Ferrari ontwerpt futuristische retro Daytona SP3
Voor elke rijke wat wils.
Daar is dan het eindresultaat van de nieuwkomer uit de Icona-serie genaamd Daytona SP3. Ferrari ontwikkelt momenteel ongeveer net zoveel auto’s als dat Mercedes GP’s wint…. en doet dat voor een mondiale klandizie in het hoogste segment. Dat zijn behoorlijk wat klanten, want zelfs van deze verrassende gelimiteerde nieuwe Icona zullen er de komende 2 jaar maar liefst 599 exemplaren worden gebouwd. Voor een exclusieveling van dit kaliber nog een behoorlijk aantal vinden wij. Het verhaal van de Icona serie begon een paar jaar geleden bij de Monza SP1 en SP2, die al redelijk in het oog sprongen, maar deze Daytona SP3 gaat nog een stapje verder. Overigens meldt Maranello dat er al 499 zijn besteld en dat dit allen bezitters zijn van een Monza SP1 of SP2. Het schijnt dat het orderboekje snel getrokken werd omdat men omver werd geblazen door de wispelturige en verrassende lijnen van deze hedendaagse herinterpretatie van de legendarische racende barchetta’s uit de jaren ’60, zoals de 330 P3 en 4, de 312P, 512 S en M, en de 350 Can Am. Ferrari heeft er alles aan gedaan om er geen flauw retromodel van te maken. Het is een hole-in-one zoals het nu lijkt.
Naam en faam.
Dat Ferrari nu de hele wereld aan haar voeten heeft liggen als het om internationale erkenning gaat, is onder andere te danken aan deze ‘sportprototipo’ modellen die aantraden in de nodige duurraces. Zoals in de 24 uur van Daytona op 6 februari 1967. Op indrukwekkende wijze kleurde toen het podium helemaal rood met de 300 P3/4, de 330 P4 en een 412 P. Het zijn dit soort legendarische successen die er voor zorgen, dat Ferrari vandaag enkele honderden exemplaren van elk rond de 2 miljoen euro met twee vingers in de neus aan de man kan brengen. Dat zijn cijfers waar het eerder genoemde succesvolle Mercedes enkel van kan dromen. De Ferrari Daytona SP3 is uitgerust met een 6.0 V12 van 840 pk. De auto schijnt voor veel kippenvel te zorgen qua geluid, dankzij een speciaal ontwikkeld uitlaatsysteem. Nul tot 100 gaat in 2,85 seconden en de 200 tik je al aan na 7,4 seconden. De top ligt op 340 km per uur. Indrukwekkende cijfers van een indrukwekkende verschijning. Ferrari blijft bij elk nieuw project grensverleggend van karakter en doet dat ook weer met de Daytona SP3. We weten nog goed hoe Ferrari een jaar of 10 geleden aan jonge designers vroeg om de hypercar van de toekomst te ontwerpen tijdens de Ferrari World Design Contest. Wat we vandaag zien lijkt wat op de vleeswording van de winnende voorstellen van toen.
[nggallery id=1285]
Kan je ook een andere kleur voor de stoelen kiezen ?
Of ook het dashboard met stukken blauw ?
🙂