FGA top bedankt voor eventuele staatssteun
Berlusconi zei gister dus de waarheid.
FGA wil absoluut geen auto’s bouwen in Termini Imerese, omdat dat ongeveer gelijk staat aan eurobiljetten in de Etna gooien. Om die beslissing, ondanks alle strijd eromheen, naar eer en geweten door te kunnen zetten, geven Marchionne en Di Montezemolo samen aan eventueel wel te willen bedanken voor staatssteun. Na 2010 zou die steun toch al weg vallen, dus waarom zou je er nu niet alvast vanaf stappen? Het nadeel daarvan valt te overzien. FGA rekent op een relatief goed jaar en hoopt dankzij deze zelfstandige houding zich vooral buiten het spervuur van de bonden en ministers te kunnen houden. Voor het bedrijf staat gedegen groei voor een lange termijn al sinds 2004 bovenaan de agenda om zo zelfstandig te kunnen overleven. Iets wat onmogelijk kan, zolang de onderneming alle eisen van nationale partijen zou inwilligen. Partijen die graag verhoudingen van vroeger in stand willen houden ten koste van alles. Marchionne noemt dat een ongezonde gedrogeerde toestand van economisch nationalisme. Een fenomeen dat ook elders in Europa momenteel door de crisis onder druk staat, waardoor de toekomst van verschillende fabrieken onzeker dreigt te worden. Heilige huisjes als staal en autoindustrie vallen steeds moeilijker te beschermen door nationale overheden, omdat juist nu door grootindustriëlen beter geld verdiend kan worden buiten het eigen continent.
Op dit moment is er in Rome een overleg gaande tussen de FGA top, de minister en de sociale partners. Bovenaan de agenda staan Termini Imerese en staatssteun 2010. Vooraf sprak Luca Cordero di Montezemolo zich al uit over dat laatste. Hij was daarbij ook kritisch over de regering. Iets wat we Marchionne ook al meerdere malen hoorden zeggen. Di Montezemolo; “Vanaf dat wij bij Fiat werken hebben we nooit een stuiver gekregen van de regering.” Later wilde Luca Cordero di Montzemolo dit wel een beetje diplomatiek nuanceren door te stellen dat ‘Fiat veel aan Italië heeft gegeven, maar ook veel van Italië heeft mogen ontvangen’.
De president van FGA zei netals Marchionne gister dat ze niet afhankelijk zijn van staatssteun en dat het geen ramp is als die uitblijft. Verschillende senaatsleden hoorden de afgelopen 24 uur met argwaan deze verklaring aan. Men is bang dat in dit steekspel FGA zich nu schuldig maakt aan tactische blufpoker om uiteindelijk zo min mogelijk fabrieken in Italië open te hoeven houden. Volgens een minister zou dit een slechte grap zijn van FGA, als dit hun manier is om zich van verantwoordelijkheden te kunnen onttrekken.
Di Montezemolo gaf opnieuw aan dat voor Termini Imerese geen autoproductie in het verschiet ligt, maar dat FGA wel volop zal meewerken aan andere oplossingen. Aanstaande 21 april zal FGA met een 4 jaren plan komen dat tot in detail de toekomst van alle fabrieken uitlegt van Detroit tot Sicilië.