FGA is Europees kampioen

FGA

FGA komt in deze periode van de grote Duitse autoshow met veelbelovende cijfers.

Die cijfers gaan over de prestaties in een uitermate moeilijk terrein, namelijk de europese markt. Cijfers die aantonen dat FGA een kerngezond bedrijf is in crisistijd, zelfs op de bakermat van de auto. Fiat Group Automobiles komt namelijk als eerste als structurele winnaar naar voren. Dat geldt voor de jaarlijkse resultaten én de resultaten in dit moeilijke jaar 2009. FGA verkoopt na 8 maanden 1,1% meer dan over dezelfde periode vorig jaar toen het allemaal nog veel makkelijker ging. Dat staat gelijk aan 10.000 meer verkochte auto’s. Het gaat om een totaal van maar liefst 850.958 verkochte auto’s met een Italiaans logo van januari tot nu toe. De traditioneel in deze tijd van het jaar gepubliceerde algemene cijfers van de europese unie voor automobiel producenten tonen dat aan. De ACEA kwam dinsdag met deze resultaten naar buiten. Italiaans Financieel dagblad ‘Milano Finanza’ komt op hetzelfde moment tot de conclusie dat algemeen CEO  Sergio Marchionne de meest crisisbestendige leider is van een grote autoconcern. past prima in het plaatje wat ons betreft.

De europese markt groeide in zijn totaliteit deze zomer met 2,8%. 3% als je juli met augustus vergelijkt. De groei werd eind juni ingezet na 14 maanden van teruggang. Het verschil tussen landen onderling is groot. De groei is voor een groot deel toe te schrijven aan  de sloopregelingen die in diverse landen van kracht zijn. 9,5 miljoen auto’s zijn dit jaar tot nu toe verkocht en gekocht. Dat is nog altijd 8,2% minder dan vorig jaar.

FGA registreerde in juli 116.946 verkochte auto’s over heel Europa, wat op jaarlijkse basis een toename is van 10,9%. Het marktaandeel steeg hiermee van 8,4% vorig jaar naar 9% dit jaar. FGA deed het daarmee vier keer beter dan het gemiddelde. 92.917 nieuwe Fiats werden op kenteken gezet op ons continent. Daar mee komt het merk op een jaarlijkse toename van 11% en stijgt het marktaandeel van 6,6% naar 7,2%. Het kleine maar potentieel sterke Lancia steeg met een jaarlijkse indrukwekkende 20,5%. 12.543 Lancia’s werden er in Europa verkocht in juli. Hiermee kwam het marktaandeel van 0.8% uit op een volle 1%. Alfa Romeo verkopen stegen met 2,2% waarmee Alfa Romeo haar marktaandeel van 0,8% in stand hield. De hele rijken hielden wellicht wat meer de hand op de knip want Ferrari en Maserati verkochten samen ’slechts’ 650 auto’s, wat een daling is van 7,7% in vergelijking met juli vorig jaar.

In het doorgaans verkooptechnisch luwere Augustus verkocht FGA 61.067 auto’s. Dat is een jaarlijkse toename van 9%. De augustus verkopen stegen daarmee van 7 naar 7,4%. FGA deed het daarmee 3 keer beter dan het gemiddelde. 49.376 Fiat’s vonden een nieuwe klant. Dat is 9,1% meer dan augustus vorig jaar. Goed voor een jaarlijkse toename van 5,6% naar 6%. 5761 Alfa’s werden verkocht waarmee Alfa Romeo een 4,2% aan jaarlijkse toename op haar naam kon schrijven. Het marktaandeel bleef stabiel op 0,7%. Het kleine Lancia verkocht maar een kleine 100 auto’s minder in Europa dan Alfa Romeo (5685). Hiermee stijgt Lancia jaarlijks met 15,7% in de maanden augustus.

FGA kon voor de eerste 8 maanden een jaarlijkse toename registreren van 8,1 naar 8,9% marktaandeel. Een toename van 1,1%. FGA kan dus tegen een stootje in deze moeilijke tijden. FGA is met deze resultaten de enige grote autobouwer die in vergelijking met vorig jaar een toename ziet in een tijd waarin de totale markt met 8,1% achteruit is gegaan. WereldkampioenVAG heeft last van een 2% afname, gevolgd door BMW, Toyota, GM en Daimler. De enige ander groep die wel een toename kon registreren was het veel kleinere Koreaanse Hyundai.

Fiat verkocht in de eerste 8 maanden 690,120 auto’s wat een toename is 0,5%. Een aandeeltoename van 6,6 naar 7,2%. Lancia, goed voor 80.297 eenheden, groeit met 0,1% en kan zo een marktaandeel van 0,8% in stand houden. Alfa Romeo kent na 8 maanden een jaarlijkse stijging van 8,7%. Daarmee kan het Milanese merk haar marktaandeel uitbreiden van 0,7 naar 0,8%.

Met de komst van MultiAir en de aankondiging van het gebruik van deze motoren op Chryslers en Jeeps (nu nog door Magna voorzien van motoren) door Marchionne deze week, verwachten we dat FGA voor een groot deel uit kan zien naar een positieve toename.

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.