FGA verkoopcijfers Nederland juli 2010
Beter laat dan nooit, hier zijn de cijfers over de maand juli.
Door de door vakanties geteisterde komkommertijd en de nodige bijbehorende technische problemen, krijg je ze iets later dan je van ons gewend bent. Ook de maand juli was er weer een van groei op onze lokale automarkt. Dit is geheel tegen de huidige tendens in, als je afgaat op de overwegend negatieve cijfers van de grotere markten op ons continent. Vorige maand zijn er in Nederland 38.603 auto’s op kenteken gezet. Dat is opnieuw 15% meer dan in dezelfde maand vorig jaar. Vanaf begin dit jaar staat de nationale teller nu op 308.717, wat 21,2% meer is dan over dezelfde periode vorig jaar. Het herstel van de markt is dus vrij constant en met de groei van de export erbij gerekend lijkt de crisis weer verder weg dan ooit voor de sectoren die juist het hardst getroffen werden vorig jaar. Inmiddels draait de staalindustrie weer op volle kracht.
FGA staat uiteraard niet in de top vijf van ons land maar kan met redelijke tevredenheid terugkijken naar constante cijfers van met name enkele compacte Fiat modellen. De voor FGA zeer belangrijke compacte segmenten hebben op enkele markten behoorlijk te lijden onder de terugloop van de vraag, doordat de diverse subsidies vanuit overheden niet langer beschikbaar zijn. De stabiele Nederlandse resultaten vormen dus een uitzondering op deze regel en dus verschijnen er elke maand nieuwe 500tjes, Panda’s en Punto Evo’s in het straatbeeld. In een maand waarin doorgaans niet zo heel veel verkocht wordt zijn er 105 nieuwe Alfa Romeo Giulietta’s op kenteken gezet. Lancia ziet de verkoop echter steeds verder dalen. De uitstekende mooie Delta wordt steeds minder gekozen, waardoor het in ons land onbekende Italiaanse luxe merk nauwelijks nog zichtbaar is.
Alfa Romeo
MiTo: jul.2010: 72 jul.2009: 104 per.tot. 2010: 843 per.tot. 2009: 532
147: jul.2010: 1 jul.2009: 6 per.tot. 2010: 13 per.tot. 2009: 48
Giulietta: jul.2010: 105 jul.2009: – per.tot. 2010: 185 per.tot. 2009: –
159: jul.2010: 55 jul.2009: 30 per.tot. 2010: 370 per.tot. 2009: 309
GT: jul.2010: 1 jul.2009: 3 per.tot. 2010: 14 per.tot. 2009: 28
Spider: jul.2010: 1 jul.2009: 1 per.tot. 2010: 11 per.tot. 2009: 4
Brera: jul.2010: 1 jul.2009: 1 per.tot. 2010: 13 per.tot. 2009: 9
Alfa Romeo jul.2010: 237 jul.2009: 153 per.tot. 2010: 1452 per.tot. 2009: 940 (inclusief overige)
Fiat
500: jul.2010: 732 jul.2009: 464 per.tot. 2010: 5224 per.tot. 2009: 3666
Panda: jul.2010: 1079 jul.2009: 459 per.tot. 2010: 6886 per.tot. 2009: 3498
Punto: jul.2010: 180 jul.2009: 291 per.tot. 2010: 1768 per.tot. 2009: 1645
Sedici: jul.2010: 41 jul.2009: 18 per.tot. 2010: 191 per.tot. 2009: 218
Bravo: jul.2010: 28 jul.2009: 11 per.tot. 2010: 219 per.tot. 2009: 229
Croma: jul.2010: – jul.2009: 9 per.tot. 2010: 70 per.tot. 2009: 96
Doblò: jul.2010: 22 jul.2009: 24 per.tot. 2010: 257 per.tot. 2009: 232
Qubo: jul.2010: 16 jul.2009: 10 per.tot. 2010: 81 per.tot. 2009: 118
Fiat: jul.2010: 2102 jul.2009: 1324 per.tot. 2010: 15.002 per.tot. 2009: 10.122 (inclusief Fiat personen bedrijfswagens en overige)
Lancia
Ypsilon: jul.2010: 7 jul.2009: 19 per.tot. 2010: 74 per.tot. 2009: 78
Musa: jul.2010: 6 jul.2009: 20 per.tot. 2010: 62 per.tot. 2009: 87
Delta: jul.2010: 14 jul.2009: 45 per.tot. 2010: 196 per.tot. 2009: 422
Phedra: jul.2010: – jul.2009: – per.tot. 2010: 6 per.tot. 2009: 17
Lancia: jul.2010: 27 jul.2009: 84 per.tot. 2010: 339 per.tot. 2009: 607 (inclusief overige)
Ferrari
jul.2010: 7 jul.2009: 3 per.tot. 2010: 31 per.tot. 2009: 20
Maserati
jul.2010: 4 jul.2009: 4 per.tot. 2010: 23 per.tot. 2009: 38
2010: 1452 Wat verschrikkelijk weinig. Brera Spider en GT 1 per model in de afgelopen maand! Alfa kampt nog steeds met een enorm imago probleem. Vandaag aan mijn bureau een collega ik wou de 159 1750TBI maar ja Ben toch voor de A4 2.0 TSI met chip gegaan meer vermogen en betrouwbaarder. Ook gaf hij aan dat na chippen deze zoveel sterker is dat de Alfa daar niet aan kan tippen. Vervolgens even het filmpje laten zien van de 159 die alle andere verslaat als het om rijgedrag gaat en daarmee de 3 serie van de troonstoot en de A4 niet eens genoemd word. Met de opmerking vermogen zegt niet alles het is een samen spel van eigenschappen die de audi mist hoop gebrul wellicht maar verder? Daarna maar een mooi mailtje gedicht met de video waar de 147GTA van autodelta de 90 PK sterkere M3 verslaat op het ronde boord in de handen van de stig.
En de TSI daar komt ie nog wel achter als hij de 100.000 heeft gehad hoeveel turbos hij dan veersleten heeft top score die ik ken is 3 stuks.
Punto: jul.2010: 180 jul.2009: 291
Hoe kan dat nou? Die Multijet is niet aan te slepen of is dat omdat er maar zo weinig vrij komen voor onze markt ofzo. Zijn het slechts allemaal orders maar worden ze nog steeds niet voldoende uitgeleverd. De 500 en Panda gaan prima. Maar ja niet te vergelijken met de verkopen van de 107/c1/eygo Terwijl de Panda in alle opzichten een betere koop is meer ruimte betere doorgang betere uitrusting nettere afwerking vind bij alle drie de achterkant een aanfluiting hoe ze dat er aan gescheten hebben.