FGA vindt staal te duur

FGA heeft samen met PSA en VAG haar bezorgdheid geuit over de alsmaar stijgende staalprijzen.

Door een constante stijging van de prijs voor staal, dat deels te danken is aan de crisis, zijn het nu de grotere Europese fabrikanten die een klacht indienen bij de unie voor Europese autofabrikanten het ACEA. De Italiaanse, Franse en Duitse concerns doen een beroep op het mededingingsrecht. Op zich best opmerkelijk aangezien de Franse tak met name nog veel staatssteun ontvangt op het moment. De prijs zou de laatste tijd in totaal met 90% zijn gestegen. Een logisch gevolg van het feit dat de staalindustrie op haar beurt weer veel meer moet neertellen voor de nodige grondstoffen. Hiermee komt de Europese autobouwer op het eigen continent –geheel volgens de voorspellingen– dit jaar nog flink onder druk te staan, aangezien de verkoop ook nog uitermate moeizaam zal verlopen.

We zijn benieuwd naar de verdere ontwikkelingen en de mate waarin de Europese autoindustrie nog verder in het gedrang zal komen.

Deel dit artikel:

7 gedachten over “FGA vindt staal te duur

  • 6 april 2010 om 10:31
    Permalink

    De staalprijs zou juist dankzij de crisis een hele lage prijs moeten hebben. ………
    andere factoren zijn er dus in het spel .

    Beantwoorden
  • 6 april 2010 om 10:54
    Permalink

    wat dacht je van de groei in azië. De enorme productietoename van de chinezen en het massale verbruik van steenkool stuwt de staalprijs omhoog. Daar heeft zo’n westers crisisje niet veel invloed op.

    Beantwoorden
  • 6 april 2010 om 11:05
    Permalink

    ‘Zou moeten hebben idd’. Maar meestal is in tijden van crisis juist het tegengestelde het geval. Kijk naar de grondstoffen bv.
    Verstoring van evenwicht in vraag en aanbod zorgt voor prijsstijgingen.

    Beantwoorden
  • 6 april 2010 om 11:15
    Permalink

    Heb via mijn werk beetje met die materie te maken.
    De afgelopen tijd , dus ook tijdens de crisis, bleven met name de Chinezen gewoon hun staal inslaan als strategische buffer.
    Nu de markt internationaal weer wat aantrekt schiet de prijs alleen maar door door de schaarste.
    Ook heb je tegenwoordig door de concentratie van staalproducenten minder aanbieders.

    Je ziet tegenwoordig ook dat speciale hoge sterkte staal in auto’s verwerkt worden en dat kost ook extra veel.

    Beantwoorden
  • 6 april 2010 om 11:47
    Permalink

    Dank voor de heldere opsomming Tommaso

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.