Ferrari toont Portofino op IAA en spreekt over toekomstige modellen

Met de presentatie van de nieuwe Portofino en de viering van het 70-jarig bestaan, lijkt het alsof Ferrari een nieuw tijdperk wil inluiden. De Portofino is meer dan z’n voorganger 100% gericht op ultieme prestaties en dat is precies wat andere toekomstige modellen ook zullen zijn. Zelfs als het om een Crossover/SUV zal gaan of een kleiner instapmodel die bijvoorbeeld Dino zal heten. Ze zullen ondanks dat ze zich in een populairder segment bevinden, zich nooit voegen naar de rest, maar er juist op exclusieve wijze bovenuit stijgen. Dat is de moraal van Nicola Boari’s uitgebreide verklaring aan het Italiaanse magazine Quattroruote op de IAA in Frankfurt, die deze week van start is gegaan. De Product Marketing Chief van Ferrari wilde duidelijk maken dat Maranello nooit over één nacht ijs zal gaan. Dat doet men ook niet betreffende de meer traditionele GT’s, maar het roer gaat wel verder om. De dagen dat een ‘shooting brake’ als de GTC4 Lusso, of een GT met stalen vouwdak als de Portofino al opvallende Ferrari’s zijn, zullen spoedig tot het verleden gaan behoren.

[nggallery id=1178]

Maar naast het onderscheid in prestaties en techniek, zal ook de vormgeving van bijvoorbeeld de toekomstige SUV/Crossover aardig onconventioneel zijn. Op geen enkele wijze vergelijkbaar met een Levante of Cayenne bijvoorbeeld. Over de ‘Dino’ is men nog niet helemaal duidelijk. Ferrari zegt de kleinere instapper nog altijd serieus te overwegen, maar dat het nooit een model van minder dan 150.000 euro zal worden. Tegelijkertijd is het een mooi concept voor de beginnende Ferrari-rijder, aldus Boari. Voorlopig zal echter de Portofino de meest populaire Ferrari zijn. Men verwacht opnieuw dat 1 op de 4 deze mooie maritieme naam zal dragen, net als zijn voorganger de California (20-25%).

Ondanks deze drang om de horizon te verbreden is er één gebied waar Ferrari zich voorlopig niet aan zal wagen (en Maserati wel). Namelijk die van de volledig elektrische wagen en al helemaal niet de techniek van het autonoom rijden. Uiteraard blijft Maranello wel de hybride techniek omarmen in de komende jaren.

Deel dit artikel:

4 gedachten over “Ferrari toont Portofino op IAA en spreekt over toekomstige modellen

  • 14 september 2017 om 08:13
    Permalink

    Niettemin mis ik wel de dagen dat de auto’s door pininfarina werden getekend. Dat zie je in de details, bvb als je de protofino vergelijkt met zijn voorganger die wel door pininfarina was gecreëerd. De california was soberder en tijdloos elegant en de protofino complexer met lijnen die niet overal evident zijn. Ik hoop dat de toekomstige modellen niet vulgair en protserig worden.

    Beantwoorden
  • 14 september 2017 om 09:48
    Permalink

    Wat een sublieme schoonheid. Ik vindt de nieuwste Ferrari modellen juist steeds verfijnder is afwerking, tot in de kleinste details. En kijk eens naar de uitvoering in wit, wat een dynamiek.

    Beantwoorden
  • 14 september 2017 om 17:12
    Permalink

    De grijze ‘uitbouw’ aan de achterkant is in het echt duidelijk minder, wordt versterkt door de foto, en is functioneel. Geen protserige onzin.

    Beantwoorden
  • 14 september 2017 om 22:19
    Permalink

    Hybride techniek is mooi dat ze dat toepassen en meer en geen EV’s leuk voor landen waar ze een overschot hebben aan co2 vrije energie centrales (alleen Noorwegen dankzij schijnheilige inkomsten worden daar EV’s gefinancierd door verkoop fossiele brandstoven). Maar zolang er nog een centrale (nu nog meerder) in ons land op kollen gestookt word(en) is een EV vervuilender dan een Amerikaanse gasgusler met Hemi V8 jammer dat de politiek en de publieke opinie niet verder kijkt dan het gebrek aan een uitlaat op een EV en zich reikreken met de kw’s aan de as van de turbine die niet gelijk is aan de kw uit je stopcontact onderweg daar naartoe raken er heel wat kw’s zoek 🙁 en dat TNO ook mee werkt aan het groen praten van EV’s door te stellen dan de schuld afkoop papieren groene energie door de eigenaren word ingekocht groen is door smerige handel in CO2 aflaat brieven. Als we EV’s verbieden kan er op den duur een kolencentrale uit. Laten de Europese overheden zich eerst maar eens storten op vergroening van onze stroom voorziening voor we gaan stimuleren om daar meer van te gebruiken. En het uitbreiden van de energie netten die de vraag in de zomers in de zuidelijklanden al niet aan kunnen door beperkte koeling van de centrales en stijgende vraag wegens airco’s en EV’s. Als we nu alles EV’s maken dan zijn blackouts op dit moment aan de orde van de dag de netten kunnen dat niet aan. Vind men het nog gek ook dat de energie centrales in NL meer CO2 zijn gaan uitstoten de afgelopen jaren waardoor de doelstellingen niet worden gehaald duh…

    Tot die tijd zijn mild hybrides de beste tussen oplossing tot boven genoemd probleem is opgelost naast het vraagstuk hoekomen we aan al die batterijen en wat heeft dat voor impact. Op den duur zal een brandstofcel wellicht de beste oplossing zijn geen vervuilende batterijen en kan worden verkregen met de overproductie die nodig is om een stabiel powergrid te garanderen. En dan kunnen ze bij Ferrari mooi komen met een waterstof gestookte V12 met kers systeem 🙂 want een Ferrari met brandstofcel is toch minder leuk dan een onvervalste V12 of V8

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.