Ferrari werkt volop aan de sportwagen van de toekomst
Op de Ferrari 458 Speciale zien we zoals gezegd het nieuwe Side Slip Control (SSC) systeem als technisch hoogstandje, maar Ferrari werkt reeds aan een intelligente uitbreiding van dit systeem en heeft daar inmiddels patent op aangevraagd. Het systeem dat we op de indrukwekkende nieuwkomer met 605 pk terug kunnen vinden, controleert louter de mate van uitbreken van de achterzijde van het voertuig, wanneer het hard door een bocht gaat. Ter verbetering van dit aspect dat de rijdynamiek al aanzienlijk zal verbeteren, zullen in de nabije toekomst nog diverse andere functies dit bestaande SSC systeem verder ondersteunen.
Zo is er het systeem dat straks tevens via het gaspedaal actief reageert op de handeling van de bestuurder, tijdens het meer rigoureuze bochtenwerk. Tijdens het insturen zal er bijvoorbeeld op gecontroleerde wijze het vermogen worden aangepast (op het gedrag van de bestuurder) voor het zo ideaal mogelijk zijwaarts uitbreken. Dezelfde actieve houding neemt de auto vervolgens aan bij het weer uitsturen van de bocht en het loslaten van het gaspedaal, zodat de auto des te eerder de ideale lijn weer terugvindt. Afgezien van een hogere mate van veiligheid, zorgt het ook voor meer rijplezier zonder dat de piloot een hoop extra heldhaftigheid moet zien op te brengen. Ferrari koppelt dit systeem in de sportwagen van de toekomst ook aan een manier om de fysieke kenmerken (zoals hartslag en reflexen van de ogen) van de bestuurder te analyseren voordat de bocht überhaupt genomen zal worden. Bij een lager reactievermogen, zal het systeem bijvoorbeeld anders ingrijpen, dan wanneer er sprake van voldoende alertheid is.
Om de ideale rijdynamiek geheel te perfectioneren is er dan ook nog het systeem dat straks de hoek van de wielen automatisch zal aanpassen tijdens het nemen van bochten. De ophanging past zich dan aan ten opzichte van het oppervlak van de weg en de lengte-as van het voertuig. Dit systeem is ook vooraf in te stellen, afhankelijk van het type band dat gebruikt zal worden. Op deze wijze wordt het gebruik van het juiste rubber ook weer verder geoptimaliseerd. Kortom Ferrari is leidend op het gebied van de laatste sportwagentechniek en lijkt van plan dit te blijven of zelfs uit te bouwen.