FGA verkoopcijfers Nederland maart 2010
De zon schijnt weer in Nederland en dat geldt langzaam maar zeker ook voor de particuliere automarkt.
Bij ons zijn de benzineprijzen het hoogst maar de portemonnee’s zijn van de Nederlander dan ook nog het best gevuld. Politiek gezien is er misschien sprake van een identiteitscrisis, maar financieel gezien is ons landje, ondanks dat het in de wereld stormt en het water tot hoog aan de dijk staat, nog altijd een soort kuuroord. In maart ging een aanzienlijk deel van alle verkochte auto’s in ons land naar een particuliere bezitter. 32,2% meer dan vorig jaar. 45.216 nieuwe personenauto’s vonden een eigenaar wat een stijging is van 31% ten opzichte van de broodmagere maand maart van 2009. Over het eerste kwartaal gezien is de stijging 16,8% meldt de BOVAG. Goed voor 145.535 auto’s ten opzichte van de 124.634 stuks na de eerste drie maanden vorig jaar. De stijging van de verkopen is stevig en structureel. Maar één zwaluw maakt nog geen zomer want de verkoop is nog altijd een stuk lager dan in 2008. Toen stond de teller in het begin van het voorjaar al op 164.037 verkochte auto’s.
Bij FGA deden de mooie compacte en schone auto’s het vooral erg goed. De 500 en de MiTo blijven stijgers en de grotere Delta deed het gelukkig weer redelijk naar behoren na een dip in de vorige maand. De mini MPV Musa is in Italië onverslaanbaar maar in Nederland tevens onzichtbaar. Een andere daler was de Fiat Bravo ondanks de aantrekkelijke vernieuwde editie. Vermoedelijk heeft dit alles met de landelijke epidemie van de Golf-golf te maken in het C segment. Deze auto staat in de verkooplijst van Nederland op 1. Over het geheel gezien worden er toch steeds meer Italiaanse auto’s verkocht in Nederland. Zelfs Maserati vond vorige maand een handjevol klanten op zoek naar iets bijzonders.
Lees hier de FGA cijfers van de maand maart:
Alfa Romeo
MiTo: mrt.2010: 151 mrt.2009: 110 per.tot. 2010: 479 per.tot. 2009: 342
147: mrt.2010: 2 mrt.2009: 12 per.tot. 2010: 12 per.tot. 2009: 41
159: mrt.2010: 49 mrt.2009: 71 per.tot. 2010: 169 per.tot. 2009: 262
GT: mrt.2010: 4 mrt.2009: 8 per.tot. 2010: 7 per.tot. 2009: 21
Spider: mrt.2010: 4 mrt.2009: 0 per.tot. 2010: 6 per.tot. 2009: 3
Brera: mrt.2010: 2 mrt.2009: 2 per.tot. 2010: 7 per.tot. 2009: 5
Alfa Romeo mrt.2010: 213 mrt.2009: 203 per.tot. 2010: 681 per.tot. 2009: 647
Fiat
500: mrt.2010: 1019 mrt.2009: 513 per.tot. 2010: 2250 per.tot. 2009: 1475
Panda: mrt.2010: 867 mrt.2009: 500 per.tot. 2010: 2389 per.tot. 2009: 1245
Punto: mrt.2010: 307 mrt.2009: 276 per.tot. 2010: 836 per.tot. 2009: 726
Sedici: mrt.2010: 33 mrt.2009: 51 per.tot. 2010: 107 per.tot. 2009: 114
Bravo: mrt.2010: 51 mrt.2009: 119 per.tot. 2010: 235 per.tot. 2009: 307
Croma: mrt.2010: 10 mrt.2009: 24 per.tot. 2010: 54 per.tot. 2009: 60
Doblò: mrt.2010: 25 mrt.2009: 44 per.tot. 2010: 131 per.tot. 2009: 117
Qubo: mrt.2010: 15 mrt.2009: 39 per.tot. 2010: 29 per.tot. 2009: 48
Fiat: mrt.2010: 2337 mrt.2009: 1586 per.tot. 2010: 6088 per.tot. 2009: 4148 (inclusief Fiat personen bedrijfswagens en overige)
Lancia
Ypsilon: mrt.2010: 10 mrt.2009: 13 per.tot. 2010: 19 per.tot. 2009: 21
Musa: mrt.2010: 9 mrt.2009: 20 per.tot. 2010: 22 per.tot. 2009: 32
Delta: mrt.2010: 44 mrt.2009: 54 per.tot. 2010: 106 per.tot. 2009: 219
Phedra: mrt.2010: 0 mrt.2009: 1 per.tot. 2010: 2 per.tot. 2009: 12
Lancia: mrt.2010: 64 mrt.2009: 91 per.tot. 2010: 150 per.tot. 2009: 287 (inclusief overige)
Ferrari
mrt.2010: 5 mrt.2009: 2 per.tot. 2010: 14 per.tot. 2009: 10
Maserati
mrt.2010: 8 mrt.2009: 2 per.tot. 2010: 14 per.tot. 2009: 20
vind het nogal onzin om de cijfers met 2009 te vergelijken… dan lijkt alles “ZON”… vergelijk ze eens met de afgelopen 3 of 4 jaren..
(niet alleen jullie doen dat natuurlijk.. de hele (auto)wereld maakt zich hier schuldig aan… op die manier plus je naturlijk altijd ongeveer in 50% van de maanden..)
Er worden meer Ferrari’s en Maserati’s verkocht dan GT/Spider/Brera’s bij elkaar 🙁
Klopt Hans. Dat is omdat iedereen de cijfers van de betreffende stat. bureau’s overneemt. In Italië en in Nederland (en de rest van de wereld) wordt altijd vergeleken met dezelfde maand een jaar eerder.
Ik snap aan de ene kant ook wel dat je niet een heel rijtje pakt om te vergelijken. Bovendien Hans waren de afgelopen jaren exorbitant goed waardoor je weer kan zeggen dat het een verkeerd beeld zou kunnen geven van wat een gezonde markt is. 😉
Wat een supermaand voor de 500!
Jammer alleen voor Lancia. De mooie Delta zien we veel te weinig in Nederland…. en met de 2010 cijfers tot op heden lijkt het erop dat het ook zo blijft 🙁
Volgens mij wil je niet weten hoeveel van de 106 in 2010 op kenteken gezette Delta’s een demo betreft… Wel leuk: in maart is er nog 1 nieuwe Thesis op kenteken gezet, waarschijnlijk de allerlaatste in Nederland. Einde van een tijdperk.