FGA lijkt immuun voor electro-hype
MultiAir is wat de klok slaat bij FGA. De zelfstandige positie die Fiat Group Automobiles inneemt, binnen de kijk op een groene toekomst, is haast heldhaftig.Weet men precies waar men mee bezig is? Of is het één grote gok? Wij denken dat het eerder met het eerste te maken heeft, aangezien we er van overtuigd zijn, dat de leiding van FGA momenteel over een erg sterke verziende blik beschikt. Bovendien spreekt het in het voordeel van FGA, dat het moedermerk Fiat voor het derde jaar op rij, de schoonste ter wereld is. Wanneer je een Fiat koopt, weet je zeker dat je weinig CO2 uitstoot. In 2007 was dat al een record laagte van 137 gram/km, dit jaar is dat zelfs maar 129 gram/km. Hiermee is Fiat onder de voor dit jaar gestelde 130 gram/km grens gedoken, van gemiddelde CO2 uitstoot van geproduceerde auto’s. In 2015 is deze grens 120 gram/km en 2020 nog maar 90 gram/km. Een strenge doelstelling dus, waarbij Fiat tot nu toe het beste jongetje van de klas blijkt.
Je kunt als kuddedier op de IAA ondanks deze indrukwekkende cijfers tóch wel wat twijfels krijgen als het om de prestaties gaat van FGA op dat gebied. De Italiaanse groep is namelijk de enige die nog alle heil ziet in een schone toekomst middels een conventionele verbrandingsmotor. MultiAir is daar hét knappe symbool van. Alle andere producenten komen met elektrische en semi-elektrische visies of ideeën met alternatieve brandstoffen. FGA dus niet voorlopig. Ook al weten we dat FPT bezig is met de ontwikkeling van een MultiAir-Hybride combinatie. Dan bekruipt je op het oog dus de gedachte dat men achter de feiten aanloopt, ondanks de presentatie van een erg intelligente motor.
Aan de andere kant weten we ook dat het kuddegedrag binnen de autoindustrie vaak een teken is van juist een gebrek aan visie. Iedereen weet namelijk dat je binnen afzienbare tijd geen volledig electrische automarkt zult krijgen. Het is zelfs buitengewoon onverstandig om commercieel die illusie te wekken, aangezien je door ‘voor op schema te lopen’ uiteindelijk zult bewerkstelligen dat het hele feest niet doorgaat. En wanneer het dan wél nodig is, blijkt men er niet klaar voor te zijn. FGA is dus behalve heel schoon, naar onze mening ook heel verstandig bezig. Die visionaire instelling sluit zoals gezegd aan bij het beeld dat we vandaag de dag hebben van de leiding bij FGA. Heel ónverstandig vinden we dus de talloze 100% electrische voorstellen van de vele fabrikanten op de IAA. VAG, Renault-Nissan, PSA en Daimler, zijn de grote groepen die in Frankfurt hele hoeveelheden electrisch spul presenteerden met een ontzettende beperkt bereik van rond de 200 km. Dat die modellen binnen een paar jaar al een grote groep klanten zullen vinden is volgens ons puur opportunistisch wishful thinking en geen wetenschap.
Ook de huidige Hybride vorm die momenteel nog volop gepresenteerd wordt door Honda, BMW en Toyota laten veel te wensen over en blijken minder groen dan men doet blijken. Weer een argument dus in het voordeel van FGA, dat met het accent op ‘downsizing’ nog altijd een verstandige koers lijkt te volgen. MultiAir heeft volgens ons de toekomst (nu al euro 6 normering!). Helemaal als men t.z.t. de Hybride vorm daar aan toevoegd.
Maar de vraag blijft staan voor iedere bloglezer. Is FGA inderdaad zoals wij vinden rationeel gezien het meest verstandig bezig? Het heeft namelijk geen enkel 100% electrisch alternatief.
Da’s een hele interessante. Ik begeef me enigzins in het speelveld van elektrisch vervoer en de benodigde infrastructuur en ik denk dat vanuit het perpectief van fiat het ontzettend slim is om nog even niets met elektrische concepten te doen.
De belofte van elektrisch rijden blijft de komende 5 jaar nog werkelijk een belofte m.i.
Fiat slaat de eerste ronde van onrendabele voertuigen die ook nog eens lastig te verkopen zijn vanwege een gebrek aan oplaadpunten en andere infrastructuur over, om vervolgens, wanneer de echte doorbraak daar is. Op typische fiat wijze een stel betaalbare modellen neer te zetten die voor de gewone man bereikbaar zijn.
Vanuit het perspectief van Lancia en Alfa Romeo vindt ik de keuze om niet alvast een start te maken met innovatie op dit vlak wel gevaarlijk. Er wordt op deze manier binnen het concern geen ervaring opgedaan met de bouw van dit soort voertuigen. Deze auto’s worden toch vooral gekocht door de forerunners waar het gaat om stijl en innovatie. Wellicht dat hierdoor dus een deel van de clientele uitwijkt naar andere merken die wel hybride concepten kunnen leveren.
Ik was dit voorjaar bij de ex-Lanca en ex-Maggiore fabriek in Chivasso. Daar worden tegenwoordig een soort calimero-autotjes gebouwd en het zou me niets verbazen als dit elektrische autotjes waren. Ik kon ze van die afstand niet plaatsen en werd vervolgens weggestuurd door de beveiliger. Iemand die hier meer van weet? Wie weet is Fiat in een ander bedrijfje allang bezig met het opdoen van de nodige ervaring maar hangt dit niet aan de grote klok om het mogelijke gezichtsverlies te voorkomen???
Het zou me niet verbazen.
Mijn conclusie: goede bewuste keuze van FGA!
-Ik denk niet dat de merken AR en Lancia enkel géén ervaring opdoen met elektrisch omdat zij één zijn met Fiat. Als Fiat er wel mee bezig is, dan ook AR en Lancia. Alles wordt tegenwoordig i.t.t. vroeger zorgvuldig aan mekaar gelinkd.Geen problemen dus met een slechte taak verdeling zoals we eerder vaak wel hebben gezien.
-Ik denk dat de Calimero autootjes die jij zag 2c MultiAir testauto’s waren van de Topolino cq Lancia stadsauto.
Goed nieuws dat je ze gespot hebt!!
Zeker geen foto’s?? 😛
http://i168.photobucket.com/albums/u191/xqxraymond/Lancia%20Kappa%20coupe/DSC07606.jpg
Dit is een foto van de locatie. Ik heb wel een heel beroerde foto van die karretjes, ze stonden heel ver weg. Ik zal die eens opzoeken deze week. Dan post ik hem hier wel even. Is dat een goed plan?
Dat is meer dan een goed plan! Zelfs beroerde foto’s ontvangen we graag! 🙂
Prachtige K trouwens! Is dat RossoNobile?
Mijn K coupé is inderdaad RossoNobile volgens mij. Vooraf een week op Sardinië rondgereden om de WRC te bezoeken dus de glans was er op deze foto’s een beetje af 🙂
Ik heb je de foto gemaild. Volgens mij heb je gelijk over die Topolino / Lancia stadsautotjes. In dit licht wordt die foto ineens spannend.