FGA heeft nieuwe 3.2 V6 in de planning voor Alfa Romeo, Lancia en Maserati

V6

De Fiat-Chrysler groep heeft een nieuwe op de 3.6 V6 Pentastar gebaseerde 3.2 liter variant in planning staan. In het verleden hebben we hier al eens over geschreven op onze site. Het lijkt een niemendalletje, maar in realiteit is de 3.2 de basis voor een reeks krachtige motoren die we terug zullen zien op grotere modellen van Alfa Romeo, Lancia en Maserati. MultiAir techniek en turbo’s, zullen worden toegepast op deze door Fiat Powertrain Technologies bedachte evolutie. Paolo Martinelli is bij FPT een van de eindverantwoordelijken voor deze nieuwe ontwikkeling. Hij heeft momenteel ook de leiding in het onlangs geopende technologische centrum van Maserati, waar men hard werkt aan een flinke uitbreiding. Meer vermogen en een lager verbruik en uitstoot behoren nu ook tot de kenmerken van de V6 die er nu aankomt. Het blok zal bijvoorbeeld gekoppeld worden aan een nieuwe 9-traps automaat van ZF. De productie van het aantal V6 motoren zal volgens Marchionne sterk toenemen. Momenteel zijn dit er rond de 440.000 per jaar (Trenton, Michigan en het Mexicaanse Saltillo).

Deel dit artikel:

10 gedachten over “FGA heeft nieuwe 3.2 V6 in de planning voor Alfa Romeo, Lancia en Maserati

  • 17 maart 2012 om 13:06
    Permalink

    Eindelijk!
    Ik kan niet wachten om weer een echte V6 te starten.
    Nu hopen dat het geluid ook weer echt des Ala’s is 😉

    Beantwoorden
  • 17 maart 2012 om 16:29
    Permalink

    waarom niet weer de eigen 3.2 uit de gta,
    effe praten met cosworth 😛
    plenty power…

    Beantwoorden
  • 17 maart 2012 om 16:36
    Permalink

    Laten we eens beginnen met wat plastic op dat blok te vervangen door gepolijst RVS en aluminium….Mooie stalen aanzuigbuizen is niet alleen leuk voor het oog maar geeft een een mooier aanzuig geluid….

    Beantwoorden
  • 17 maart 2012 om 19:35
    Permalink

    Het schijnt dat dit blok al wordt geintroduceerd in de nieuwe Jeep Cherokee.of het ook de kwaliteit heeft van de Alfa blokken is inbekend.

    Beantwoorden
  • 17 maart 2012 om 22:24
    Permalink

    het zal wel druk worden in het vooronder met al die toeters,en bellen.das niet fijn voor de monteur/en
    portemonee… 😆

    Beantwoorden
  • 17 maart 2012 om 22:27
    Permalink

    Gaspedaal respons was heel goed bij de Busso V6 het oppakken van de motor voor de rest was de motor al behoorlijk oud maar wel een juweel. Ik denk dat deze nieuwe motor ons de oude Holden V6 snel zal doen vergeten. Martinelli is briljant en prachtig dat deze naam aan die motor zal worden verbonden. Een italiaanse trotse traditie die begon bij Busso, Lampredi, en nu Martinelli.

    Het Alfa Romeo blok zal wel met rode koppen komen en wat andere anpassingen misschien inderdaad wat meer chroom erop.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 19 maart 2012 om 14:34
    Permalink

    Even wat wishful thinking: Wat denk je van deze motor in de lengte met een 6 (of meer) traps TCT boven de achteras? Die fantastische transaxle van de alfetta generatie had maar één nadeel; de schakelstangen. Met een TCT heb je dat niet, dus kom maar op….

    Beantwoorden
  • 19 maart 2012 om 15:06
    Permalink

    8) sllurrp. Hoop zo dat het wachten uiteindelijk om dit soort redenen is geweest. Voor 2014 moet er iets uitlekken over dergelijke modellen anders mogen we concluderen dat ze er simpelweg niet komen………………………….

    Beantwoorden
  • 20 maart 2012 om 19:42
    Permalink

    Het zal ongetwijfeld wel een zijdezacht lopende motor zijn maar tegen die tijd kost de benzine minstens 2 euro per liter..

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.