Ferrari Portofino vervangt California
Ferrari toonde vandaag in aanloop naar de salon in Frankfurt (12-24 september) alvast z’n nieuwste creatie genaamd Portofino, opvolger van de Cailfornia (T). Zelfde concept, maar dan volgens de laatste mode uit Maranello, namelijk wat meer bombastische lijnvoering en met nog meer race-DNA, wat precies van een Ferrari verwacht mag worden. Toch moeten we zeggen dat Ferrari ook een rijke geschiedenis kent van elegante GT’s en Spiders die vandaag de dag tot de meest waardevolle auto’s behoren op onze planeet. De Portofino heeft die stijl in onze ogen meer in naam (genoemd naar de chique badplaats), terwijl de California ook qua uiterlijk het stijlvolle ‘GT-verleden’ wat meer eer aan deed, vooral aan de voorzijde. Toch mag gezegd worden dat de Portofino, ondanks deze heel andere stijl, een zee goed ogende GT+Spider is. Verder zijn de gelijkenissen met de voorloper groot. Een handige stalen vouwdak die compleet weg kan worden gewerkt zonder gekke bulten of een te lange kofferklep. En uiteraard een krachtige V8 Turbo onder de kap. De Portofino is maar liefst 600 pk (bij 7500 toeren) sterk, wat er 40 meer zijn dan op de California. De ‘instapper’ van het wereldberoemde Emiliaanse sportwagenmerk is dus niks om je voor te schamen.
De stroomlijn van de Ferrari Portofino is aanzienlijk beter dan die van de California, wat vooral aan de zijkant goed te zien is. Maar ook aan de voorzijde waar twee opvallende sleuven, een zeer efficiƫnte luchtinlaat naar de wielkasten vormen naast de koplampen. Het interieur ziet er zeer strak en verzorgd uit met gevoel voor smaak en is van alle gemakken voorzien, zoals een 10,2 inch scherm. Passagiers hebben het voortaan nog aangenamer dankzij volledig en makkelijk instelbaar meubilair en een veel efficiƫntere airco, die zich automatisch aanpast als het dak opengaat. De maten komen aardig overeen met de voorloper namelijk 459cm lang (2cm meer), 194cm breed (3cm meer) en dezelfde hoogte van 132cm. Het vouwdak is lichte.
De 3.9 V8 heeft nieuwe cilinderkoppen en het uitlaatsysteem is ook geheel herontworpen. De V8 Turbo is feller dan ooit met een acceleratietijd van 3,5 seconden naar de 100 km/u en een top van 320 km/u. Intussen is hij ook wat zuiniger geworden met een gemiddelde van 9,5 km/l. De rijdynamiek is ook verder geoptimaliseerd dankzij een vernieuwd elektronisch differentieel (E-Diff3 met F1Trac), dat erg van pas komt in de bochten tijdens sportief rijgedrag. De ophanging past zich elektronisch aan (SCM-E) en de stuurinrichting is dat eveneens (!), wat volgens Ferrari niet vloeken in de kerk is, maar een betere oplossing. De Portofino is zoals gezegd straks op de IAA te zien, waar de merken van FCA overigens afwezig zullen blijven. Maserati is ook van de partij en toont de vernieuwde Ghibli.
[nggallery id=1173]
Sinds de ferrari’s niet meer worden ontworpen door pininfarina, mis ik inderdaad die kenmerkende elegantie. Zonde, al blijft het op zich wel een mooie auto.
Ik vind dat er toch wel een hoop mooie lijnen in zitten hoor! Voorkant is misschien een beetje grof, maar dat vindt de doelgroep prima denk ik.