FGA ligt op koers
FGA toont de cijfers van de eerste 9 maanden.
Vandaag bevestigd de het bestuur van FGA dat de gestelde doelen voor 2009 behaald zullen worden. Helaas vinden deze voortreffelijke resultaten nog altijd plaats tijdens een crisis en daalt de vraag naar auto’s, machine’s, bussen en vrachtwagens nog altijd. Ook voor FGA. Onder leiding van president Luca Cordero di Montezemolo kwam vandaag de raad van bestuur van de Italiaanse megaconcern bijeen in Turijn.
Na dit derde succesvolle kwartaal weet men te melden dat het voor 2009 gestelde doel nog staat als een huis. De doelstelling voor het einde van het jaar is een winst (uit gewone bedrijfsuitoefening) van een miljard euro en een netto industriële schuld van 5 miljard Euro voor de hele Fiat Group. De groep bevestigde de verwachting van een 20 % afname van de wereldwijde vraag naar eigen producten en een industriële cash flow hoger dan 1 miljard euro, met een netto industriële schuld lager dan 5 miljard Euro. Daar komt het beoogde voordeel van de strategische aanpassingen voor het nieuwe Chrysler (en de daarbij behorende ‘component sharing’) nog bij. Voor verdere details hierover moeten we wachten op 4 november, de datum waarop de presentatie plaatsvindt van het plan voor de revival van de Amerikaanse gigant en natuurlijk de sterke schaalvergroting van de Italiaanse autoindustrie.
De inkomsten van de groep in het derde kwartaal van 2009 zijn gelijk aan 12 miljard Euro, dit reflecteert nog het grote effect van de mondiale teruggang van de economie. Het bedrijfsresultaat van het derde kwartaal 2009 was 267 miljoen Euro ( 802 miljoen in het 3e kwartaal 2008). De winst uit de gewone bedrijfsoefening van de groep was gelijk aan 308 miljoen Euro. De netto industriële schuld was grotendeels onveranderd en de liquiditeit op 30 sept 2009 is 8,4 miljard euro (een groei van 2 miljard Euro t.o.v. van het begin van de maand).
Fiat Group Automobiles wint in het laatste kwartaal aanzienlijk en behaalde een omzet van 6,5 miljard euro (-1,4%). Dankzij de verkoop van 538.900 met name lichtere voertuigen (+4,3% na dezelfde periode in 2008) . Met een verbetering op de Oost Europese markt (+0,4 % naar 8,3%). De toenam is vooral te danken aan de voordelen van overheidssubsidie voor sloopregelingen en het (ver)kopen van schone auto’s. De verkoop van FGA automobielen is in Italië met 20,4% toegenomen, in Groot Brittanië met 42,4% en in Duitsland met maar liefst 48,8%. Resultaten die uitblonken t.o.v. de algehele tendens op de markt. In Frankrijk namen de verkopen af met -4,6%, zo ook in Spanje (-19,6%). In Brazilië is Fiat marktleider met 24,5% marktaandeel dankzij een toename van 7,8%. In de eerste 9 maanden heeft FGA een omzet behaald van 19 miljard euro (-10,3%) met 1.594.600 verkochte eenheden, 7,6% minder dan na driekwart jaar vorig jaar (2008, -1,7% op auto’s).