FGA verkoopcijfers Italië mei 2010
Een marktdaling van -13,79% toonde de maand mei ons in Italië.
Oftewel 163.700 voertuigen. Hiermee zijn de afkickverschijnselen van een jaar met staatssteun dus nog niet uit de markt verdwenen. Daarvoor is volgens het UNRAE nog minstens een half jaartje nodig. Toch is vanaf de eerste maand van dit jaar t/m de afgelopen maand gemiddeld nog altijd 7,9% meer verkocht dan vorig jaar na dezelfde periode. Dezelfde staatssteun is daar mede oorzaak van. De meest bittere cijfers moeten dus vooral in de tweede helft van dit jaar nog volgen wanneer de uitwerking van een aantal maanden subsidie al ver uit het zich verdwenen is.
FGA daalt weer eens en dit keer met 24,99%, waardoor de marktaandeel in Italië weer onder de 30% grens duikt (29,83%). Het opgebouwde succes van vorig jaar is daarmee flink aan het wegsmelten. In Italië heeft bijna iedereen het moeilijk. VAG groeit slechts met 6%, terwijl Ford en GM flink zakken. Gek genoeg zijn het de Franse groepen PSA en Renault die meer terrein winnen.
Hier volgt een zo compleet mogelijk overzicht van de verkoopcijfers van de Fiat groep in de maand mei:
FIAT:
mei.2010: 36.789 mei.2009: 50.557
-27,23%=22,47% marktaandeel t.o.v. 34,39% in mei.2009
jan./mei.2010: 239.528 jan./mei.2009: 239.098
+0,18%=24,14% marktaandeel t.o.v. 26,00% over dezelfde periode in 2009
Punto/Grande Punto:
mei.2010: 11.765 mei.2009: 17.158
(jan./mei.2010: 84.370 jan./mei.2009: 74.578)
Panda:
mei.2010: 11.928 mei.2009: 16.688
(jan./mei.2010: 71.618 jan./mei.2009: 74.709)
500:
mei.2010: 5781 (503 500C) mei.2009: 7104
(jan./mei.2010: 34.082 jan./mei.2009: 40.183)
Bravo:
mei.2010: 2324 mei.2009: 4526
(jan./mei.2010: 13.673 jan./mei.2009: 16.783)
Croma:
mei.2010: 790 mei.2009: 626
(jan./mei.2010: 3309 jan./mei.2009: 5210)
Sedici 4×4:
mei.2010: 679 mei.2009: 596
(jan./mei.2010: 3938 jan./mei.2009: 5012)
Sedici 4×2:
mei.2010: 216 mei.2009: 139
(jan./mei.2010: 1364 jan./mei.2009: 1165)
Idea:
mei.2010: 431 mei.2009: 627
(jan./mei.2010: 2604 jan./mei.2009: 3836)
Multipla:
mei.2010: 651 mei.2009: 644
(jan./mei.2010: 4888 jan./mei.2009: 4435)
Qubo:
mei.2010: 853 mei.2009: 992
(jan./mei.2010: 10.684 jan./mei.2009: 3862)
Doblò:
mei.2010: 787 mei.2009: 335
(jan./mei.2010: 3397 jan./mei.2009: 2221)
Ulysse:
mei.2010: 48 mei.2009: 98
(jan./mei.2010: 431 jan./mei.2009: 825)
LANCIA:
mei.2010: 7798 mei.2009: 9008
-13,43%=4,76% marktaandeel t.o.v. 4,74% in mei.2009
jan./mei.2010: 45.750 jan./mei.2009: 40.965
+11,68%=4,61% marktaandeel t.o.v. 4,45% over dezelfde periode in 2009
Ypsilon:
mei.2010: 3876 mei.2009: 3957
(jan./mei.2010: 21.677 jan./mei.2009: 19.739)
Musa:
mei.2010: 2332 mei.2009: 2408
(jan./mei.2010: 14.410 jan./mei.2009: 9785)
Delta:
mei.2010: 1484 mei.2009: 2512
(jan./mei.2010: 9169 jan./mei.2009: 10.527)
Phedra:
mei.2010: 105 mei.2009: 124
(jan./mei.2010: 494 jan./mei.2009: 837)
AlfaRomeo:
mei.2010: 4262 mei.2009: 5622
-24,19%=2,60% marktaandeel t.o.v. 2,96% in mei.2009
jan./mei.2010: 22.475 jan./mei.2009: 25.839
-13,02%=2,27% marktaandeel t.o.v. 2,81% over dezelfde periode in 2009
MiTo:
mei.2010: 2733 mei.2009: 2936
(jan./mei.2010: 15.575 jan./mei.2009: 13.374)
159:
mei.2010: – mei.2009: –
(jan./mei.2010: – jan./mei.2009: -)
Brera:
mei.2010: 68 mei.2009: 87
(jan./mei.2010: 495 jan./mei.2009: 363)
Maserati:
mei.2010: 48 mei.2009: 54
-11,11%=0,03% marktaandeel t.o.v. 0,03% in mei.2009
jan./mei.2010: 239 jan./mei.2009: 334
-28,44%=0,02% marktaandeel t.o.v. 0,04% over dezelfde periode in 2009
GranTurismo:
mei.2010: 18 mei.2009: 39
(jan./mei.2010: 123 jan./mei.2009: 220)
Quattroporte:
mei.2010: – mei.2009: –
(jan./mei.2010: – jan./mei.2009: -)
GranCabrio:
mei.2010:- mei.2009: –
(jan./mei.2010: – jan./mei.2009: -)
Ferrari:
mei.2010: 88 mei.2009: 60
+46,67%=0,05% marktaandeel t.o.v. 0,03% in mei.2009
jan./mei.2010: 375 jan./mei.2009: 386
-12,23%=0,03% marktaandeel t.o.v. 0,04% over dezelfde periode in 2009
California:
mei.2010: 39 mei.2009: 19
(jan./mei.2010: 218 jan./mei.2009: 76)
485 Italia:
mei.2010: 42 mei.2009: –
(jan./mei.2010: 119 jan./mei.2009: -)
Als VAG PSA en Renault meer verkopen doet FGA iets heel erg niet goed in de eigenmarkt. Helemaal als je kijkt naar de totaal verkopen. Verbazend ook dat de Italianen ook niet massaal hun eigen producten kopen om de eigen economie te steunen. Maar ja mijn Italiaanse collega krijg ik na diverse pogingen hem te overtuigen niet in een Alfa als volgende lease wagen geen A4 maar een 159. Als sales persoon moet je toch wel een beetje overkomen en niet als een dief in de nacht onopvallend komen en gaan.
O en hij zou juist een Alfa moeten hebben met een sateliet cantoortje in de buurt van Milaan