Ferrari presenteert de nieuwe FF
Ferrari presenteert de nieuwe FF als topmodel zonder de 612 alvast te schrappen. Het huis uit Maranello kiest blijkbaar heel bewust voor een onthulling op het internet. Onze verwachting was weer een teaser, maar aangezien Genève nog een eindje weg ligt, hadden we beter moeten weten. De plaatjes tonen nog niet hoe de auto oogt als je er omheen loopt, maar we kunnen in ieder geval zeggen dat het een opmerkelijke GT is…vooral van de zijkant; ‘Heel apart’, zou m’n Drentse buurman zeggen, die nog altijd kippen en een scharrelvarken in z’n tuin heeft lopen. ‘Apart’ is dan meestal wat hij niet zelf zou uitkiezen…en wij misschien ook niet in dit geval. Vooral de stevige knik bovenin de C-stijl is niet onze smaak, maar we zullen zien hoe het in echte leven over zal komen en bewaren ons definitieve eindoordeel dus nog even. De koplampen en de rest van het frontaal zijn in ieder geval zeer geslaagd te noemen en voeren duidelijk de agressieve doch geraffineerde lijn van de 458 Italia door. De achterzijde maakt eveneens de nodige indruk. Één ding moet je ze nageven bij Ferrari en dat is het hebben van ‘LEF’ met hoofdletters.
De naam FF is overigens een opmerkelijke keus en vormt op zichzelf al een trendbreuk. Toch spreekt Ferrari niet over de officiële opvolger van de 612 Scaglietti. De V12 in deze vierzits Ferrari heeft een hoek van 65 graden en cilinderinhoud van 6262 cm³. De FF heeft een vermogen van 66o pk bij 8000 toeren per minuut en een maximum koppel van 683 Nm bij 6000 toeren per minuut. De FF is 4,90 m lang, 1,38 m hoog en 1,95 m breed. Het totale gewicht is 1790 kilo waarvan 47% op de voorzijde leunt en 53% op de achterzijde. De ruime Ferrari heeft een top van 335 km per uur en gaat in 3,7 seconden naar de 100. Met het HELE systeem uit de California (voorzien van bijvoorbeeld Start&Stop systeem) verbruikt de FF 15,4 l op de 100 km en is de uitstoot 360 gram per kilometer.
Bekijk ook de aardige video en alle andere details over dit bijzondere model. De FF is de eerste Ferrari met aandrijving op alle vier wielen volgens een geheel eigen systeem dat het gewicht uitzonderlijk laag houdt. Alles is te vinden op de overzichtelijke website tot en met het geluid van de auto aan toe. Ferrari betrekt de hele wereld in wat ze maken en dat is wel een applaus waard.
Ik vind hem er toch wel lekker uitzien. De daklijn is natuurlijk anders dan dat we gewend zijn, maar daar gaat het toch om bij auto design. Italianen zijn immers geen Duitsers die auto’s tekenen waarbij je je iedere keer moet afvragen of het nu om een nieuw model gaat of niet.
Chapeau voor Ferrari! Het getuigt van moed om zo’n auto in serie te gaan bouwen. Kan eigenlijk ook alleen maar uit Italië komen, hoewel de Z3 Coupe natuurlijk eerder was (en die vele andere klein-serie shooting brakes). Voor mij met stip op 1 in de Ferrari-lijst!
@ autoedizione: Aha en wie heeft er nu gelijk dat het GEEN aflopende daklijn is? Ik ben best fier op mezelf 😉
Forza Ferrari. Niet al teveel gepraat van tevoren, maar gewoon een auto ontwikkelen, bouwen en introduceren. Vind het een geweldige auto om te zien. Als ik het goed heb heeft Ferrari nu een uitgebreider modellengamma dan Alfa!
@ Bialbero: inderdaad, Ferrari heeft meer modellen dan alfa! 🙂
@Lusso: chapeau! 😉
Ik vraag me af of ze geen last krijgen met de aanduiding “FF”. Is dat nog altijd geen eigendom van Jensen? Ironisch genoeg was dat ook een vierzits, vierwielaangedreven coupé/station.
Ik vind hem eigenlijk wel heel mooi. Tour de France blauw met cuoio interieur graag.
Wel heel erg Tecno en bijna Japans design. Dit is een heel andere auto dan de Scaglietti (die wellicht weer te klassiek van lijn was) Het idee van een coupe met 4 echte zitplaatsen kennen we al van de Maserati Granturismo en is vooral praktisch. Net als de California lijkt dit ook een “praktische” Ferrari. Wellcht ook meer een daily drive dan de meeste Ferrari’s tot nu toe zijn geweest. Ik vraag me alleen af of het 50+ publiek meteen voor zo’n lijnenspel zal vallen. Ik vind hem mooi (maar op een heel andere manier dan een Granturismo) maar ben dan ook geen 50+ 😉
Prachtig frontaal werkelijk heel mooi en uitgesproken
Krijgen we er straks ook ook een op Natural gas :)?
Dit nieuws kleurt deze sombere dag! Wat een geweldige auto, schitterende en hoogstaande techniek in een prachtige jas. Gedurfd ontwerp ook. Ik denk dat ie er in het echt magnifiek uit ziet.
@Ottoci
Nou ik ben wel 50+ en als ik het geld ervoor had; direct, zonder twijfel (nou ja, even kijken of Maserati iets krijgt wat ook heel leuk is), onmiddelijk en meteen kopen! Eerlijk gezegd vind ik deze mooier dan California en dat heeft ook met mijn leeftijd te maken!
Ik vind het een geweldig mooie auto om te zien. Vooral van de voorkant toond die erg agressief.
Zo’n voorkant mogen ze de nieuwe Giulia ook meegeven!!!
@alfaspeed: Ja, als ze dat doen dan sta ik vooraan bij de Alfa dealer. Het zal helaas wel zo`n blij gezichtje worden als de Mito en Giulietta ben ik bang.
@Bialbero, hadden ze toch al? vorig jaar is de productie van de GT, brera en spider schijnbaar gestopt, hou je over de mito, giulietta en de 159, tegenover de 458, 599, 612, california, en nu dus de FF
@Vitorio, je hebt gelijk. Was een spontane ingeving toen ik dit bericht over de nieuwe Ferrari las. Maar ook Aston Martin heeft een groter modellenprogramma dan Alfa besef ik ineens! Het is triest maar waar…..