Ferrari ziet Melbourne als ultieme uitdaging
De laatste twee keer waren de bezoekjes aan het Albert Park circuit van Melbourne niet bepaald een succes te noemen.
Daarom zet Ferrari deze week alles op scherp en klinkt er de waarschuwing van Domenicali. Het grote succes van Bahrain is inmiddels geschiedenis en tevens verliep ondanks de triomftocht niet alles naar wens. Teambaas Stefano Domenicali;
“We hebben een analyse gemaakt van alle problemen die we in de oliestaat tegenkwamen gedurende die drie dagen. Het resultaat was natuurlijk super, maar we hebben een behoorlijke opsomming aan oneffenheden ervaren die we graag willen oplossen voordat we in Melbourne aan de start verschijnen. De eerste overwinning is het bewijs dat we ondanks dat over een hele goede auto beschikken, ook ten opzichte van de concurrentie die heel dicht op de loer ligt. We zijn ervan doordrongen dat Australië een totaal nieuwe uitdaging vormt en dat we alles op alles moeten zetten om daar een goede race neer te zetten.”
De GP van Australië begon ooit in Adelaide in 1985 waar Ferrari slechts een keer won met Gerhard Berger in 1987. In Melbourne (sonds 1996) won Ferrari vanaf 1999 vier keer achter elkaar met Eddie Irvine. Vervolgens nog eens drie keer met Schumacher. Later won de Duitser er nog eens in 2004 en tot slot haalde Raikkonen in 2007 de laatste overwinning voor de Scuderia tot nu toe.
Het hele rode team is momenteel druk aan het werk in en rond het Albert Park. De auto’s hebben al in Bahrain een grote checkup gehad. Dat gebeurt iedere keer wanneer de auto’s een volgende grote reis te wachten staat van het ene continent naar het andere, en een tussenstop in Maranello er dus niet in zit. Dat veel werk al verricht is heeft ook te maken met het feit dat de werkruimte in ‘Down under’ veel geringer is dan bij Sakhir. Tegelijkertijd zorgt die gebrek aan ruimte in de paddock en de algeele spartaanse sfeer van het Albert Park, voor een geweldige atmosfeer van spanning en motivatie waardoor de Australische GP tot een van de favorieten hoort van de meeste teams.
Ferrari wordt de laatste paar dagen weleens een gemakkelijke eerste overwinning verweten aangezien het circuit in Bahrain zo ‘lekker snel’ is. Domenicali zegt daarover het volgende; “Ok, blij te horen dat we daardoor voortaan altijd de eerste en tweede plaats zullen behalen daar. Nee, alle gekheid op een stokje, maar het is veel te vroeg om zoiets te zeggen. We moeten daarvoor de aankomende wedstrijden afwachten en ondertussen alles geven om vervolgens de feiten te laten spreken.”
Al met al was de sfeer binnen de Scuderia na de eerste run eentje van opluchting. Op prestatieniveau is het Italiaanse RedBull team wellicht iets beter dan Ferrari momenteel en liggen McLaren en Mercedes op de loer. Melbourne is in ieder geval een altijd mooie race om echt naar uit te zien vindt het team. De enorme sfeer die van het Italiaans getinte publiek uit gaat is altijd geweldig om te zien. Een kolkende Ferrari-massa zie je altijd in Australië. Het kan spannend worden aangezien de invallende herfst in Australië ook voor regen kan zorgen en lagere temperaturen. Vervolgens zal het team alweer klaar staan voor Maleisië. Overigens is die trip die maandagochtend al zal plaatsvinden, de reden waarom er sinds vorig jaar zo laat wordt gestart in Melbourne. Bijna in de avond zodat na de wedstrijd eigenlijk direct ingepakt kan worden.
De reden waarom zo laat gestart wordt is meneertje Eikelstone die een later tijdstip aanhoudt voor het Europese kijkerspubliek.
De rijders klaagden vorig jaar dat de ondergaande zon in hun ogen scheen maar ja wat hebben rijders nu in te brengen als onderdeeltje van de zogenaamde grote show?
Rijders in de F1 hebben vaker wat te mouwen. In geen enkele andere competitie klaagt men over zoiets onbenulligs als een ondergaande zon. Als Formule 1 echt het neusje van de zalm wil zijn moeten de helmenfabrikanten er maar wat op verzinnen met hun viziertjes.
In 24 uurs races heb je er ook mee te maken en in de USA rijd men regelmatig avond en nachtraces onder flinke scherpe bouwlampen.