Ferrari heeft medio 2024 nieuwe fabriek voor EV’s klaar
Beter laat dan nooit.
Als liefhebber vinden we de elektrificatie van ‘il cavallino rampante’ sneller gaan dan gedacht, maar op de schaal van internationale producenten van snelle ev’s, vindt men dat Maranello/Italië achterloopt. Ferrari is immers trager dan Porsche dat al in 2019 met de Taycan kwam. Ferrari en zelfs de Italiaanse overheid was toen nog bezig met protesteren tegen deze nieuwe realiteit, tot in Brussel aan toe. Ferrari-baas Benedetto Vigna verdedigt zich tegen deze praat, door te stellen dat Ferrari op koers ligt en dat de eerder genoemde Duitse fabrikant onder invloed staat van een gigantisch concern dat in Wolfsburg en Ingolstadt zetelt.
E-Building in aanbouw.
Medio 2024 moet de nieuwe assemblagehal, inclusief de omliggende infrastructuur ten noorden van de bestaande fabriek klaar zijn. De voorbereidende werkzaamheden zijn al in volle gang. Onderdeel van deze vernieuwing aan de noordkant van het bestaande fabrieksterrein van Ferrari, is de toevoeging van een nieuwe hal met een oppervlak van 3000 m². Ferrari kan straks zowel elektrische auto’s bouwen als auto’s met verbrandingsmotor. Tegen 2030 zal 80% van de productie uit EV’s (40%) bestaan en hybride’s (40%). Ferrari blijft dus ook traditionele sportwagens maken met hoogwaardige benzinemotoren. Tegen 2026 zal de verhouding elektrificatie t.o.v. verbrandingsmotor ongeveer 50% zijn.