Ferrari overweegt een Crossover voor 2022
Sergio Marchionne is in de eerste plaats een econoom en dat laat hij ook merken in zijn recente uitspraak waaruit inderdaad blijkt dat Ferrari de ontwikkeling van een exclusieve SUV overweegt. Hoewel Marchionne het nu expliciet een Crossover noemt, tijdens de presentatie van de laatste kwartaalcijfers, is het voor de purist een kwestie van uitspraak, zoals in het Engels vaak wordt gezegd met betrekking tot ’tomato’ en ’tomatoe’. Marchionne heeft voor FCA al duidelijk deze renderende strategie van SUV’s/Crossovers gekozen en zelfs voor het ‘heilige huis’ uit Maranello, waar hij sinds het terugtrekken van Luca Cordero di Montezemolo de leiding over heeft, durft hij nu deze tactiek toe te passen. Marchionne zegt dat het plan alleen nog op papier bestaat. Je zou de geplande vierzitter kunnen zien als een GTC4 Lusso op hoge poten.
Dat het vloeken in de kerk is, blijkt uiteraard uit het feit dat de CEO het eerst nog bij een minder concrete uitspraak houdt, terwijl de Ferrari-SUV/Crossover wellicht allang in de industriële plannen tot 2022 is opgenomen. Dat men het potentieel van Ferrari graag zoveel mogelijk uit wil buiten klinkt op papier logisch, maar het is tevens een beetje gewaagd, aangezien Ferrari mede dankzij de exclusiviteit vandaag die bijzondere internationale status geniet. Toch zal men de barrière van 10.000 stuks op jaarbasis willen slechten. Met een SUV/Crossover in het gamma is zelfs 15.000 stuks reëel. Intussen is de verwachting dat dit jaar al het verkoopaantal iets minder dan 9000 stuks zal bedragen.
Ferrari heeft de SUV/Crossover qua inkomsten niet nodig in ieder geval, want de cijfers liegen er niet om. Het beroemdste sportwagenmerk ter wereld heeft namelijk over het laatste kwartaal alleen al 2332 auto’s verkocht (+5,3%) en vanaf januari staat de teller op 4335 eenheden (+6%). De omzet is ook gestegen ten opzichte van vorig jaar (920 miljoen euro, gelijk aan +13,5%). De nettowinst komt op 136 miljoen (+30%). Tegen het einde van het jaar zal de schuldenlast intussen naar verwachting met 500 miljoen euro zijn afgenomen. In Europa groeit Ferrari het hardst op de Italiaanse en Franse markt. De Amerikaanse markt (+3%) is de belangrijkste na de Europese (+5%), gevolgd door de Aziatische (verdeeld in China, Hong Kong en Taiwan met -13% en Zuidoost-Azie met +20%). Overigens moet de nieuwe 812 Superfast nog aan z’n eerste leveringen beginnen, dus verwacht men een vruchtbaar tweede semester.
Totaal geen vloeken in de kerk!
Maar wel heel slim, zie de Lamboghini Urus.
Met alle respect maar die Urus is in de geest van een goed tractorenmerk en de LM002…maar een Ferrari SUV?? DÁT IS ZEER ZEKER VLOEKEN IN DE KERK! (in het Vaticaan om precies te zijn)
Kan,
Iemand mij 1 goed rationeel argument geven, waarom Ferrari dit niet zou doen?
Één RATIONEEL argument maar.
De oldschool puristen draaiden zich al drie keer in graf, respectievelijk urnen om, toen Ferrari onderdeel werd van Fiat. Nu een aantal decennia later, weer hetzelfde verhaal als het woord suv opduikt.
Ik persoonlijk juich dit soort veranderingen toe; weg uit de comfortzone, dit truukje van lekkere sportwagens doen ze al ruim 60 jaar. Heb niet op VAG-producten, maar kan niet anders zeggen dat Porsche raak schoot met de Cayenne. Mooi vinden is subjectief, maar blijkbaar had het z’n ‘charmes’, gezien de verkoopcijfers.
Ferrari is van een andere planeet. Het op de grond zetten tussen al die andere meuk is het einde van een tijdperk waar een mens dagelijks van kon genieten. De cayenne is hét bewijs dat we met zn allen in een compleet smakeloze tijd leven zonder gevoel van waardigheid en eergevoel.
Als ook Ferrari zijn roots en bestaansrecht ook al gaat verloochenen, voor wat staat het merk dan nog? Dit is prostitutie van het ergste soort.
Het rationele argument om het niet te doen is dat je het merk uitholt: Commercieel kan je iedere auto beter laten verkopen door er een Ferrari-logo op te plakken. Maar stel je zou een A-segmenter van Ferrari-logo voorzien, dan is het magische van het Ferrari-logo snel verdwenen.
Een Ferrari bezitten betekent hoe dan ook dat je een gruwelijke goede messcherpe sportwagen. Straks kan het dus ook staan voor een crossovers. Nou, Dacia maakt ook crossovers.
Op den duur betekent dat dat de superrijke niet meer naar Ferrari zal kijken.