies zoals de mazda. belachelijk
@Lusso misschien is het meer een Alfa-lip wat nog met het Duetto idee te maken had 😀
Wauw, dat is helemaal geen tegenvaller! Geslaagde verwijzing naar de oorspronkelijke en mooi linkje naar de Egea (weten we ook waar die inspiratie vandaan komt). Interieur lijkt 100% kopie van de Mazda, maar dat ziet er zeker fraai uit. De 3 draaiknoppen uit de middenconsole kwamen schijnbaar al uit het Fiat/Alfa-magazijn…
Ik vind ‘m er ook uitstekend uitzien. Voor het interieur zou mijn keus wel geweest zijn wat meer het retrogevoel te benadrukken, zoals de 500 zo goed doet, maar ook dit ziet er zeker niet slecht uit.
Ziet er goed uit!
Zeker stoerder en persoonlijker dan de Mazda, hoewel de neus nog niet goed is te beoordelen, komt ook door de donkere kleur.
Zou het kunnen dat er misschien een nieuw FIAT Logo op komt?, Als je nu moet kiezen tussen de MX5 of de FIAT is het een makkelijke keuze het design van de Italianen met de techniek van de Japanners behalve die heerlijke Italiaanse motor. Dit word echt een Cult auto graag in het zilver grijs met wijn rood Italiaans leer. En ik wil meer retro wielen die van de oude Abarth erg mooie auto!
@squadra Nee de logo’s zijn volgens mij weggepoetst omdat in Amerika veel mensen niet zullen weten wat het is.
Hmm, nog erg veel Mazda te zien in het ontwerp. Het ‘compleet andere design’ dat is beloofd zie ik aan de zijkant en in het interieur nog niet terug. Even wachten op betere foto’s, maar vooralsnog ben ik niet enthousiast.
Deze Fiat zou ik zelfs graag willen hebben. Ik heb de nieuwe MX-5 laatst voor het eerst in het echt gezien en het lijkt op het interieur na amper op deze Fiat. De flanken zijn vrij neutraal (en dus is de overeenkomst niet opvallend) en lopen heel anders over in front en achterzijde dan de MX-5. Het interieur is mooi en volgens mij ook bewust voor beide merken zo ontworpen.
Ben nog niet over-enthousiast, mede omdat ik hem lichtjes veramerikaanst vind doen overkomen, althans voorlopig. Dat sausje klopt dan wel, als er ook flink wat aantallen in de US verkocht moeten gaan worden.
Ik zou graag een wat meer Italiaans interieur zien. De echte Italofielen willen dat denk ik ook. Voor de hardnekkige publieke opinie helpt het niets dat er veel Japans aan is. Kijk maar wat de VAG rijders nu zeggen: het valt wel mee. Dat verbaast me al jaren. Gebroken distributiekettingen, kapotte turbo’s, een notoir hoog olieverbruik (Verbruikt jouw Audi niet veel olie? “Nee hoor, maar 1 liter per 5000 km”), blokken die de 200.000 km bijna nooit halen, het maakt allemaal niets uit. De perceptie is dat het goed is, en dat Italiaanse auto’s onbetrouwbaar zijn. Hoeveel Japans er ook aan zal zijn.
Die Abarth komt volgens de Italiaanse pers overigens met de TCT bak en niet met een gerobotiseerde bak. Lijkt me heel erg lekker, zo’n 1750 TBI met TCT in de Spider. Ik heb die motor in de Delta, zij het met 200pk. In mijn Abarth ligt de 180 pk 1.4 Tjet. Ook heel erg genieten.
Haha, Volkswagen? De perceptie is sinds een week dat het van geen kant deugt! PS: de TCT is een gerobotiseerde automaat met dubbele droge koppeling. 😉
Iemand gister nog het programma Tros Radar gezien? VAG gaat diep door het stof en zelfs technische gebreken worden nu groot uitgemeten. Het is duidelijk dat de goodwill en sympathie weg is bij mensen. http://www.radartv.nl/uitzending/archief/detail/aflevering/28-09-2015/hoog-olieverbruik-tfsi-motor/
“Gelijkenis met het front/ de grille van de Aegea……”
Aangezien Fiat een tijdje geleden de typenamen (of moet ik zeggen typenummers?) 124 en 124 spider heeft geregistreerd zou het mij niet verbazen als die Aegea hier (*deels) op de markt komt als Fiat 124.
(*) deels omdat de sedanversie niet in Europa verkocht gaat worden, volgens Fiat.