Ferrari’s ‘Multiair’ systeem
We weten dat Ferrari enige tijd geleden het Multiair systeem van Fiat onder de loep heeft genomen. Want ook Ferrari is namelijk opzoek naar groenere technologie voor haar motoren. Het Multiair systeem van FPT/CRF bleek echter ongeschikt voor de hoogtoerige Ferrari motoren. Door o.a. de viscositeit van de olie/vloeistof die door het Multiair systeem wordt gebruikt, wordt het systeem minder bruikbaar om de kleppen onder hoge toerentallen met de gewenste snelheid te bedienen.
De kleppen in een normale motor worden gesloten met de traditionele metalen klepveren. Een groot nadeel van deze veren is de massatraagheid onder hoge toerentallen. De veren zijn dan door de beperkte valversnelling niet in staat de gewenste snelheid van de onderdelen te volgen. Door deze massatraagheid verliest de motor efficiëntie op hogere toerentallen. De kleppen sluiten immers niet meer op het gewenste tijdstip. Ducati heeft hier een mooi systeem voor ontwikkeld, namelijk het Desmosedici systeem. Het nadeel van dit systeem is echter dat het systeem grofweg met een dubbele nok werkt om de veren te vervangen. De kleppen zullen hierdoor altijd met een vast profiel openen of sluiten dat afhankelijk is van nokkenassen.
Het systeem dat door Ferrari is ontwikkeld werkt echter met pneumatische veren. Deze ´veren´ die onder luchtdruk (pneumatiek) werken ondervinden geen last van de bovengenoemde massatraagheid. Maar alleen het elimineren van massatraagheid is niet het enige voordeel dat dit systeem met zich meebrengt. Wat wij uit deze sheets begrijpen is dat deze pneumatische veren namelijk naar wens kunnen worden aangespannen. Het sluitprofiel van de kleppen kan hierdoor worden geregeld waarmee dat tevens voor de luchthoeveelheid in de cilinders geldt. Hierdoor winnen de motoren vooral op hogere toerentallen in de breedste zin aan efficiëntie. De mensen die de sheets goed gaan bestuderen zullen ook nog de traditionele klepveer tegenkomen. Dit is een lichtere variant die het systeem op lagere toerentallen ondersteund. Dus we kunnen gelukkig ook in de toekomst op een milieubewuste manier van veel giri´s genieten.
Voor meer informatie is de sheet hier te vinden.
Via: Autoblog.nl