FGA verkoopcijfers Italië november 2009
Al een half jaar lang is er nu sprake van een sloopregeling in Italië. Minister van economische ontwikkeling Claudio Scajola laat in zijn commentaar op de ontmoeting gister met Marchionne, nu weten dat er inderdaad een afbouw zal komen op deze regeling om zo een gezonde markt situatie geleidelijk aan weer terug te krijgen. Men is zich binnen de regering momenteel aan het beraden op het totale plan voor 2010. Volgens Scajola liggen FGA en de regering Berlusconi momenteel op 1 lijn aangaande dit onderwerp.
Tijdens de maand november zijn er in Italië in totaal 182.976 nieuwe auto’s verkocht. Een toename van 31,25%. Volgens het UNRAE heeft de aankondiging van een voortzetting van de subsidie ook stimulerende werking gehad op de verkopen tijdens de elfde maand. FGA deed het opnieuw uitmuntend met een toename van 27,64% voor deze maand in vergelijking met november vorig jaar. FGA verkocht 55.661 nieuwe voertuigen. Vorig jaar waren dat er 43.609 in november. Het Italiaanse marktaandeel staat momenteel op 30,42%. Ongeveer gelijk aan vorig jaar toen het voor de consument nog geen crisis was. Over de periode vanaf januari tot nu toe is dat aandeel zelfs met een procent toegenomen t.o.v. die periode vorig jaar. 655.850 auto’s met een FGA automerk logo zijn tot nu toe verkocht sinds begin 2009.
FIAT:
nov.2009: 42.988 nov.2008: 34.116
+26,01%=23,49% martkaandeel t.o.v. 24,47% in nov.2008
jan./nov.2009: 507.974 jan./nov.2008: 507.929
0,01%=25,51% marktaandeel t.o.v. 25,15% over dezelfde periode in 2008
Punto/Grande Punto:
nov.2009: 16.356 nov.2008: 10.222
jan./nov.2009: 167.608 jan./nov.2008: 147.201
Panda:
nov.2009: 14.040 nov.2008: 11.066
jan./nov.2009: 158.765 jan./nov.2008: 137.541
500:
nov.2009: 5218 nov.2008: 5208
jan./nov.2009: 76.148 jan./nov.2008: 88.900
Bravo:
nov.2009: 2448 nov.2008: 1871
jan./nov.2009: 36.734 jan./nov.2008: 41.114
Croma:
nov.2009: 444 nov.2008: 518
jan./nov.2009: 10.372 jan./nov.2008: 20.430
Sedici 4×4:
nov.2009: 592 nov.2008: 1196
jan./nov.2009: 9184 jan./nov.2008: 12641
Sedici 4×2:
nov.2009: 153 nov.2008: 64
jan./nov.2009: 2355 jan./nov.2008: 447
Idea:
nov.2009: 718 nov.2008: 652
jan./nov.2009: 8312 jan./nov.2008: 13.865
Multipla:
nov.2009: 843 nov.2008: 1043
jan./nov.2009: 8366 jan./nov.2008: 15.687
Qubo:
nov.2009: 947 nov.2008: 516
jan./nov.2009: 11.460 jan./nov.2008: 1501
Doblò:
nov.2009: 544 nov.2008: 355
jan./nov.2009: 4973 jan./nov.2008: 5603
Ulysse:
nov.2009: 40 nov.2008: 30
jan./nov.2009: 1272 jan./nov.2008: 1806
LANCIA:
nov.2009: 8914 nov.2008: 5775
+54,35%=4,87% martkaandeel t.o.v. 4,14% in nov.2008
jan./nov.2009: 94.712 jan./nov.2008: 87.452
+8,30%=4,76% marktaandeel t.o.v. 4,33% over dezelfde periode in 2008
Ypsilon:
nov.2009: 4707 nov.2008: 2884
jan./nov.2009: 46.854 jan./nov.2008: 51.717
Musa:
nov.2009: 2954 nov.2008: 1099
jan./nov.2009: 27.110 jan./nov.2008: 24.357
Delta:
nov.2009: 1183 nov.2008: 1641
jan./nov.2009: 19.057 jan./nov.2008: 8616
Phedra:
nov.2009: 77 nov.2008: 128
jan./nov.2009: 1614 jan./nov.2008: 2421
AlfaRomeo:
nov.2009: 3708 nov.2008: 3642
1,81%=2,03% martkaandeel t.o.v.2,61% in nov.2008
jan./nov.2009:52.002 jan./nov.2008: 49.458
+5,14%=2,61% marktaandeel t.o.v. 2,45% over dezelfde periode in 2008
MiTo:
nov.2009: 2295 nov.2008: 1856
jan./nov.2009: 27.528 jan./nov.2008: 6389
159:
nov.2009: 703 (waarvan 459 Sportwagon) nov.2008: 649 (waarvan 388 Sportwagon)
jan./nov.2009: 12.588 (waarvan 7314 Sportwagon) jan./nov.2008: 20.191 (waarvan 11.801 Sportwagon)
