Ferrari trekt doek van de F138 F1 bolide

F138 pres1

Zojuist is het doek van de nieuwe F1-wagen F138 van Scuderia Ferrari getrokken als startschot van alweer het 59ste GP-seizoen van de renstal uit Maranello. Zoals gezegd staat de ‘F’ voor Ferrari, de 13 voor het jaartal en de 8 voor het aantal cilinders (2398 cc), van het blok ‘Tipo 056’. De krachtbron is de laatst uit een lange reeks voor de sprong naar de nieuwe 6-pitter gemaakt zal worden. De uitdossing moet in bepaalde mate een herinnering zijn aan de kampioenschappen die gewonnen werden. Opvallend is de striping onderin, dat alles te maken heeft met de sponsor Puma®. Op de kleding van de Scuderia is er in hetzelfde wit ook een knipoog gemaakt naar een oude sponsor van een een bekend tabaksmerk.

F138 pres2

Intern heette dit project ‘664’, wat de eerste vrucht is van een nieuwe werkwijze waarbij twee zelfstandige ploegen aan twee voertuigen werkten. De eerste voor dit seizoen en de tweede al als voorbereiding op het volgende F1-seizoen. Reglementair komt de F138 overeen met de creatie van vorig jaar, aangezien er geen veranderingen zijn. De F138 is een evolutie van de F2012, waarbij veel is herzien, met het behoud van de goed eigenschappen zoals de uitmuntende betrouwbaarheid. De ophanging komt in grote lijnen overeen, als is de aerodynamica van die aan de achterzijde aangepast. Het ontwerp van de carrosserie is hertekend om de positionering van het uitlaatsysteem aan te kunnen passen. De luchtinlaten boven de bestuurder en aan de zijkanten is aangepast te bevordering van de aerodynamica. De lay-out van het systeem voor luchttoevoer is ongewijzigd. De achterzijde van de auto is een stuk smaller geworden, met name aan de onderzijde. De vleugels zijn nagenoeg die van de F2012. Er kunnen tijdens de testfase nog wel aanpassingen worden gedaan. Het systeem dat de weerstand van de achtervleugel reduceert, is herzien, rekening houdend met het reglement voor dit seizoen.

F138 pres4

Voor de luchtinlaat op de remmen zijn kleine aanpassingen gedaan, zowel voor de voor- als achterzijde. Verder is er gewerkt aan het gewicht en de kwaliteit van de reminstallatie. Hiervoor is nauw samengewerkt met Brembo. De motor van de F138 is een evolutie van het blok van vorig jaar. Intern is er niets aangepast aangezien dat niet is toegestaan. Men heeft aan de kwaliteit kunnen werken, maar het gebied van prestaties was er weinig mogelijk. Het KERS-systeem blijft waar het zit, namelijk centraal onderin het voertuig. De keuze voor deze plek is in grote mate ook bepaald met het oog op veiligheid. Samengevat zijn dit de belangrijkste kenmerken van de F138; Het gewicht van de auto is verder gereduceerd en de elektronische systemen en de motor, zijn geperfectioneerd op het gebied van duurzaamheid. De auto weegt inclusief coureur, olie, water en brandstof zo’n 642 kg. De V8 32v weegt 95 kg. De ECU van Magneti Marelli is van de nieuwste generatie en debuteert officieel pas in 2014.

F138 pres3

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.