Ferrari toont volgende maand eerste hypercar in Icona serie
Volgende historiserende limited edition.
Ferrari verzamelaars bestaan er wereldwijd in allerlei soorten. Het enige wat samen gemeen hebben is een ruim budget. Je hebt puristen die enkel bij het oude zweren, de nieuwe klant die het nieuwste van het nieuwste wenst (soms geheel op maat in de vorm van een SP/Special Projects) én zij die het beste wensen van beide. Voor die klant is Ferrari drie jaar geleden met de Icona SP serie begonnen in de vorm van de Monza SP1 en SP2. Ferrari zet nu een volgende stap en komt met een nieuw model gebaseerd op de LaFerrari Aperta. Een hypercar in een retrojasje dus dat op papier de werktitel ‘F251’ draagt. Het kan best zijn dat de mensen in Maranello bij dit alles geïnspireerd zijn geraakt door liefhebbers die reeds op eigen houtje hun ideale icoon vormgaven. Ruim tien jaar geleden schreven we op AutoEdizione namelijk over een project van de Amerikaan James Glickenhaus, die door Pininfarina de P4/5 liet tekenen op basis van de Enzo, de voorloper van de LaFerrari. Meer puristische (en veel rijkere) Ferrari-fans dan Glickenhaus vind je niet snel, want hij liet toen in 2010 bovendien een wedstrijdwagen bouwen op basis van de straatversie uit 2006.
Weer de 330 P3/4.
Ferrari had toen nog geen adequaat programma om dit soort klanten ten bedienen en besefte vermoedelijk nog niet geheel dat er een markt was ontstaan voor dit soort unieke projecten. Inmiddels is de Ferrari op maat een mondiaal fenomeen geworden en zal de tweede Icona creatie waarschijnlijk op dezelfde door Glickenhaus zo geliefde 330 P3/4 uit de jaren ’60 zijn gebaseerd. Deze duurrace auto voor de prototypeklasse was er ook als open Spider, vandaar dat de LaFerrari Aperta de basis vormt voor deze Icona. Onder andere klanten die reeds de Monza SP1/2 kochten, ontvingen onlangs een uitnodiging in stijl voor een bezichtiging van de nieuweling. Men kreeg naast een brief ook een ‘cancelletto’, oftewel het ‘hekje’ waartussen de versnellingspook van versnelling naar versnelling kon worden bewogen in de Ferrari’s van weleer. Het is trouwens hierdoor niet gezegd dat Ferrari ook daadwerkelijk met een handgeschakelde versie komt van de nieuwe Icona. Dit mooie sportieve symbool is immers ook terug te vinden in de nieuwe Roma met automaat met dubbele koppeling. We verwachten dat slechts enkele dagen na deze speciale klanten, de rest van de wereld via internet eveneens een eerste blik gegund krijgt op de nieuwe Ferrari in de Icona serie. Maserati zal ons in november ook iets nieuws tonen dus het wordt een heerlijke warme herfst op Italiaanse gebied.
Ik hoop dat Ferrari al zijn resources zal inzetten op de noodzakelijke -wettelijk verplichte- transitie naar elektrisch of in ieder geval zero-emission, en niet zozeer deze ‘specialties’. Die transitie zal van Ferrari nog veel vragen nu motor, versnellingsbak, uitlaat en brandstof minder relevant zijn of wegvallen. Een “kodak”-moment komt voor Ferrari met rasse schreden dichterbij. Rekenaars zullen Ferrari nog aan een rijke Chinees willen verpatsen, maar ik hoop dat mensen, Italianen met het hart op de juiste plek, de nieuwe route voor Ferrari zullen vinden. Het zal heel heel moeilijk worden, maar fataal als de inspanningen niet in de juiste richting gaan. Zie het gezwalk bij Alfa Romeo… Wellicht goed dat Ferrari de merken Maserati en Alfa Romeo van Stellantis overneemt en zich meer op hogere aantallen en het middensegment gaat richten. Hun geschiedenis is toch al sterk vervlochten vanaf de jaren 30. PS En probeer een deelname te krijgen in Touring Leggera en laat hen de specialties uitwerken. Eens?