FGA verkoopcijfers Italië september 2009
En hier nog even alle feiten qua verkoopkracht op een rijtje per model, per merk, over de vorige maand.
Iedere maand willen we u bij AutoEdizione een zo compleet en helder mogelijk overzicht geven van de Italiaanse en Nederlandse markt. Alle Italiaanse cijfers komen van het erkende nationale bureau voor statistiek UNRAE. In de gallery staat het complete overzicht inclusief alle andere merken en de marktpositie. Opmerkelijk is de terugkeer van de Alfa Romeo Brera en Spider in de top 10 van meest verkochte coupé’s en cabrio’s. Zelfs de evergreen GT dwingt een plekje af bij de meest verkochte coupé’s van vorige maand.
FIAT:
sept.2009: 45.695 sept.2008: 42.327
+7,95%=24,12% martkaandeel t.o.v. 23,85% in sept.2008
jan./sept.2009: 415.418 jan./sept.2008: 430.899
-3,59%=25,78% marktaandeel t.o.v. 25,18% over dezelfde periode in 2008
Punto/Grande Punto:
sept.2009: 16.117 sept.2008: 8331
jan./sept.2009: 135.059 jan./sept.2008: 126.168
Panda:
sept.2009: 14.573 sept.2008: 13.623
jan./sept.2009: 129.285 jan./sept.2008: 113.239
500:
sept.2009: 6051 sept.2008: 10.235
jan./sept.2009: 63.442 jan./sept.2008: 74.496
Bravo:
sept.2009: 3434 sept.2008: 2.482
jan./sept.2009: 30.311 jan./sept.2008: 36.761
Croma:
sept.2009: 1177 sept.2008: 1397
jan./sept.2009: 9097 jan./sept.2008: 18.727
Sedici 4×4:
sept.2009: 844 sept.2008: 954
jan./sept.2009: 7784 jan./sept.2008: 10.215
Sedici 4×2:
sept.2009: 224 sept.2008: 155
jan./sept.2009: 2027 jan./sept.2008: 246
Idea:
sept.2009: 578 sept.2008: 958
jan./sept.2009: 6209 jan./sept.2008: 12.308
Multipla:
sept.2009: 499 sept.2008: 1343
jan./sept.2009: 6778 jan./sept.2008: 13.371
Qubo:
sept.2009: 719 sept.2008: 154
jan./sept.2009: 9877 jan./sept.2008: 661
Doblò:
sept.2009: 518 sept.2008: 576
jan./sept.2009: 3946 jan./sept.2008: 4753
Ulysse:
sept.2009: 47 sept.2008: 63
jan./sept.2009: 1214 jan./sept.2008: 1724
LANCIA:
sept.2009: 9371 sept.2008: 7566
+23,86%=4,95% martkaandeel t.o.v. 4,26% in sept.2008
jan./sept.2009: 76.008 jan./sept.2008: 74073
+2,51%=4,72% marktaandeel t.o.v. 4,33% over dezelfde periode in 2008
Ypsilon:
sept.2009: 4469 sept.2008: 4121
jan./sept.2009: 37.402 jan./sept.2008: 45.134
Musa:
sept.2009: 3025 sept.2008: 1261
jan./sept.2009: 20.756 jan./sept.2008: 21.716
Delta:
sept.2009: 1720 sept.2008: 1918
jan./sept2009: 1,6371 jan./sept.2008: 4867
Phedra:
sept.2009: 154 sept2008: 254
jan./sept.2009: 1395 jan./sept.2008: 2050
AlfaRomeo:
sept.2009: 4657 sept.2008: 4685
-0,60%=2,46% martkaandeel t.o.v. 2,64% in sept.2008
jan./sept.2009:43.467 jan./sept.2008: 40.957
+6,13%=2,70% marktaandeel t.o.v. 2,39% over dezelfde periode in 2008
MiTo:
sept.2009: 2338 sept2008: 1587
jan./sept.2009: 22.469 jan./sept.2008: 2133
159:
sept.2009: 1138 (664 Sportwagon) sept2008: 1174 (753 Sportwagon)
jan./sept.2009: 10.751 (6641 Sportwagon) jan./sept.2008: 18.459 (11.068 Sportwagon)
Brera:
sept.2009: 90 sept2008: 42
jan./sept.2009: – jan./sept.2008: –
Spider:
sept.2009: 53 sept2008: 33
jan./sept.2009: – jan./sept.2008: –
GT:
sept.2009: 89 sept2008: 98
jan./sept.2009: – jan./sept.2008: –
Maserati:
sept.2009: 29 sept.2008: 63
-53,79%=0,02% martkaandeel t.o.v. 0,04% in sept.2008
jan./sept.2009:503 jan./sept.2008: 677
-25,70%=0,03% marktaandeel t.o.v. 0,04% over dezelfde periode in 2008
GranTurismo:
sept.2009: 23 sept2008: 36
jan./sept.2009: 330 jan./sept.2008: 462
Quattroporte:
sept.2009: onbekend sept2008: onbekend
jan./sept.2009: 171 jan./sept.2008: 208
Ferrari:
sept.2009: 27 sept.2008: 34
-20,59%=0,01% martkaandeel t.o.v. 0,02% in sept.2008
jan./sept.2009:544 jan./sept.2008: 550
-1,09%=0,03% marktaandeel t.o.v. 0,03% over dezelfde periode in 2008
California:
sept.2009: 14 sept2008: –
jan./sept.2009: onbekend jan./sept.2008: –
F430:
sept.2009: onbekend sept2008: onbekend
jan./sept.2009: 259 jan./sept.2008: 378
[nggallery id=62]
Mijn persoonlijke belangstelling gaat vooral naar de Lancia cijfers: 23% in september en 2.5% voor de eerste 9 maanden dit jaar is, gezien de slechte economische tijd, zeker niet slecht. Als we dan nog rekening houden met het feit dat vorig jaar de lancering van de Delta een positieve invloed had op de 2008 cijfers en dat 2009 geen nieuwe modellen te bieden had, kan een stijging van de resultaten 2009 enkel maar positief nieuws zijn (en hopelijk een signaal dat er dringend extra en nieuwe modellen moeten komen!!!).
Ja hoog tijd voor een opvolger van de Thesis 😀
Fiat 500 is minder in trek dan vorig jaar: daar moet Fiat echt iets aan doen!!
Daarbij denk ik dat wat betreft Grande Punto iedereen nog snel een “Grande” koopt, ipv straks opgescheept te zitten met een “Evo”.
De Fiat 500 kent oplopende levertijden (niks aan de hand dus) en verkoopt nog steeds als een tierelier, maar inderdaad in Italie wat minder.
Lancia gaat inderdaad erg goed!
Ook mooi om te zien dat de Multipla nog steeds verkoopt, en de het succes van de Musa wordt alleen maar groter!