Fiat 124 Spider lijkt straks optisch niet op MX-5
Omdat niet alleen bij ons maar ook bij anderen wat de aankomende Fiat 124 Spider betreft, de zorgen wat toenamen dat het in grote mate om een ‘rebadge’ zou gaan, klinkt vanuit de VS vast door dat dit zeker niet het geval zal zijn. De Fiat die straks in Japan naast de Mazda MX-5 van de band zal rollen (foto) deelt vooral de platformtechniek en andere onderhuidse zaken, maar zal motorisch en qua carrosserie totaal niet op het Japanse zusje lijken. Fiat zal namelijk hierin flink willen investeren omdat een geheel eigen identiteit voor de 124 Spider, van groot belang zal zijn voor een succesvolle uitbreiding van het merk in de VS. Precies zoals we onlangs al wisten te melden.
Jason Stoicevich van Fiat North America klapt vast uit de school door te stellen dat de 124 Spider een sleutelrol zal gaan spelen voor de uitbreiding van het merk op deze markt. Hét model dat evenals de 500 goede herinneringen op zal roepen en in staat zal zijn om een nieuwe groep klanten aan te spreken. Stoicevic benadrukt daarbij dat een rebadge niet zou volstaan. Daarom zal de 124 Spider in elk opzicht een ander design hebben dan de MX-5 uit dezelfde fabriek, aldus de Amerikaanse Fiat-baas. Ook motorisch zullen er geen overeenkomsten zijn, aangezien Fiat die zelf zal aanleveren. De 124 Spider zal overigens ook in Europa een niet te onderschatten rol spelen bij de uitbreiding van een meer niche merkimago naast de 500-lijn. Dankzij het unieke karakter zal de auto niet onopgemerkt blijven. Daarom zal ook Abarth met de nieuwkomer die in Frankfurt (september) of Los Angeles (november) al voor het eerst te zien zal zijn, aan de slag gaan. Omdat de nieuwe Mazda ook in Europa verkrijgbaar zal zijn, hecht Fiat veel waarde aan een onderscheidend karakter.
500, 500C, 500L, 500XL (Living), 500X, 524
Ik hoop niet dat de auto op de afbeelding bovenaan gaat lijken. Graag iets dat teruggrijpt naar de oorspronkelijk 124 Spider!
Nee, ze moeten echt af van de waan dat een auto beter verkoopt als ze hem een 500-snor geven. Te veel is te veel!
@dmantione
In Nederland is het in ieder geval zo dat FCA op basis van de cijfers zou kunnen denken dat zij het gelijk aan haar zijde heeft: Er worden substantieel meer reguliere 500’s verkocht mét snor dan panda’s zonder snor (500 pakweg +30% t.o. panda Q1 2015). Bij een, blijvend, dalend maktaandeel alhier is de vraag wat dit waard is natuurlijk terecht.
Dat men met de 500 een tijdloze auto heeft die nog altijd goed verkoopt staat wat mij betreft niet ter discussie. Ik denk ook niet dat mensen 500-moe zijn of gaan worden, ik denk dat deze auto nog wel even goed blijft lopen. Wat dat betreft moet gewoon goed voor deze auto zorgen en niet teveel experimenteren met het tijdloze ontwerp.
Wat wat mij betreft wel nog onbewezen is, is of het succes van de 500 te kopiëren is naar andere modellen, simpelweg door ze een snor te geven. De Punto Evo verkocht niet significant beter. De 500L ging veelbelovend van start, inmiddels is duidelijk dat het geen 500 is en de komende tijd moet uitwijzen of het voertuig iets van eeuwige jeugd heeft. Voor de 500X is het te vroeg. Er komt nog een 500-achtige Punto-opvolger als de 124 ook snorren gaat krijgen dan wordt het heel eentonig modellengamma. Als liefshebbers van eigenzinnig vormgegeven auto’s willen we ook wel eens wat anders.
@dmantione
dat zeg ik toch. Sterker nog: het is alleen de originele snor die het goed doet. Met de rest blijft het kwakkelen. Kortom, met de modellen politiek van FCA zit het nog niet snor.