Ferrari presenteert stijlvolle Roma
In Rome is zojuist de super elegante Ferrari Roma gepresenteerd. Je ziet hier dus niet de productieversie van de Maserati Alfieri of de jongste creatie van Pininfarina of Zagato. Ferrari poept er, in een jaar dat toch al vol introducties zit, ook nog eens deze chique 2+2 GT op basis van de Portofino uit. De Portofino draagt ook een Italiaanse plaatsnaam om het zoete leven aan te duiden, maar wie als Ferrari-klant nóg meer stijl wil en even geen functioneel design ten behoeve van prestaties ambieert, wordt nu pas echt op z’n wenken bediend. We zien een zeer clean koetswerk met fantastische klassieke lijnen en bijna geen luchtinlaten en andere gaten ter bevordering van de downforce. Het frontaal maakt indruk en is een knipoog naar GT/Berlinetta’s van vroeger.
Onder de kap ligt de nooit teleurstellende en winnende V8 motor van Ferrari, met dit keer 620 pk (7500 t/min, 760 Nm koppel bij 3000-5750 t/min), gekoppeld aan een 8-traps DCT automaat die onlangs in de SF90 Stradale debuteerde. De auto is 4656 mm lang, 1974 mm breed, 1301 mm hoog en heeft een wielbasis van 2670 mm. Het gewicht komt op 1472 kg en de topsnelheid ligt op 320 km/u (0-100 in 3,4 sec., 0-200 in 9,3 sec.). Ferrari’s keuze voor Rome en de term ‘Dolce Vita’ om dit model in te kaderen, komt op ons een beetje Lancia-achtig over en is wellicht iets te voor de hand liggend. Maar ja…Ferrari heeft zich dan ook jarenlang op prestaties en innovaties gericht, dus het is weer even wennen in het chique segment. Het knappe model zal de toch al stijgende verkoopaantallen van Ferrari nog verder opdrijven.
Hmmm, iets teveel Aston Martin.
Erg mooi in z’n elegantie en toch met zeer serieuze prestaties. Op en top Ferrari! Lekker voortvarend modellen beleid. Zou fijn zijn als Alfa Romeo daar onderdeel van zou uitmaken ipv FCA met het modellen-armoede-beleid van Mike Manley.
Prachtige auto en inderdaad rustiger qua design dan we gewoon zijn van Ferrari. Het is een beetje een spirituele opvolger van de 456 GT qua stijl. Het had een mooie Maserati kunnen zijn.
Prachtig, kont een beetje jaren 60
Heeeel mooi zonder overbodige lijnen, eenvoudige prachtige lijnen! Als ik hem kon betalen dan wou ik er direct één maar helaas!
Mooie wagen maar het model vind ik meer wat voor de drietand dan voor Ferrari. Wel appart dan een merk met nog geen 10k auto’s perjaar wel een uitgebreid modellen aanbod heeft die ook elkaar opvolgen op tijd. En bij de merken met aantallen er telkens grote gaten vallen en er rustig een paar jaar tussen uitgaan en dan het gek vinden dat ze in dat segment slecht verkopen omdat de merk liefhebbers uit eindelijk wat anders zijn gaan rijden.
Dit model mag er wezen alleen nu nog meer details de V8 zal er wel in liggen maar komen ze ook met hybride techniek in dit nieuwe model? Of is Ferrari voor de “die hard” benzine slurpers en moet Maserati de tegenhanger worden van de tycan en e.d.