Brera:
nov.2009: – nov.2008: –
jan./nov.2009: – jan./nov.2008: –
Spider:
nov.2009: 34 nov.2008: 11
jan./nov.2009: – jan./nov.2008: –
GT:
nov.2009: – nov.2008: –
jan./nov.2009: – jan./nov.2008: –
8c Competizione coupé/spider:
nov.2009: – nov.2008: –
jan./nov.2009: – jan./nov.2008: –
Maserati:
nov.2009: 22 nov.2008: 38
-42,11%=0,01% martkaandeel t.o.v. 0,03% in nov.2008
jan./nov.2009:560 jan./nov.2008: 775
-27,74%=0,03% marktaandeel t.o.v. 0,04% over dezelfde periode in 2008
GranTurismo:
nov.2009: 14 nov.2008: 21
jan./nov.2009: 366 jan./nov.2008: 515
Quattroporte:
nov.2009: 8 nov.2008: 17
jan./nov.2009: 193 jan./nov.2008: 252
Ferrari:
nov.2009: 29 nov.2008: 38
-23,68%=0,02% martkaandeel t.o.v. 0,03% in nov.2008
jan./nov.2009:602 jan./nov.2008: 627
-3,99%=0,03% marktaandeel t.o.v. 0,03% over dezelfde periode in 2008
California:
nov.2009: 21 nov.2008: –
jan./nov.2009: 191 jan./nov.2008: –
F430:
nov.2009: 3 nov.2008: 20
jan./nov.2009: 267 jan./nov.2008: 422
[nggallery id=119]
Duidelijk mogen zijn dat Alfa alleen nog de MITO heeft om de aantallen op peil te houden. Dit is natuurlijk heel erg. Snel komen met de Giulietta de opvolger van de 159 de giulia een nieuw grote alfa 169 een nieuwe GT en minimaal nog 2 modellen.
In Europa doet alfa het dit jaar half zo goed als in 1999/2000 in Nederland zijn de aantallen Alfa Romeo gedaalt van bijna 10.000 per jaar (1999) tot nog geen 2.000 stuks (http://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php?merk=Alfa Romeo)! Ongelovelijk..
Puur het effect dat het hele bedrijf bijna op de fles ging in 2003. Ook Lancia verkocht altijd veel meer. We zijn nu op de weg terug.
“Op de weg naar terug”. Wordt wel allemaal vertraagd door uitstel van nieuwe modellen, op de Giulietta na. Op zulke lage aantallen kan je geen positieve business case maken. Vrij verschrikkelijk wat FGA na laat te doen voor Alfa en Lancia. Een ontwikkelsnelheid van nieuwe auto’s die verbijsterend laag is en dan verbaasd zijn dat die twee merken lage productieaantallen kennen. Met als reactie: we gaan nadenken wat het DNA is van de twee merken om over een langere tijd wellicht weer met nieuwe modellen te komen, dan kansen aan te grijpen om op gemodificeerde platforms van Chrysler in ieder geval synergie en de broodnodige snelheid te maken (als ik je berichten goed begrijp).
Ik bewonder je optimisme Mattia, maar ik wordt na de berichten van de afgelopen dagen behoorlijk somber.
Klinkt logisch wat jij zegt Rafael. Maar twee merken met geschiedenis en een bak aan potentieel in de vorm van DNA dumpen in ruil voor een noodlijdend Amerikaanse merk lijkt me sterk.
Het mooiste zou juist zijn (en ik geloof dat dat juist gaat gebeuren) dat FGA met AR en Lancia niche modellen van top kwaliteit zal maken die een select deel van de markt gaan bezetten. Hoge volumes onderin. Lage volumes bovenin. In dat geval is een langere aanloop naar nieuwe ontwikkelingen juist een prima business case.
Ik waardeer het rasoptimisme in jou, Mattia, maar deze cijfers vertellen mij andere dingen… Als je de Mito uit de cijfers laat, verkoopt Alfa ook in Italie helemaal niets meer..
In nederland kan je dat nog rechtpraten met het Kroymans debacle, maar daar hebben ze in italie geen last van.
De Giulietta is een laatste strohalm natuurlijk die een jaar te laat komt…
De Mito kom ik in nederland trouwens nauwelijks tegen… heb nou niet het idee dat dit een kaskraker is…
Kaskrakers bestaan überhaupt niet vandaag de dag. Je komt nauwelijks nieuwe auto’s tegen in NL op het moment.